Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Moeten nota's uit het buitenland omgerekend worden in euro's?

Nieuwkomer

Hoi hoi,

Ik heb een bril in het buitenland betaald, in Engelse pond. Dit staat ook zo op de factuur.
Kan ik deze zo indienen of moet ik de opticien vragen om een factuur omgerekend in euro's?

Moeten nota's uit het buitenland omgerekend worden in euro's?

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Moeten nota's uit het buitenland omgerekend worden in euro's?

Fanatiekeling

In de basisverzekering is een artikel over buitenlandse rekeningen. Daar staat dat de zorgverzekeraar de valuta omrekent naar de koers op factuurdatum. In de algemene voorwaarden van de aanvullende verzekering heb ik niets kunnen vinden hierover ( een bril gaat van de aanvullende verzekering).

Medewerker
Elze30 schreef:
In de basisverzekering is een artikel over buitenlandse rekeningen. Daar staat dat de zorgverzekeraar de valuta omrekent naar de koers op factuurdatum. In de algemene voorwaarden van de aanvullende verzekering heb ik niets kunnen vinden hierover ( een bril gaat van de aanvullende verzekering).

Ja, dit geldt ook voor de aanvullende verzekeringen Elze. Wij betalen de nota in Euro's uit. Wij gebruiken voor de omrekening de koersgegevens van de Nederlandse Bank. Er wordt gekeken naar de datum die op de nota staat voor de omrekenkoers. Wel is het verstandig dat je declareert met een declaratieformulier speciaal voor buitenland nota's. Die vind je hier.

Fanatiekeling

Ik heb het formulier bekeken. Het moet via de post opgestuurd worden en is meer gericht op spoedeisende hulp. Aangezien nergens staat dat de aankoop van een bril in Nederland moet gebeuren en de rekening van de Nederlandse opticien ook bij ZK ingediend kan worden, zie ik niet in waarom dat met een buitenlandse opticienrekening niet op dezelfde manier zou kunnen. 

Moderator
Elze30 schreef:
Ik heb het formulier bekeken. Het moet via de post opgestuurd worden en is meer gericht op spoedeisende hulp. Aangezien nergens staat dat de aankoop van een bril in Nederland moet gebeuren en de rekening van de Nederlandse opticien ook bij ZK ingediend kan worden, zie ik niet in waarom dat met een buitenlandse opticienrekening niet op dezelfde manier zou kunnen. 

Hi Elze, ik heb het formulier bekeken en contact opgenomen met de desbetreffende afdeling. Wij waren het er beide over eens dat het formulier niet echt van toepassing is op deze factuur. Angelique kan gewoon duidelijk op het formulier aangeven waar het om gaat en dat de rest niet van toepassing is. Ook mag Angelique i.p.v. het formulier een briefje meesturen met de uitleg.

Is het zo duidelijk? Ik hoor het graag.

Fanatiekeling

Het belangrijkste is volgens mij dat de factuur terecht komt bij de juiste afdeling. En dat is het Achmea Competence Center Buitenland, postbus 70001, 3000KB, Rotterdam. 

Vaste bezoeker

Wij zijn in indonesie geweest en mijn man moest een behandeling in het ziekenhuis hebben want huisartsen kennen ze daar niet. Dat hebben we contant betaald in roepia's. Moet ik nu zelf die nota omrekenen of kan ik hem zo insturen dat jullie dat berekenen in euro's. Hoort deze rekening thuis bij de reisverzekering of bij de ziektenkosten verzekering. Wij hebben beide bij jullie. groet Nanny

Re: Moeten nota's uit het buitenland omgerekend worden in euro's??

Webcare

Hallo Nanny,
Welkom op ons forum.
Handig dat je de zorgverzekering én de reisverzekering hebt bij ons.
Je verplichte eigen risico van je zorgverzekering wordt verrekend met je in het buiteland gemaakte zorgkosten. Wij zullen de nota omrekenen naar Euro's, dat hoef jij niet te doen.
We betalen de nota's normaal gesproken binnen 10 dagen uit, met buitenlandnota's duurt het langer.
Dat komt omdat er een extra controle is.

Dit is het formulier wat je nodig hebt waarmee je kunt declareren.
Ben je inmiddels al weer beter?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.