Langer dan 60 dagen verblijven in buitenland

Nieuwkomer
Veel oudere mensen willen een fijne oude dag in B/V Indonesië. Velen nemen de gok en gaan elk jaar voor een half jaar. Je gaat zonder afmelden uit Nederland. Dat moet wel. Je bent niet meer verzekerd in NL. Verzekeren in Indonesië boven de 60 jaar lukt niet meer. Kom je daar in het ziekenhuis en je bent niet verzekerd, moet je zelf betalen. Kun je dat niet. Sturen ze je naar huis. Pech dus. Is het niet tijd dat de ouderen zorg word aangepast. Verzekeringen doe iets. Laat de oudere mensen geen Russisch roulette spelen.

Langer dan 60 dagen verblijven in buitenland

4 ANTWOORDEN

Re: Langer dan 60 dagen verblijven in buitenland

Webcare

Goedemorgen Rob,

Dank je wel voor je eerste bericht op ons forum!

Als ik jouw verhaal goed begrijp, vallen mensen boven de 60 tussen het wal en het schip als het gaat om verzekerd zijn voor zorg in het buitenland. Het is dan misschien wel een fijne oude dag, maar dat voelt wel minder prettig als je niet goed verzekerd bent voor zorg.

Het klopt dat je het recht op de Nederlandse zorgverzekering verliest als je in het buitenland gaat wonen. En je geen inkomen uit werk of uitkering vanuit Nederland meer hebt. Je moet je dan in het woonland verzekeren. Dit is wettelijk zo geregeld en ligt buiten de invloedssfeer van de zorgverzekering. Jij pleit voor een tussenregeling als ik het goed heb?

Mijn advies is om bij twijfel over je verzekeringsrecht altijd eerst contact op te nemen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Zij kunnen dan onderzoeken hoe je recht op de zorgverzekering is bij verblijf in het buitenland. Mensen kunnen dan zelf de keuze maken of ze in een land gaan wonen dat een minder zorgstelsel heeft. 

Ik hoor graag van je wat jouw ideeën hierover zijn.

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

@BasA, je zegt dat de NL zorgverzekering vervalt als je in het buitenland gaat wonen, tenzij je nog inkomen of uitkering uit NL hebt ("Het klopt dat je het recht op de Nederlandse zorgverzekering verliest als je in het buitenland gaat wonen. En je geen inkomen uit werk of uitkering vanuit Nederland meer hebt.") 

Maar hoe zit het dan met de AOW? Geldt die niet als uitkering?

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Feina,

Terechte vraag. Situatie is namelijk iets anders en voor de volledigheid wel zo netjes om hier te vermelden.

Wanneer je gaat wonen in het buitenland en verhuist naar een EU/EER-land, Zwitserland of verdragsland en pensioen of uitkering (WIA of AOW) ontvangt, dan dien je je aan te melden bij een zorgverzekeraar in het buitenland. Je zegt je zorgverzekering in Nederland op. Je vraagt dit formulier aan bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Je betaalt uiteindelijk een verplichte bijdrage aan het CAK. Deze bijdrage wordt automatisch ingehouden van de uitkering of het pensioen. Je betaalt dan geen premie in het woonland.

Verhuis je naar een land buiten de EU/EER-land, Zwitserland of verdragsland? Dan vervalt je verzekeringsplicht in Nederland en vraag je een zorgverzekering in het woonland aan. Je hebt dan niet met het CAK te maken en betaalt premie aan de buitenlandse zorgverzekeraar.

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag!

Vriendelijke groet, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Webcare

@RobNijland Zit wel nog even te denken over de termijn. Wanneer je een half jaar in het buitenland verblijft, kan ik me ook voorstellen dat het een lange vakantie is en niet direct een verhuizing. Weet jij of de betreffende mensen zich ook werkelijk uitschrijven in Nederland?

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.