Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Langdurig naar Australie

Nieuwkomer

Beste meneer/mevrouw

Ik ga binnenkort voor ongeveer 6 maanden naar Australie. Ik heb hier een paar vragen over?

Ten eerste moet ik mij dan nog anders gaan verzekeren of mij voor een nieuwe verzekering inschrijven?

Ten tweede gebruik ik medicatie het gaat hier om concerta 54mg. Kan ik deze in Australie bemachtigen en hoe zit het met de kosten voor de concerta? Betaal ik daar het zelfde als ik hier doe of moet ik daar meer betalen en krijg ik dat later pas terug?

Ik hoor graag van jullie

mvg Benjamin

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Langdurig naar Australie

2 ANTWOORDEN

Re: Langdurig naar Australie

Fanatiekeling
De noodzaak tot verzekeren en de soort verzekering die daarvoor nodig is, is afhankelijk van het wel of niet doorlopen van uw eigen basisverzekering in Nederland. Hier zijn wettelijke regels voor, die ik niet precies ken. Ik meen te weten dat als u daar gaat werken, dat dan de Nederlandse zorgverzekering vervalt. Op de website van CVZ/ZINL is hier informatie over te vinden. Zoekt u ook eens op deze website van Zilveren Kruis, over dit onderwerp worden vaker vragen gesteld. Wat betreft de Concerta: het enige dat ik weet is dat u altijd een recept met de chemische naam en de voorgeschreven sterkte van het geneesmiddel nodig heeft. In andere landen hebben geneesmiddelen meestal andere namen. Ik betwijfel of u met een Nederlands recept in een buitenlandse apotheek terecht kunt.
Groet, Feina.

Re: Langdurig naar Australie

Moderator
Moderator

Hallo @benhuik

Welkom op de community! Hieronder een antwoord op jouw vragen: 

Moet ik mij anders gaan verzekeren of mij voor een nieuwe verzekering inschrijven?

Zoals @Feina ook aangeeft is dit afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Je neemt in dit geval altijd contact op met de sociale verzekeringsbank (SVB). Zij kunnen bepalen of je jouw zorgverzekering in Nederland moet behouden. Dit doen zij op basis van een Wlz-onderzoek (Wet langdurige zorg). De uitslag van het onderzoek kun je daarna naar ons mailen. Wij kunnen naar aanleiding van het onderzoek zien of jij de zorgverzekering kunt/moet behouden. 

Kan ik Concerta in Australië bemachtigen en hoe zit het met de kosten voor de Concerta?

Geneesmiddelen die onder de zogenaamde “psychofarmaca” vallen mogen in Nederland niet langer dan één maand worden verstrekt. Hier vallen Psychostimulantia zoals (Ritalin/Concerta) bij ADHD en Narcolepsie ook onder. Ga je dus langer dan een maand naar het buitenland, laat de arts in Nederland dan een verwijzing uitschrijven. Hiermee kunnen de medicijnen in het buitenland aangeschaft worden.

Wij vergoeden 100% Nederlands tarief van voorgeschreven geneesmiddelen als deze voor vergoeding in aanmerking komen volgens de Achmea geneesmiddelenlijst. Je declareert online of per post met een volledig ingevuld declaratieformulier 'Zorgkosten buitenland'. Het meesturen van het doktersvoorschrift is noodzakelijk. Op de nota moeten de namen van de medicijnen en de prijs per medicijn vermeld staan. Het wettelijk eigen risico is wel van toepassing op deze kosten.

Wat deze medicatie in Australië kost weet ik helaas niet. Ik adviseer je alvast te informeren bij een apotheek in Australië over de kosten zodat je vooraf precies weet waar je aan toe bent. 

In veel landen is het bezitten en gebruiken van opiaten streng verboden. Op het overtreden daarvan staan strenge straffen. Dat geldt onder andere voor slaap- en kalmeringsmiddelen (bijv. Valium, Seresta), sterke pijnstillers, ADHD-middelen (bijv. Ritalin, Concerta) en medicinale cannabis. Je kunt op de website van het CAK lezen hoe dit in Australië werkt: medicijnen mee op reis.

Geeft dit een antwoord op jouw vragen Benjamin? Ik wens je alvast heel veel reisplezier.