Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Krijgen wij automatisch een EHIC van ZIN als wij in het buitenland wonen?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Als wij het goed hebben begrepen dan is AGIS (achmea) voortaan ZilverenKruis (achmea) en omdat wij in het buitenland wonen, moeten we een EHIC (European Health Insurance Card) automatisch krijgen van het ZIN (Zorginstituut- Nederland).

Onze vraag:

Weet iemand toevallig of deze EHIC ook een geldigheidstijd van een jaar heeft of niet? Bovendien vragen wij ons ook nog af of die kaart geldt voor beiden (i.c. echtgenoten) of is deze kaart slechts persoonlijk ?    

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Krijgen wij automatisch een EHIC van ZIN als wij in het buitenland wonen?

5 ANTWOORDEN

Re: Krijgen wij automatisch een EHIC van ZIN als wij in het buitenland wonen?

Bewerkt 
Moderator

Hoi Willebrand,

Uit je berichtje begrijp ik dat jij en je echtgenote in het buitenland wonen en graag willen weten hoe dit nu gaat met de EHIC die jullie ontvangen van Zorginstituut Nederland? Goeie vraag! Ik ben direct voor je op zoek gegaan en heb de volgende informatie gevonden.

Helemaal onderaan kun je precies lezen hoe het gaat met de geldigheid van de EHIC en als de EHIC verlopen is, of binnenkort is, hoe je een nieuwe kunt aanvragen.

Is dit de informatie waar je naar op zoek was? Zo niet, stuur mij even een prive berichtje met uitgebreidere informatie. Kijk graag verder wat we dan voor je kunnen betekenen.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Link klopt niet. Waarom legt Zilveren Kruis de verzekerden niet uit waarom zij bij Zilveren Kruis het EHIC pasje niet krijgen?

En klopt het eigenlijk wel dat een Nederlander die in het buitenland woont, gebruik moet maken van het EHIC pasje? Ik dacht dat dit alleen bedoeld was voor vakanties. Ik ga ervan uit dat de zorgverzekeraar hier wel een voorlichtende taak in heeft.

Zilveren Kruis is de enige zorgverzekeraar die de EHIC kaart niet standaard aan alle verzekerden toestuurt. Bij de meeste zorgverzekeraars is het zorgpasje tevens EHIC kaart ( achterzijde).

Groet, Feina.

Bewerkt 
Webcare
Webcare

Hallo Feina, excuses dat de link niet werkt!

Klik hier en je komt om de juiste pagina uit.

Omdat jij in een verdragsland woont regelt Zorginstituut Nederland (ZINL) de EHIC en ben je via hun verzekerd. Het enige wat wij doen is het verwerken van de zorgnota's. Tot dit jaar deed Agis dat. Op deze pagina van onze website lees je meer over de zorgverzekering wanneer je in het buitenland woont.

De EHIC kan je gebruiken op vakantie in Nederland, Zwitserland en EU-/EER-landen. De EHIC kan je niet gebruiken voor de zorgkosten in jouw woonland. Daarvoor kan jij in je woonland een zorgverzekering afsluiten.

Onze verzekerden ontvangen nu ook standaard een zorgpas in combinatie met een EHIC. De EHIC hoeft niet meer apart aangevraagd te worden.

Weet je zo voldoende? We horen het graag als er onduidelijkheden zijn of informatie ontbreekt op onze website!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

ik begrijp het nog niet. "De EHIC kan je gebruiken op vakantie in Nederland, Zwitserland en EU-/EER-landen. De EHIC kan je niet gebruiken voor de zorgkosten in jouw woonland. Daarvoor kan jij in je woonland een zorgverzekering afsluiten.".
Stel ik woon in Spanje. Ik ontvang AOW en pensioen vanuit Nederland.
- krijg ik dan via ZINL een EHIC pasje?
- kan ik me kosteloos aanmelden bij het Spaanse ziekenfonds? Formulier nodig van ZK?
- kan ik het EHIC pasje dan niet in Spanje gebruiken, maar wel als ik een maandje in NL ben?

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator
Moderator

Hoi @Feina ,

In het door jouw aangegeven voorbeeld werkt het op de volgende manier. 

Krijg ik dan via ZINL een EHIC pasje?

Ja, Nederland heeft een verdrag met Spanje. Je moet je wel eerst registreren bij ZINL door het 121 formulier in te vullen en op te sturen.

Kan ik me kosteloos aanmelden bij het Spaanse ziekenfonds? 

De verzekering is niet kosteloos. Je moet een bijdrag betalen aan ZINL. Dit is wat het ZINL hierover zegt.

U betaalt de vaste bijdrage Zvw die jaarlijks door de minister van VWSwordt vastgesteld. Daarnaast betaalt u inkomensafhankelijke bijdragen. De percentages hiervoor komen overeen met wat u in Nederland over uw inkomen zou moeten betalen. U betaalt over inkomen uit Nederland én uw eventuele inkomsten uit een ander land. Nadat de bijdrage is berekend, wordt deze gecorrigeerd met de zogenoemde woonlandfactor omdat de kosten van medische zorg per land verschillen. Wat u uiteindelijk betaalt, hangt dus af van het land waarin u woont. In het document Bijdragen Zvw woonlandfactoren en heffingskortingen ziet u precies wat de woonlandfactor is voor het land waar u woont.

Formulier nodig van ZK?

Je krijgt een formulier van ZINL waarmee je een aanmelding kunt doen in het woonland. In de brochure kun je lezen welke instantie dit is in jouw woonland. Dit gaat niet via Zilveren Kruis. 

Kan ik het EHIC pasje dan niet in Spanje gebruiken, maar wel als ik een maandje in NL ben?

Dat klopt helemaal. Je kunt de EHIC in dit geval niet in Spanje gebruiken maar wel in NL als je hier op vakantie bent.