Ik ga binnenkort naar Duitsland verhuizen

Voorbijganger
Binnenkort ga ik verhuizen naar Duitsland maar blijf in Nederland werken. Kan ik mijn huidige verzekering houden of is er een speciale verzekering voor?
  • Buitenland

Ik ga binnenkort naar Duitsland verhuizen

4 ANTWOORDEN

Re: Ik ga binnenkort naar Duitsland verhuizen

Webcare

Hoi @JenEehFer,

Je eerste post in onze community! Wees welkom. Smiley Vrolijk

Het antwoord op deze vraag kun je terugvinden op onze service- pagina "Naar het buitenland"!

Je zorgverzekering blijft zoals hij nu is

Als jij in Nederland jouw inkomen blijft houden en in Nederland ook BTW blijft betalen, dan blijft je zorgverzekeringsplicht bestaan. Voor die momenten dat jij in Nederland bent en zorg nodig hebt.

Maar aangezien je gaat wonen in Duitsland ben ook regelmatig niet in Nederland! Hoe moet het op die momenten dan?

Jij krijgt naast je Nederlandse zorgverzekering een woonlandverzekering in Duitsland

Dat is een verzekering voor jou in Duitsland waar jij geen premie voor hoeft te betalen, want je betaalt immers al premie in Nederland. We noemen dat ook wel 'een verzekering ten laste van Nederland'.

Jij heb een S1-formulier nodig om een woonlandverzekering aan te vragen

Met dat formulier klop jij aan bij de verzekeraar in Duitsland en die start dan voor jou een verzekering aldaar zónder dat je hier verder kosten aan hebt. Je kunt online het S1-formulier aanvragen.

Even een twee check vragen voor jou:

1) Is mijn informatie helder voor jou tot zover?

2) Ik zie dat je een mooie foto van twéé mensen als avatar hebt gekozen. Geldt deze situatie (verhuizing naar DL en werksituatie in NL) ook voor meeverzekerde partner of meeverzekerde (minderjarige) kinderen , Jennifer?

Ik hoor graag van je. Smiley Knipoog

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Voorbijganger

@Jeroen 

Super bedankt Jeroen! Helemaal helder, ik zal het formulier aanvragen en dan indienen bij de verzekering in Duitsland. 

Ik en m'n vriend gaan inderdaad samen wonen in Duitsland, we hebben alleen beide verschillende verzekeringen helaas. Zou een stuk makkelijker zijn... Smiley Vrolijk 

Voorbijganger

@Jeroen

Ik heb toch nog een vraagje. Ik heb de aanvraag opgestuurd, maar krijg ik het formulier op mijn huidige adres of op m'n nieuwe adres? Want in het apartementen complex in Duitsland word het op naam gesorteerd, het is niet bijv 81a of 82b. Maar omdat ik er nog niet in woon staat mijn naam er nog niet.

Community Manager

@JenEehFer We sturen het formulier naar het adres dat bij ons bekend is. Zolang je nog in Nederland staat ingeschreven is dat je huidige adres. Je kan, als je verhuist, ook alvast een postadres doorgeven. Dan sturen we alles daar naar toe.