ICSI behandeling in het buitenland

Bezoeker

Goedemiddag,

Wij willen graag onze laatse (3e) ICSI poging in het buitenland gaan doen,
graag willen wij weten wat en hoeveel het Zilverkruis vergoed.
Wij willen graag naar Dusseldorf (DUI) of Gent (BE)
Bepaalde zorgverzekeringen vergoeden alleen een vast bedrag van bijvoorbeeld ?1800.00 en alles daarboven moet je zelf betalen,
ook zijn er zorgverzekeringen die alles betalen.
Hoe is het bij het Ziverenkruis geregeld, een doorverwijzing van onze artsen hebben we al.

Groetjes,

Ella

• Buitenland
  • Zwangerschap

ICSI behandeling in het buitenland

OPGELOST
18 ANTWOORDEN

Re: ICSI behandeling in het buitenland

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Ella, welkom op het forum. Er zitten nogal wat haken en ogen aan de vergoeding, er moet dan ook altijd een machtiging worden aangevraagd. Dat formulier is hier te downloaden.

In Dusseldorf is het ziekenhuis niet gecontracteerd. We vergoeden daar Nederlands tarief na goedkeuring. UZ gent is wel gecontacteerd. Ga je daarheen na goedkeuring dan vergoeden we 100%. Het eigen risico is dan wel van toepassing mocht dat nog openstaan.

Bezoeker

Bedankt voor je antwoord.
Hoeveel wordt er dan ongeveer vergoed door jullie?
En stel dat wij nog een 4e poging wille doen en wij betalen deze zelf mogen wij dan wel de medicatie declareren of is dat mogelijk bij de belastingaangifte (aftrekken belasting)
Alvast bedankt!

Ik kan vooraf het tarief niet vaststellen dus ik vind het lastig je daar antwoord op te geven. Het is te variabel.. De lijst met vergoedingen op basis van niet gecontracteerd in Nederland vindt je hier. Je kan ctrl+f gebruiken en zoeken op "ivf"

Verder vergoeden we medicatie niet meer bij een 4e poging. Of de belasting dit nog in de aangifte mee neemt weet ik niet.

Bezoeker

Bedankt voor je antwoord!
Wel heel erg fijn dat jullie Gent wel vergoeden.

Bezoeker

is het trouwens het UZ in Gent of IZ Gent? ik dat dat UZ het vrouwenziekenhuis was toch?

Excuses voor de type fout. Dat was wel erg slordig. Het betreft inderdaad UZ Gent. Ik pas het in de eerdere post ook aan.

Fanatiekeling
In Dusseldorf is het ziekenhuis niet gecontracteerd. We vergoeden daar Nederlands tarief na goedkeuring.

even voor de duidelijkheid. Als een ziekenhuis niet gecontracteerd is, vergoedt ZK toch maar 80% van het marktconforme of vastgestelde tarief in geval van een naturaverzekering? Wat is in dit geval het vergoedingsverschil tussen natura en restitutie?

Moderator

@Elze,

Je hebt gelijk. Wanneer iemand in het buitenland naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat zullen wij het niet-gecontracteerde Nederlandse tarief vergoeden. Bij een restitutie polis is dit anders. Hier vergoeden wij, na goedkeuring, het Nederlandse tarief. Er zit daar dus wel degelijk verschil in!

Is dit zo een antwoord op je vraag?

Fanatiekeling

En hoe zit het met het E112 formulier? http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/klantenservice/buitenland/Zorg/Pages/VoorbeeldE112formulier....

k dacht dat dit formulier alleen te gebruiken was voor spoedeisende zorg tijdens verblijf in het buitenland en niet voor grensoverschrijdende zorg? 

Bezoeker

Dus als ik het goed begrijp wordt het wel 100% vergoedt in Dusseldorfals je een resitutiepolis hebt?
Ik ben nog niet verzekerd bij jullie, maar ik zit wel te denken om over te stappen i.v.m mijn mans zijn werk en collectief verzekeren, en ook de goede service,
Welke polis/ verzekering kan ik dan het beste nemen als ik mezelf wil laten behandelen in Dusseldorf?

Moderator

@Elze, het E112 formulier is een aanvraag formulier om toestemming te krijgen een medische behandeling te ondergaan in het buitenland. Voor een IVF behandeling in het buitenland is er echter een specifiek formulier om in te vullen. Dit formulier vind je hier.

@Ella34, wanneer je een restitutiepolis hebt bij ons zullen wij het Nederlandse tarief betalen bij het ziekenhuis in Dusseldorf. Het Duitse tarief kan natuurlijk hoger liggen dan het tarief in Nederland. Ook bij een restitutie polis krijg je dus geen 100% vergoeding. Uiteraard moet er ten alle tijden wel een aanvraag in worden gediend.

Leuk om te horen dat je zo tevreden bent over onze service! Wel goed dat je goed navraagd wat de vergoedingen zullen zijn. Kan me voorstellen dat dit iets heel belangrijks voor je is.

Zijn jullie vragen zo duidelijk beantwoord Ella en Elze? Als er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag!

Fanatiekeling
@Elze, het E112 formulier is een aanvraag formulier om toestemming te krijgen een medische behandeling te ondergaan in het buitenland.

@ella: bekijk het formulier goed, ook onderaan. Vind je het niet raar dat er een indicatie op vermeld moet worden van een NL arts? Hoezo, je unt toch ook direct naar het buitenland voor een behandeling? 
@ella: de voorwaarden van 2014 kunnen afwijken van 2013. Er is in de politiek gesproken over het verlagen ( zelfs tot nihil) van de vergoeding bij niet gecontracteerde zorg bij de naturaverzekering. Tegelijk zou de prijs van de restitutieverzekering verhoogd worden. Dit is nog afwachten hoe dit bij ZK uitpakt. PS behalve de luxe " beter af exclusief" verzekering voor restitutie, bestaat er ook een normale restitutieverzekering ( die echter niet op de website vermeld wordt). 

@Michelle: volgens de tekst op de website is e112 niet een aanvraagformulier, maar een declaratieformulier. En ik zou graag weten of dit formulier gebruikt mag worden voor  geplande zorg in het buurland. Hoewel ik uit de tekst over het e112 formulier concludeer dat Zilveren Kruis het gebruikt voor grensoverschrijdende niet-spoed-zorg , dacht ik dat dit niet mogelijk was. 

Elze, het is een formulier voor de zorgverlener. De zorgverlener vraagt met het formulier goedkeuring een behandeling aan en gebruikt dit ook om mee te declareren. Het heeft voor de zorgverlener een dubbele werking in die zin.

Fanatiekeling
Elze, het is een formulier voor de zorgverlener. De zorgverlener vraagt met het formulier goedkeuring een behandeling aan en gebruikt dit ook om mee te declareren. Het heeft voor de zorgverlener een dubbele werking in die zin.

ik zag op internet de uitleg:

E 112 Formulier
Toestemmingsformulier voor voorziene behandelingen in het buitenland bij staatsklinieken (uit de basisverzekering)
Geldig: Europese Unie (behalve Spanje), Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland
Hiermee regelt u toestemming voor (voorziene) behandelingen:
Als u te lang moet wachten bij een zorgverlener
Als u alleen bij een bepaalde zorgverlener in het buitenland terecht kunt
Aanvragen: bij uw zorgverzekeraar

Heeft dit de consequentie dat toestemming altijd geweigerd wordt als de zorg ook in NL beschikbaar is? Maar in principe mag je voor een operatie wel altijd naar het buitenland (met verwijzing) en krijg je dan het NL tarief (restitutieverzekering) en 80% (naturaverzekering indien niet gecontracteerd).Dus als ik bijvoorbeeld een oorperatie moet ondergaan,dan kan ik die naar eigen keus in een ander EEG land laten doen?

Moderator

@Elze,

Nee dit betekent niet dat wij deze toestemming weigeren omdat een behandeling in Nederland ook beschikbaar is. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand naar het buitenland zou willen. Wij adviseren altijd via dat e112 formulier toestemming bij ons aan te vragen. Stel dat de behandeling die je wilt ondergaan geen erkende behandeling in Nederland is vergoeden wij deze namelijk niet. Het is natuurlijk zonde wanneer iemand hier achteraf achterkomt.

Misschien goed om te weten, wanneer je toestemming van ons krijgt krijg je het E112 toegezonden en daarop vermelden wij ook wat de vergoeding zal zijn.

Starter
Goedendag. Mag ik vragen hoe actueel deze gegevens omtrendt het UZ Gent nog zijn? Ik weet dat jullie een contract hebben met het UZ gent. Er word in de oplossing gesproken over 100% vergoed. Maar is dit 100% van de nederlandse dbc code of gewoon 100% van de belgische factuur? Tevens is mijn vraag of als er in de icsi behandeling een extra stap gemaakt word dat dan eventueel ook vergoed word? Want het betreft hier eicelactivatie. Wij hebben uit een vorige icsi met eicelactivatie in het UZ Gent een gezonde zoon. Zonder deze eicelaktivatie mislukten de vorige ICSI behandelingen in nederland. Wij hebben dus ook al een doorverwijzing van een nederlandse gynaecoloog. Deze vraag stel ik tevens omdat wij als gewone burgers door de bomen het bos niet meer zien mbt dbc coderingen en alle aanverwante regelgeving. Alvast bedankt en ik hoor graag van u

Webcare

Hoi @Levi,

Welkom op onze community!

Het klopt inderdaad dat wij het UZ Gent gecontracteerd hebben. Wanneer er sprake is van een behandelaar in het buitenland, dan moet de behandeling eerst bij ons worden aangevraagd. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, dan krijg je de kosten volledig vergoedt. Hou alleen wel rekening met het eigen risico dat van toepassing is op de kosten. 

Je kunt zelf contact met ons opnemen voor de toestemming voor het eerste consult. Je kunt ons hiervoor bellen op telefoonnummer 071 364 0450 (menukeuze 3). Je mag ons ook een e-mail sturen met het verzoek. Het e-mailadres is ccb.machtigingen@achmea.nl

Als er voor het eerste consult akkoord is gegeven, dan zal het verder worden opgepakt door het UZ Gent. Zij zullen een behandelplan opstellen en deze ter controle naar ons sturen. 

Is mijn uitleg duidelijk voor je? Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Groet,

Jasper

Starter

hi Jasper,

dank je voor je duidelijke uitleg, wij gaan vandaag gelijk even per mail het verzoek uitdoen bij jullie en dan wachten we het af,

vriendelijke groet en een goed paasweekend gewenst,

Levi