Huisarts in België

Nieuwkomer

Beste,

Ik heb de Belgische nationaliteit en woon nu al enkele maanden in Nederland. Nu is het zo dat ik graag mijn huisarts in België zou willen behouden wegens de kennis die de persoon heeft i.v.m. mijn medisch dossier. Nu weet ik dat dit geen probleem is voor Nederlanders die in België wonen (omgekeerde richting dus). 

Nu is mijn vraag of ik hier iets speciaal voor moet ondernemen of hoe dit juist in zijn werking gaat.

Met vriendelijke groet,

Xavier

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Huisarts in België

5 ANTWOORDEN

Re: Huisarts in België

Expert

Beste Xavier,

Begrijpelijk dat je graag bij je Belgische huisarts blijft waar je bekend en vetrouwd bent.
Het is helemaal geen probleem om je Belgische huisarts aan te houden. De nota's voor een bezoek aan de huisarts kunnen achteraf bij ons gedeclareerd worden.
Let wel, we vergoeden maximaal het Nederlandstarief voor het bezoek aan de huisarts in België.

Met vriendelijke groet, 

afdeling buitenland

Fanatiekeling

@Guideaux "maximaal het Nederlandstarief voor het bezoek aan de huisarts in België.". 

Welk Nederlands tarief? Het tarief van een losse consulten ( ca. €27 zonder inschrijving)  of het tarief van €9 per consult van 10 minuten. 

Groet, Feina.

Expert

Beste Xavier,

@ Feina: Bedankt voor je reactie. Graag vul ik het antwoord van mijn collega aan. 

Via de community kunnen we je helaas alleen een algemeen antwoord geven. Het ligt namelijk aan verschillende dingen wat de vergoeding is: de hoogte van je polis en de zorg die je krijgt.

Als je een basisverzekering + aanvullende verzekering hebt, vergoeden wij een huisartsconsult volledig. Met alleen een basisverzekering gebruiken wij inderdaad een maximaal tarief. Het gaat te ver om alle verschillende tarieven hier te geven. Als voorbeeld: het maximale tarief voor een standaard huisartsconsult is in 2016 € 27,13 en voor een telefonisch consult € 13,56.

Gaat het om speciale verrichtingen, zoals foto’s maken of (dure) onderzoeken? Dan adviseer ik je ons te contacteren. Dit kan via de website https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/medische-zorg.aspx  via telefoon 071 364 04 50 keuze 3 of via e-mail ccb.machtigingen@achmea.nl.

Team Buitenland

Bewerkt 
Fanatiekeling

@Constance "Als je een basisverzekering + aanvullende verzekering hebt, vergoeden wij een huisartsconsult volledig. "

Welke polisvoorwaarde is dit dan?

Een vervolgvraag: kan de volledige vergoeding ook gegeven worden op basis van grens-eu-regels ( mits de huisarts vlak over de grens gevestigd is)? 

Groet, Feina.

Expert

@Feina De aanvullende vergoeding vanuit de aanvullende verzekering kun je nalezen in artikel 9 van de polisvoorwaarden.

Fijne jaarwisseling!

Team Buitenland