Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoeveel pogingen IVF krijg ik vergoed?

Nieuwkomer

Als je voor je 4de ivf poging naar belgie uitwijkt.
Krijg je dan nog iets vergoed met betrekking tot de medicijnen? en moet ik het dan nog doorgeven aan achmea aangezien het dan de 4de poging is maar dan in het buitenland.

• Buitenland
  • Zwangerschap

Hoeveel pogingen IVF krijg ik vergoed?

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Hoeveel pogingen IVF krijg ik vergoed?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Lina schreef:
Als je voor je 4de ivf poging naar belgie uitwijkt.
Krijg je dan nog iets vergoed met betrekking tot de medicijnen? en moet ik het dan nog doorgeven aan achmea aangezien het dan de 4de poging is maar dan in het buitenland.

Hoi Lina, dank voor je vraag en welkom op ons forum.

De vergoeding voor IVF komt uit de basisverzekering. Er worden maximaal 3 pogingen vergoed. Hierna is er geen vergoeding meer mogelijk. Hier kun je meer lezen over de vergoeding bij IVF.

Fanatiekeling
Han van Zilveren Kruis schreef:
De vergoeding voor IVF komt uit de basisverzekering. Er worden maximaal 3 pogingen vergoed. Hierna is er geen vergoeding meer mogelijk. Hier kun je meer lezen over de vergoeding bij IVF.

In de polisvooraarden is op p. 19 in artikel  14.1 alles te lezen over IVF. Daarin staat niet duidelijk onschreven of er wel recht op vergoeding van de genssmiddelen is bij de vierde en volgende poging. Maar in artikel 14.2 ( "Overige vruchtbaarheidsbevorderende behandelingen") staat hier wel iets over: "U heeft alleen aanspraak op vergoeding van de toegepaste geneesmiddelen, als u de geneesmiddelen krijgt voorgeschreven voor een andere vruchtbaarheidsbevorderende behandeling dan de vierde en volgende IVF-behandeling." Met andere woorden, u mag de geneesmiddelen voor de vierde IVF niet declareren.
Wat ik nog graag zou willen weten van ZK is het volgende: hoe weet de zorgverzekeraar hoeveel pogingen je hebt gedaan, als je van zorgverzekeraar gewisseld bent? 
En ik wens Lina het allerbeste!

Moderator
Elze30 schreef:
In de polisvooraarden is op p. 19 in artikel  14.1 alles te lezen over IVF. Daarin staat niet duidelijk onschreven of er wel recht op vergoeding van de genssmiddelen is bij de vierde en volgende poging. Maar in artikel 14.2 ( "Overige vruchtbaarheidsbevorderende behandelingen") staat hier wel iets over: "U heeft alleen aanspraak op vergoeding van de toegepaste geneesmiddelen, als u de geneesmiddelen krijgt voorgeschreven voor een andere vruchtbaarheidsbevorderende behandeling dan de vierde en volgende IVF-behandeling." Met andere woorden, u mag de geneesmiddelen voor de vierde IVF niet declareren.
Wat ik nog graag zou willen weten van ZK is het volgende: hoe weet de zorgverzekeraar hoeveel pogingen je hebt gedaan, als je van zorgverzekeraar gewisseld bent? 
En ik wens Lina het allerbeste!

Voor de 4e en volgende IVF behandeling is geen vergoeding mogelijk. Hier kun je dat terug lezen. Wanneer ze zorgverlener de IVF behandeling bij ons indiend zal ik hierbij vermeld worden om welke poging het gaat. Zo kunnen wij dus zien welke poging bij ons gedeclareerd wordt.

Is het zo duidelijk? Ik hoor het graag van je/jullie.

Fanatiekeling

Het is nog niet duidelijk. Dit betekent dat er geen centrale lijst is waar dit wordt bijgehouden? De zorgverlener behoeft nl.  niet te weten om welke poging het gaat: Bijvoorbeeld als de patient verhuisd is. De patient is niet verplicht zijn medisch dossier mee te nemen. Dus op deze manier zou je de beperking kunnen omzeilen.

Moderator
Elze30 schreef:
Het is nog niet duidelijk. Dit betekent dat er geen centrale lijst is waar dit wordt bijgehouden? De zorgverlener behoeft nl.  niet te weten om welke poging het gaat: Bijvoorbeeld als de patient verhuisd is. De patient is niet verplicht zijn medisch dossier mee te nemen. Dus op deze manier zou je de beperking kunnen omzeilen.

Elze, er is inderdaad geen centrale lijst die wordt bijgehouden van het aantal IVF pogingen. Wanneer iemand wijzigt van arts zal deze niet beginnen met een medische behandeling zonder de medische gesteldheid te weten. Dit is belangrijk voor uw eigen gezondheid. Deze informatie kan een arts achterhalen door middel van een medische dossier of er zullen opnieuw onderzoeken moeten plaatsvinden om dit vast te stellen. Wanneer er nieuwe onderzoeken plaats moeten vinden, levert dit onnodig meer zorgkosten op voor alle inwoners in Nederland. Daarnaast blijkt uit onderzoeken of er al eerdere pogingen IVF zijn geweest.

Ik hoop dat dit duidelijk is?