Grensarbeiders

Starter

Beste zilverkruis

Ik ben Belg en grensarbeider. Vanuit mijn werk in Nederland moet ik mij, volgens Europese regels, verplicht verzekeren bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Deze verzekering is voor mij enkel een kost omdat al mijn ziektekosten al gedekt zijn vanuit mijn Belgische ziektekostenverzekering. Vandaar zoek ik ook dit jaar naar de beste aanbieding met maximale vrijstelling, en dat zijn jullie met de verzekering ZieZo voor 71.95 (885 euro vrijstelling).

Het levert jullie dus enkel 71.95 euro winst op per maand en voor mij slechts 71.95 euro verlies, declareren in Nederland heb ik in de afgelopen 18 jaar nog nooit gedaan, wel in Belgie...

Ik zou graag op jullie aanbieding voor 2017 willen ingaan maar er is 1 puntje dat niet werkt:

Ik kan als niet-Nederlander geen DigiD aanvragen en dit is blijkbaar de enige toegang tot deze verzekering. 

Is hier geen workaround voor te verzinnen voor de 15000 potentiele nieuwe klanten?

Mvg

Arne Callebert

• Buitenland

Grensarbeiders

14 ANTWOORDEN

Re: Grensarbeiders

Fanatiekeling

@Arne, bedoel je misschien BSN in plaats van digid?

(PS : hoe is het mogelijk dat je dubbel betaalt? Ik was altijd in de veronderstelling dat je via een bepaald formulier van de Nederlandse zorgverzekering " gratis" zorg in België kan krijgen? 

Of heb ik het nou helemaal fout? )

ik zag dit op internet: 

Aansluiting bij het Belgische ziekenfonds of niet

Wat daarnaast nog handig is om te weten is dat als je kiest voor een restitutiepolis, je voor de in België verstrekte zorgverlening niet meer aangesloten hoeft te zijn bij een Belgisch ziekenfonds. Echter moet je, als je hebt gekozen voor een naturapolis en vrije artsenkeuze wilt, aangesloten blijven bij een Belgisch ziekenfonds. In dat geval zal de Nederlandse zorgverzekeraar je het S1 formulier toesturen, dat je moet invullen en sturen naar het Belgische ziekenfonds.

Groet, Feina.

Starter

Beste Feina, Een BSN nummer heb ik, dat is dan weer verplicht als je in Nederland werkt en dat wordt geregeld door de werkgever... Een DigiD heb ik niet en kan ik niet krijgen... de voorwaarde is Nederlander zijn...

Ik hoef niet verplicht 2x te betalen, ik kan ook alleen i Nederland een zorgverzekering nemen maar dat is nog veel duurder... In Belgie betaal je maar 5 euro per maand en krijg je alles (gedeeltelijk) terug, ook tandarts, fysio,... Dus is max vrijstelling en goedkoopste verzekering in NL de beste oplossing voor mij...

Webcare

Hoi Arne, 

Ik kom er op terug bij je. Ik ga er achteraan om te vragen hoe wij  je aanmelding bij Ziezo kunnen aanbieden met je buitenlandse woonadres.

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/paginas/wonen-werken-studeren.aspx

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Webcare

Hoi @Arne leuk dat je de community hebt gevonden om je aanmelding te bespreken.

De aanmelding voor Ziezo kun je mailen naar ons:  zk.nl/email

Omdat je een buitenlands woonadres hebt lukt dit niet online. Mijn collega's van de afdeling polisservice gaan aan de slag om een polis voor je starten.

We sturen je een E 106 (S 1) formulier. Dit is het verdragsformulier voor inschrijving in het woonland ten laste van Nederland. 
Met het formulier kun je in België aantonen dat jij n het werkland (in dit geval Nederland) al premie betaalt. De premieplicht in België komt hiermee te vervallen. 

Heb je vragen, laat het ons weten.  Is je polis actief kun je jouw  verzekeringsvragen telefonisch stellen of per mail. We helpen je graag verder.

Is het zo duidelijk voor je?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Pauline schreef : "De aanmelding voor Ziezo kun je mailen naar ons: zk.nl/email". 

Moet de aanmelding nog bepaalde gegevens bevatten? Moet het formulier eerst op de website ingevuld worden, daarna in pdf gezet, en deze als bijlage meesturen met de mail? 

Ik heb een screenprint van de email toegevoegd een een bijlage met een verzonnen aanmelding.

Groet, Feina.

Webcare

@Feina, op dit moment kan de aanmelding voor Ziezo met een buitenlands adres alleen telefonisch. We werken aan de oplossing om dit ook online mogelijk te maken. 

Fanatiekeling

@Pauline , maar wat bedoel je dan met zk.nl/email in jouw eigen reactie van twee dagen geleden? ( woe 23 november 2016). 

Groet, Feina.

Medewerker

Hi Feina,

Inderdaad tegenstrijdig. Ik heb het antwoord van Pauline aangepast. Op dit moment is er nog alleen een telefonische aanmelding mogelijk. We werken aan een oplossing hiervoor.

Dank voor je oplettendheid.

Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Nieuwkomer

Beste,

Ik heb hetzelfde probleem.

Ik ga vanaf 1 april ook werken in NL en heb ook een basis zorgverzekering nodig.

Kan u me even contacteren want betreft een specifieke situatie...

alvast bedankt,

Matthias Goossens

Re: Grensarbeiders woont in Duitsland werkt in Nederland

Fanatiekeling

Algemene informatie : 

http://www.go-euregio.nl/sites/default/files/Ziektekosten.pdf

http://www.grensinfo.nl/gip/de/index.jsp?referer=%2Fgip%2Fde%2F ( Duitstalig)

of

http://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp?referer=%2Fgip%2Fnl%2F ( Nederlandstalig)

PS heb je gezien dat de " Ziezo" -verzekering ( ook van Achmea/Zilveren Kruis) voordeliger is , maar niet online is af te sluiten?

Groet, Feina.

Moderator

Hoi @MattGoossens

Welkom hier! Ik lees dat je een basisverzekering nodig hebt, leuk dat je ook aan ons denkt.

Hier op het forum helpen wij en onze andere leden je graag verder. Zoals je ziet heeft Feina je al wat handige linkjes toegestuurd. 

Dit is een openbaar forum, daarom heb ik je contactgegevens uit je reactie gehaald. Uiteraard kunnen we hier (openbaar) wel kijken naar je vragen. Zou je dan wat meer over je situatie willen vertellen? Dan kunnen we ook het beste aangeven hoe we je verder kunnen helpen. 

Je vraagt of dat we contact met je willen opnemen om naar je situatie te kijken. 

Het is ook mogelijk om 1 op 1 naar de situatie te kijken (niet openbaar). Wil je dat via het forum? Stuur me dan even een privébericht met wat meer informatie en je vragen. Dan help ik je zo verder. 

Wil je toch liever op een andere manier in contact komen, bijvoorbeeld telefonisch, kijk dan even op deze pagina

Ik hoor graag wat we voor je kunnen doen Matt!

Moderator

Hallo allemaal,

Nog even een korte update. 

Er is inmiddels een aanvraagformulier beschikbaar waar je ook met een buitenlands woonadres je gegevens kan invullen, zonder foutmeldingen. Hier is een linkje naar het formulier:  Zorgverzekering met buitenlands adres aanvragen (ZieZo) & Zorgverzekering met buitenlands adres aanvragen (Zilveren Kruis). Beide linkjes en meer informatie over buitenland zijn op deze pagina te vinden: Buitenland pagina

Fanatiekeling

De vrager had volgens mij niet expliciet gevraagd naar de Ziezo verzekering. Dus er zou ook een aanvraag-webformulier voor de Zilveren Kruis verzekeringen beschikbaar moeten zijn.

Groet, Feina.

Moderator

De topic starter had het wel over ZieZo, vandaar dat mijn eerste actie was om deze link toe te voegen. Maar ik ben het met je eens Feina, de link naar het Zilveren Kruis aanvraagformulier kan er gerust bij. Deze voeg ik toe aan de originele reactie, inclusief de hoofdpagina waar beide formulieren op te vinden zijn.