Grensarbeider op vakantie

Starter

Hallo,

Ik ben een grensarbeider, ik woon in België en werk in Nederland. Ik heb zowel een Nederlandse als Belgische zorgverzekering (verplichting). In nederland heb ik de goedkoopste zorgverzekering met het hoogste eigen risico.
Als ik op reis ga naar het buitenland, en er worden medische kosten gemaakt, hoe verloopt dit precies?
Gaan de kosten dan via Nederland, en kan ik alles zelf betalen ivm hoogste eigen risico? of gaan de kosten dan toch via België, omdat ik daar woon?

Enige tips zijn welkom.

Groetjes!

Grensarbeider op vakantie

8 ANTWOORDEN 8

Re: Grensarbeider op vakantie

Fanatiekeling

Volgens mij heb je een NL zorgverzekering en via een bepaald formulier [E####] heb je je aangemeld bij de BE zorgverzekering. Dus ik denk dat de kosten in het buitenland gemaakt via de NL zorgverzekering moeten gaan. Maar even afwachten wat ZK hierover zegt. (Je zit natuurlijk met dat hoge eigen risico!)

Als je in landen komt waar de EHIC geldt, kun je de EHIC kaart laten zien. Dan kost het zelfs geen eigen risico, maar betaal je wel de kosten die de inwoners zelf ook moeten betalen als ze bepaalde zorg gebruiken. Er wordt GEEN EIGEN RISICO gerekend ( bijv. een gewone Nederlander , die in Belgie op vakantie is, kan zorg krijgen zowel van huisarts als ziekenhuis via de EHIC, maar betaalt dan wel de in Belgie gebruikelijke remgelden). 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen SofieC,

Leuk dat je een bericht plaatst op onze community. Welkom! Om meteen op je vragen in te gaan: omdat je in Nederland werkt ben je sociaal verzekerd ten laste van Nederland. Dat komt omdat je de sociale zekerheidsbijdragen betaalt aan het land waarin je werkt.

Dat betekent dat je Nederlandse zorgverzekering het aanspreekpunt is voor jouw zorgkosten. Dat geldt ook voor zorgkosten die je in het buitenland maakt. Uit je bericht maak ik op dat je een basisverzekering bij ons hebt afgesloten, maar geen aanvullende verzekering? Zo ja, de basisverzekering vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland tot aan het in Nederland geldende tarief voor dezelfde zorg. Eventuele kosten die boven het Nederlandse tarief uitkomen worden alleen uit een aanvullende verzekering of een reisverzekering met medische module vergoed. Check de link onderaan mijn bericht voor een overzicht van de vergoeding.

Op die vergoeding uit de basisverzekering geldt inderdaad wel het (vrijwillig verhoogde) eigen risico. Aangezien jij een verhoogd eigen risico hebt is dat voor jou natuurlijk iets om mee rekening te houden.

Wat Feina aangeeft over de EHIC klopt overigens. Als je in een land bent waar de EHIC geldt dan krijg je op vertoon van de pas de zorgkosten vergoed op basis van de afspraken die in dat land gelden, zolang de zorgverlener de EHIC accepteert (dit is niet verplicht). Je betaalt dan geen eigen risico, maar wel een eventuele eigen bijdrage die volgens de afspraken van het land gelden. Deze eigen bijdrage vergoeden wij alleen uit een aanvullende verzekering.

Om ook nog even een check te doen: heb je van ons al een S1-formulier gekregen? Met een S1-formulier toon je aan de Belgische zorgverzekeraar dat je verzekerd bent in Nederland en al premie betaalt. Je premieplicht in België komt dan te vervallen, en kosten die je in België maakt komen vervolgens ten laste van Nederland. Wij sturen het formulier automatisch naar verzekerde die in België wonen dus ik neem aan dat je het formulier al hebt ontvangen. Is dat toch niet zo, vraag het formulier dan aan via onze website. Check de 2e link onderaan mijn bericht voor het aanvraagformulier.

Hopelijk is alles verder duidelijk zo! Als je toch nog vragen hebt dan hoor ik het graag van je.

Groetjes,
Bart

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Spoedeisende-zorg-in-het-buitenland.as...

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/s1-formulier-aanvragen.aspx

Fanatiekeling

@BartH, Sofie wil haar verzekering juist beeindigen. Zij schreef in haar post dat ze zowel ene belgische als een nl zorgverzekering had. Ik ga ervan uit dat die Blegische zorgverzekering via het S1 formulier tot stand was gebracht, wan anders zou ze dubbel betaald hebben.

Groet, Feina.

Webcare

Ik maak uit het bericht van Sofie niet op dat zij haar zorgverzekering wilt beëindigen Feina. Laten we haar de tijd geven om zelf te reageren en de vragen te stellen die zij heeft. :-)

Bart

Fanatiekeling

@BartH, sorry , ik was in de war met een ander topic .

Groet, Feina.

Webcare

@Feina, geen probleem hoor, kan gebeuren!

Groeten,

Bas

Starter
Oké, bedankt voor de informatie!
Ik ga de link eens doorlezen. Wel veel info waar een grensarbeider rekening mee moet houden :')

Webcare

Graag gedaan voor zover Sofie! Er komt inderdaad een hoop bij kijken maar maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en stel je vragen als je die hebt. Altijd welkom om een berichtje te plaatsen!

Bart