Fakturen van Amerikaanse instanties

Voorbijganger
Hoi! Mijn moeder overlijdt tijdens vakantie in USA bij haar dochter. De familie in Nederland zegt dat Zilveren Kruis slechts originele facturen behandeld. 2 rekeningen werden niet direct betaald omdat er wat onduidelijkheid was omtrent haar Nederlandse verzekering . Deze rekeningen werden doorgestuurd naar een collecteur in de USA. Ik heb de collecteurs faktuur maar familie doet moeilijk en zegt dat het ZK dit niet accepteert. Een faktuur hier heeft account number, de procedure die mijn moeder heeft moeten ondergaan en het totale bedrag. Totaal legaal. Heeft de familie gelijk? Ik kan niet chatten met ZK want ik heb geen adres in Nederland, ik woon in USA. Ik kan niet bellen, ik heb niet buitenland in mijn pakket. En email wordt niet geaccepteerd! Zo, ik probeer mijn vraag naar duidelijkheid in deze community. Dank voor enig opheldering!

Fakturen van Amerikaanse instanties

3 ANTWOORDEN

Re: Fakturen van Amerikaanse instanties

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste Cappi, allereerst gecondoleerd met het overlijden van jouw moeder! Vervelend om te horen dat er een probleem is met het afhandelen van de nota's. Het is voor mij moeilijk om hier een algemeen antwoord op te geven.  Als zorgverzekeraar hebben wij inderdaad originele facturen nodig. We vergoeden spoedeisende hulp in het buitenland uit de basisverzekering tot het Nederlandse tarief:  https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Spoedeisende-zorg-in-het-buitenland.as... Als jouw moeder een aanvullende verzekering had dan vergoeden we het buitenlandse tarief ook. Wat je vertelt over een 'collecteur in de V.S'  klinkt niet bekend. Het is voor mij onduidelijk wat voor nota's dit precies zijn. Als dit geen originele nota's van de zorgverlener zijn dan zullen die inderdaad worden afgewezen. Is er contact geweest met Eurocross? https://www.zilverenkruis.nl/English/going-abroad/Paginas/emergency-centre-eurocross-assistance.aspx... Mijn collega's daar nemen deze zorg normaal gesproken op zich. Ik zou graag meer gegevens van jouw moeder willen hebben. Misschien kan ik daarmee zien wat er aan de hand is.  Zou je mij een privé-bericht willen sturen met daarin het relatienummer, de geboortedatum en de postcode en het huisnummer van het laatste adres van jouw moeder Cappi? Ik kijk dan graag of ik je een stapje verder kan helpen.

Ik wil dit graag proberen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik je verder kan helpen. Vanwege privacyregels mogen we hier geen medische of andere gevoelige informatie delen. Hiervoor zou je ons toch het beste kunnen bellen ( 0031717510052 ). Je zou ons ook gewoon moeten kunnen chatten via http://www.zk.nl/contact  Een adres in Nederland is hiervoor niet nodig.  Wel hebben we de gegevens van jouw moeder nodig. Veel sterkte in ieder geval! Wim

Voorbijganger

Beste @WimB dank voor je bericht. Hoe kan ik je prive benaderen? Ik kan dan haar persoonlijke gegevens delen.

Betekenis van collecteur hier in USA is een instantie welke onbetaalde rekeningen van een patient  aan het ziekenhuis overneemt en deze  rekeningen een keer per maand naar de patient/of ander contact adres stuurt. Wanneer onbetaald blijft gaan ze over op het telefonisch bellen naar patient of familie contact. Ik ben dat contact hier  in USA voor  mijn overleden moeder.

De instantie heet “collection agency” en stuurt “statements” met op de statement de naam van de patient, een account nummer, en de procedure ondergaan in het ziekenhuis. 

Het ziekenhuis heeft alles omtrent de patient uit handen gegeven aan de collection agency. Ook het betalen van notas door een verzekering is aan de collection agency.

Vervolgens effent de collection agency de rekening met het ziekenhuis.

Waarom papieren met rekening nummer, naam patient, en totaal te betalen  bedrag niet geaccepteerd worden door het Zilveren Kruis is onbegrijpelijk.

Wim, mijn moeder’s geval is aangegaan door mijn familie in Nederland. Haar zaak is onder behandeling. Maar aan mij is het om originele fakturen op te sturen.

Het is gewoon droevig dat na 3 weken ziekenhuis en een duidelijk aanwezig  bewijs van procedure en zorg haar  situatie niet ggeaccepteerd wordt.

Een rekening is een rekening. Papier is papier, hoe anders rekeningen op te sturen?

Dank voor je tijd en aandacht! 

Community Manager

Je kunt Wim een privébericht sturen @Cappi. Je doet dat door bij het bericht van Wim naast zijn icoon op zijn naam - WimB -  te klikken. Lukt dat denk je?