Exchange student usa

Voorbijganger

Mijn zoon gaat in augustus een semester studeren in de usa. De universiteit verplicht de exchange studenten een amerikaanse zorgverzekering af te sluiten voor $ 613,00 voor 4 maanden. Mijn vraag is of dit kan, en zo ja, hoe zit het dan met zijn eigen zorgverzekering bij zilveren kruis? Loopt die gewoon door, of kan dit tussentijds gestopt worden? Hij is dan immers dubbel verzekerd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Exchange student usa

5 ANTWOORDEN

Re: Exchange student usa

Fanatiekeling

Ik heb dit ook meegemaakt. Van augustus tot eind december in Canada. Wij hebben het wel gedaan, ook omdat er meer in zat dan in de Nederlandse verzekering ( tandarts bijvoorbeeld). Ik denk dat de verzekering wel minder duur was. Bij ons was er ook haast bij en inderdaad ook een soort dwang. 

In Nederland krijgt uw kind vermoedelijk zorgtoeslag, die bijna de gehele premie dekt. ( mits maximaal eigen risico).

Groet, Feina.

Voorbijganger

Ja, het is inderdaad een verplichting zoals ik het bezie. Wel een heel fors bedrag, maar het is niet anders. De Nederlandse zorgverzekering loopt gewoon door die maanden, die wordt dan wel gedekt door de zorgtoeslag. Voor Amerikaanse verzekering ontvang je dan geen zorgtoeslag neem ik aan dus of is daar toch een regeling voor? Zal eens navragen bij de belastingdienst.

Voorbijganger

Inmiddels heldere informatie verkregen via de Zilveren Kruis Chat!! Je kunt bij Klantenservice een verzekeringsverklaring opvragen, speciaal voor studenten die in de USA gaan studeren, die je aan de uni kunt sturen. J-1 exchange studenten moeten aantonen dat ze voldoende zijn verzekerd volgens de door hen gestelde eisen. Als je daaraan voldoet hoef je niet 'verplicht' de verplichte verzekering af te sluiten. Het is even een uitzoekerij, maar weer een probleem afgerond voordat de trip begint. Doe er allen uw voordeel mee!

Moderator

Goedemiddag allemaal! Wat goed dat @Feina je al een eind op weg heeft geholpen. Maar helemaal fijn dat je een collega via de chat hebt gesproken die je de informatie kon geven waar je naar opzoek was.

Mocht je nog vragen hebben, trek gerust aan de bel. Voor nu wens ik je zoon alvast een hele fijne en gave tijd in de USA toe!

Fanatiekeling

Beste Vortex,

het is maar de vraag of uw zoon voldoende verzekerd is. Als uw zoon geen aanvullende verzekering heeft, is hij slechts tot maximaal NL tarief verzekerd. Omdat de Amerikaanse gezondheidszorg veel duurder is, betekent dit dat u met een flinke strop zou blijven zitten.

Groet, Feina.