Emigreren naar Belgie, Werken in Nederland

Starter

Hallo allen,

Dit jaar ga ik emigreren naar België (Antwerpen). Ik ga samenwonen met mijn Belgische vriendin. Ik ben zelf Nederlands en blijf werken in Nederland. Via de website ben ik er achter gekomen dat ik gewoon bij Zilveren Kruis kan blijven. Nu zat ik alleen nog met wat onduidelijkheden. Moet ik mij ook bij een mutualiteit (zorgverzekering) in België aansluiten? Of kan ik gewoon geholpen worden bij ziekenhuizen/huisartsen e.d in België zelf? Mocht dat zo zij, krijgen jullie dan een bericht van ze dat ik geholpen ben o.i.d? Of zou ik via een formulier moeten aangeven dat ik een bezoek heb gehad? Ik ben zelf gelukkig gezond en verwacht geen gekke dingen maar het is wel fijn om te weten hoe het zou werken. Mijn vriendin is zelf aangesloten bij een mutualiteit en heeft haar eigen polis.

Nog een vraag: Kan ik mijn NL Tandarts / Huisarts blijven behouden of moet ik in Belgie nieuwe zoeken? En hoe zou dat eventueel in zijn werking gaan?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Roland

• Buitenland

Emigreren naar Belgie, Werken in Nederland

9 ANTWOORDEN

Re: Emigreren naar Belgie, Werken in Nederland

Fanatiekeling

Ik ken iemand in dezelfde situatie, maar ik heb nooit precies begrepen hoe het in elkaar zit. 

Ik ken alleen de praktijk: Nederlandse dokters en Belgische worden door elkaar gebruikt. Zij heeft een extra verzekering afgesloten voor de situatie van ziekenhuisopname in Belgie. Dan betaal je namelijk vrij veel " remgeld". Echter de verzekering is ook duur. Met formulier E106 ( oude naam), nieuwe naam S1, kun je je aanmelden bij het Belgische ziekenfonds. Op de website van ZINL/CAK staat ook de situatie beschreven als de uwe namelijk  " wonen in het buitenland, werken in Nederland". Ook op de website van de EU staat informatie. 

Ik hoop dat u van ZK betere informatie krijgt. U stelt terechte vragen. Ondanks de genoemde websites, heb ik het nog steeds niet begrepen.

ik heb een grote bijlage toegevoegd met informatie over de verplichting tot verzekering, het formulier, en de kosten van de Belgische zorg die voor eigen rekening blijft. Met een zogenaamde " hospitalisatieverzekering" ( leeftijdsafhankelijke premie), zijn deze kosten gedeeltelijk te voorkomen.

PS hoewel op de website van ZK staat dat de Aanvullende verzekering van ZK ( vanaf de laagste), de factuur van een buitenlands ziekenhuis volledig betaalt ( oranje kader), is dit niet het geval in uw situatie. Dit geldt alleen als u NIET in uw woonland ( =Belgie) bent. ( zie markering in de tweede bijlage: uit de polisvoorwaarden aanvullende verzekering  ZK) Voor u is het wellicht interessant dat ik hier een apart topic van heb gemaakt. Dit topic is te vinden in het onderdeel " denkmee"( hierheen verplaatst door ZK). "Zorgverzekering-wonen-buitenland-en-AV"

Groet, Feina.

Medewerker

Beste Roland,

De meeste informatie kun je denk ik vinden op deze site.

Op deze site vind je veel informatie. Niet alleen over de Zorgverzekering maar ook over de belastingen.

Ik heb jouw situatie ingevuld en dan geeft hij wat betreft de Zorgverzekering het volgende aan:

Zorgverzekering

Waar moet ik mij verzekeren voor ziektekosten?

U moet zich in Nederland voor ziektekosten verzekeren. U moet aan uw Belgische ziekenfonds melden dat u in Nederland gaat werken. Een Nederlandse ziektekostenverzekering kost in 2017 gemiddeld €109 per maand. U bent dan verzekerd voor bezoek aan de huisarts, ziekenhuis en medicijnen. U krijgt ook de ziektekosten vergoed als u in België ziektekosten maakt.

Onder dit kopje zie je handelingen die je moet verrichten om een zorgverzekering af te sluiten. Ook vind je meer informatie over vergoedingen e.d.

Wat betreft de vergoedingen van huisarts en tandarts wil ik dat graag overlaten aan de experts op dat gebied. Mijn gedachte is dat juist een Nederlandse tandartsnota gewoon vergoed gaat worden aangezien de Nederlandse behandelcodes worden gedeclareerd.

Wat betreft de huisarts heb ik geen idee of je die in Nederland aan kunt houden. Ik zie daarin geen probleem. De vraag is alleen of het wenselijk is dat je een huisarts hebt die je niet gelijk kunt bereiken.

Ik hoop in ieder geval dat mijn collega's je meer kunnen vertellen hierover.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Fanatiekeling

Tandartsenkosten worden niet vergoed door de Nederlandse basisverzekering. ( behalve bij kinderen en een volledig kunstgebit) . 

Misschien wel door de Belgische basisverzekering? In dat geval is in ieder geval geen Nederlandse aanvullende tandartsverzekering meer nodig. Ik heb op een Belgische website gevonden dat 80% van de kosten van enkele basisbehandelingen vergoed worden. https://www.iedersmondgezond.gent/naar-de-tandarts/betalen-bij-de-tandarts/mutualiteiten.html

Groet, Feina.

Webcare

Dag Roland, Feina en Ron,

Bedankt voor jullie vragen en opmerkingen. De vraag hoe het nu precies werkt wanneer je naar België verhuist en blijft werken in Nederland is best een lastige. Ik heb aan een expert gevraagd om hier een goed, juist inhoudelijk antwoord op te geven. Vandaag of morgen komt mijn collega met een reactie. 

Groeten, 

Bas

Expert

Beste Ronald,

Wat leuk dat je samen gaat wonen met je vriendin in België. Begrijpelijk dat je vragen hebt over de werking van je zorgverzekering na de verhuizing. Dit zijn natuurlijk geen alledaagse zaken.

Zolang je werkt in Nederland ben je inderdaad verzekeringsplichtig in Nederland.
Je kunt dan ook nog steeds gebruik maken van alle zorg in Nederland (ook je tandarts en huisarts).

Je hebt de vrijheid om ook in België zorg te verkrijgen. Deze zorg wordt tot Nederlands tarief vergoed. We krijgen deze kosten niet automatisch door uit België.

Vanaf het moment dat je in België woont heb je recht op een E 106-formulier. Met dit formulier kan je een verzekering in België aanvragen bij een mutualiteit. Het formulier voorkomt dat je dubbele premie betaalt. Je bent dan verzekerd voor de Belgische basisverzekering. Op vertoon van de Belgische zorgpas worden kosten die in België verzekerd zijn wel direct verstuurd naar de mutualiteit. Zorgkosten die hier buiten vallen kunnen nog bij ons aangeboden worden voor eventuele vergoeding.

Ik hoop dat bovenstaande informatie verheldering brengt op je vragen.

Alvast succes met de verhuizing!

Met vriendelijke groet,

afdeling buitenland

Fanatiekeling

@Guideaux "Vanaf het moment dat je in België woont heb je recht op een E 106-formulier. "

Toevoeging: ik zag ergens staan dat je het E106 formulier kon invullen zodra je je uitgeschreven hebt. Ik denk dat dit misschien een ander moment kan zijn. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@Guideaux   " zorgkosten die hier buiten vallen kunnen nog bij ons aangeboden worden voor eventuele vergoeding"

Let op het woordje " eventueel". Zorgkosten die buiten de Belgische basisverzekering vallen ( bijvoorbeeld vanwege het remgeld), worden alleen door de Nederlandse zorgverzekering vergoed voorzover :

-het kosten betreft die normaliter binnen de Nederlandse zorgverzekering vallen. Dat betekent dat bijvoorbeeld aan een operatie, die in NL niet algemeen erkend wordt als medische behandeling, niets extra's wordt bijbetaald. Ook aan medicijnen, die in NL niet gebruikelijk zijn, wordt niets extra's bijbetaald. Aan een eenpersoonskamer of hogere kosten vanwege een niet-geconventioneerde geneesheer, wordt volgens mij ook niets bijbetaald, omdat dit geen kosten zijn die binnen de Nederlandse zorgverzekering vallen.

- de prijs lager is dan het marktconforme NL-tarief.

Voorbeeld: 

een algemeen erkende operatie, zoals een blindedarm-operatie zal vergoed worden tot het Nederlandse tarief. Als uw persoonlijke aandeel (= remgeld) tezamen met het door de mutualiteit betaalde bedrag dus lager is dan het NL marktconforme tarief voor een blindedarmoperatie, krijgt u dit bedrag terug ( voorzover het persoonlijke aandeel niet werd veroorzaakt door gebruik van eenpersoonskamer of andere luxe). 

Maar wat gebeurt er als de Belgische rekening voor dezelfde blindedarm-operatie hoger is dan in NL? Dan betaalt de Nederlandse zorgverzekering niets bij voor het persoonlijke aandeel dat het u heeft gekost. En  als u deze duurdere blindedarmoperatie niet via het E106 formulier zou indienen? Dan weet ik het niet meer. 

Groet, Feina.

Expert

@Feina Hartelijk dank voor je toelichting en vragen.

ik zag ergens staan dat je het E106 formulier kon invullen zodra je je uitgeschreven hebt. Ik denk dat dit misschien een ander moment kan zijn. 

Het uitschrijfmoment is niet het moment dat er recht is op het E 106-formulier. Het gaat om het moment dat iemand daadwerkelijk ingeschreven staat op een buitenlands adres. Zonder buitenlands adres kan Zilveren Kruis geen E 106-formulier afgeven. Het formulier wordt overigens gevuld door de buitenlandse zorgverzekeraar.

Maar wat gebeurt er als de Belgische rekening voor dezelfde blindedarm-operatie hoger is dan in NL? Dan betaalt de Nederlandse zorgverzekering niets bij voor het persoonlijke aandeel dat het u heeft gekost.

Het klopt dat Zilveren Kruis niets betaalt wanneer de kosten hier hoger zijn dan het Nederlands tarief.

En  als u deze duurdere blindedarmoperatie niet via het E106 formulier zou indienen? Dan weet ik het niet meer. 

Dat betekent dat iemand niet verzekerd is in het buitenland en de kosten alleen bij Zilveren Kruis kan declareren. Dan worden kosten tot maximaal het Nederlands tarief vergoed. Men kan van te voren altijd inlichting krijgen over de hoogte van vergoeding wanneer de zorg wordt aangevraagd.

afdeling buitenland

Starter

Goedemorgen allen,

heel erg bedankt voor de informatie! Het is voor mij een stuk duidelijker geworden.

Met vriendelijke groet,

Roland