Emigreren en zorg in Nederland

Starter

Hallo,

Ik ben voornemens om samen met mijn vrouw in Hongarije te gaan wonen. Wij zullen daar iets meer dan de helft van het jaar verblijven en de andere helft zijn wij in Nederland. Nu lees ik dat als je met pensioen bent, je via het CAK in het buitenland verzekerd bent. Heb je nog geen pensioen dan moet je jezelf in het buitenland verzekeren.

Dat kan ik nog enigszins volgen.

Nu sprak ik een oud collega die inmiddels in Hongarije woont en pensioen geniet. Ook hij is 51% in Hongarije en 49% in Nederland. Hij moest een aorta operatie ondergaan en heeft dit in Nederland laten uitvoeren. Op mijn vraag hoe dat met de verzekering geregeld was, kreeg ik als antwoord dat hij dat niet precies wist maar dat hij zelf niets heeft betaald en dat een Nederlandse verzekering dit heeft betaald. 

Om nu te voorkomen dat ik straks ergens voor verrassingen kom te staan, zou ik graag duidelijkheid willen over hoe het nu precies geregeld is.

Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

Groet John

Emigreren en zorg in Nederland

5 ANTWOORDEN 5

Re: Emigreren en zorg in Nederland

Fanatiekeling

Lees dit: https://www.hetcak.nl/regelingen/buitenland/gepensioneerden-emigreren-wonen-verdragsland

Hongarije is een verdragsland. Je kunt in Hongarije van het Hongaarse ziekenfonds gebruikmaken. Maar je kunt ook in Nederland van zorg gebruik maken. Voor andere Europese landen kan dit alleen tijdens vakanties als er spoedzorg nodig is ( Ehic). U betaalt aan Nederland een bijdrage als "verdragsgerechtigde". 

Het bovendstaande geldt voor een echte emigratie. Ik weet niet hoe het zit met 51-49%. 

U moet alles regelen via het CAK. 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen @John0111

Je kan in grote lijnen de uitleg van Feina aanhouden. Bedankt hiervoor Feina. 

Wat betreft de operatie in Nederland. Als je geregistreerd wordt bij het CAK, dan heb je recht op vergoeding uit de Nederlandse basisverzekering. In het geval van een operatie in Nederland heb je wel een verwijzing nodig. Voor de zorg die je krijgt betaal je geen eigen risico. Het CAK heeft stelt een inkomensafhankelijke premie vast die vervolgens van het pensioen afgaat. Je kan terecht bij een ziekenhuis of een zelfstandig behandelcentrum. 

Voor dit soort vragen kan je terecht bij het CAK. Zij kunnen jou hier nog meer over vertellen. 

Groet,

Jasper

Starter

Hallo Feina en Jasper,

Dank voor jullie reacties.

groet John

Fanatiekeling

In deze folder (  https://www.hetcak.nl/HETCAK/media/HetCAK/formulieren/klant/zorgverzekeringenbuitenland/Medische-beh...   ) staat beschreven hoe je moet handelen om van een Nederlandse zorgverlener gebruik te maken. Je hebt inderdaad een verwijzing nodig. Die kan van een Nederlandse huisarts of een Hongaarse zorgverlener af komen.

Groet, Feina.

Webcare

Graag gedaan, John! Je weet ons te vinden als er vragen zijn.

Groet,

Jasper