Emigratie naar Zwitserland, hoelang kan ik verzekerd blijven?

Nieuwkomer

Per 1 september ga ik wonen en werken in Zwitserland. Nu is mijn zorgverzekering opgezegd per 1 september, maar is het mogelijk mijn zorgverzekering bijvoorbeeld twee maanden langer aan te houden? Ik kan mij niet per 1 september verzekeren in Zwitserland, omdat ik mij daar eerst moet inschrijven, een bankrekening moet openen en dan pas een zorgverzekering kan afsluiten. Ik word per 31 augustus uitgeschreven in Nederland, dus weet niet of dit mogelijk is om mijn zorgverzekering aan te houden, aangezien ik uitgeschreven ben in Nederland.. Alvast bedankt voor het meedenken! 

• Buitenland

Emigratie naar Zwitserland, hoelang kan ik verzekerd blijven?

1 ANTWOORD

Re: Emigratie naar Zwitserland, hoelang kan ik verzekerd blijven?

Expert

Beste Esme,

Gefeliciteerd met je aanstelling in Zwitserland. Goed van je dat je tijdig bent begonnen met het regelen van de zaken rondom de zorgverzekering in Nederland en Zwitserland. Voor het overbruggen van de wachtperiode in Zwitserland kan Zilveren Kruis helaas geen verzekering bieden. Het recht op de zorgverzekering vervalt zodra je in loondienst treedt in Zwitserland.

Mijn advies is navraag te doen bij de Zwitserse verzekeraar hoe het werkt met de aanmelding in Zwitserland? Schrijven ze je daar in met terugwerkende kracht vanaf datum dienstverband? Zo ja, dan weet je dat eventueel ontstane zorgkosten met terugwerkende kracht worden gedekt.
Zo niet, dan is het mogelijk tijdelijk een particuliere verzekering af te sluiten. Dit kan zowel in Nederland als in Zwitserland. Nadeel is wel dat deze vaak duurder zijn dan de zorgverzekering.

Als Zilveren Kruis zijnde kunnen we je voorzien van een Europees verdragsformulier (E 104).
Op dit formulier staat je verzekeringsperiode bij Zilveren Kruis. De Zwitserse zorgverzekering zou hier aansluitend op in moeten gaan (mogelijk met terugwerkende kracht). Het formulier kan aangevraagd worden via onze buitenlandafdeling. We zijn te bereiken via
ccb@achmea.nl, of tel.: 071 364 04 50.

afdeling buitenland