Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

EHIC kaart zelfde als zorgpas?

Nieuwkomer

Hoi,

Ik vertrek dinsdag naar Australië en in australie heb je met een EHIC kaart recht op zorg in australie via de Medicard. Nou dacht ik al die tijd dat mijn zorgpas en EHIC kaart gekoppeld waren maar als ik naar het voorbeeld van een EHIC kaart op jullie pagina kijk ziet mijn er nogal anders uit. Dus nu de vraag, heb ik aan mijn zorgpas genoeg? Er staat namelijk alleen een eurocross tekentje op maar verder niks over de EHIC. Zo niet zou ik deze met spoed kunnen krijgen aangezien ik hem nodig heb voor ik dinsdag vertrek.

Met vriendelijke groet,

Myrthe Doorman

EHIC kaart zelfde als zorgpas?

10 ANTWOORDEN

Re: EHIC kaart zelfde als zorgpas?

Medewerker

Hey @myrthe

Wat een mooie reis ga je tegemoet! Het toesturen van de nieuwe combipas gaat voor a.s. dinsdag gaat niet lukken helaas.  De combipas kun je aanvragen via deze link. Je zal dit pasje eind volgende week van ons ontvangen (helaas te laat).

Je kunt tijdens je reis ook je zorgpas meenemen. Bij alle ziekenhuisopnames, zowel in staatsziekenhuizen als in privéklinieken, ben je verplicht om contact op te nemen met Eurocross Assistance. Op het zorgpasje die je van ons hebt, staat het telefoonnummer van Eurocross Assistance. Ik adviseer ook om dit telefoonnummer in je telefoon op te slaan. 

Wat ik je ook wil meegeven is, wanneer je twijfelt of het om spoedeisende zorg gaat hebben we de vakantiedokter.  Dit is een app die ontwikkelt is waarbij je kunt appen met een expert. Deze kan je een advies geven, zodat dit uiteindelijk veel geld kan besparen!

Geniet van je reis naar en door Australië, natuurlijk hoop ik dat je ons niet nodig zal hebben!

Groetjes, 

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Fanatiekeling
En waarom excuseert Zilveren Kruis zich niet voor het feit dat zij de enige zorgverzekeraar zijn die niet standaard een EHIC verstrekken? ps ik meen me te herinneren dat ZK gezegd heeft dat EHIC voortaan wel standaard verstrekt wordt. Hoe is dit te rijmen met de ervaring van TS?
Groet, Feina.

Moderator

@Feina, TS @myrthe kan met een gerust hart aan haar reis beginnen. Ik zie dan ook absoluut geen reden om een excuses te maken. Waarom zou dit nodig zijn?

Sinds november 2013 wordt de zorgpas standaard met de EHIC op de achterkant uitgegeven. We sturen alleen niet 3,5 miljoen verzekerde elk jaar een nieuwe zorgpas toe. Wanneer iemand een nieuwe zorgpas aanvraagt sturen we deze uiteraard toe. 

Fanatiekeling
Andere zorgverzekeraars vernieuwen WEL de zorgpas indien nodig. De toevoeging van het EHIC gedeelte heeft zeker een voordeel: dit is het bewijs voor de zorgverlener in het buitenland dat er een verzekering is , en dan is deze zorgverlener verplicht om de zorg te verlenen zonder betaling ( alhoewel de rekening achteraf wel via het eigen risico in Nederland moet worden betaald). Zilevren Kruis was al de laatste die de EHIC invoerde, maar nu hoopt Zilveren Kruis kennelijk dat haar bestaande verzekerden nog jaren zonder EHIC pas verder gaan!
Groet, Feina.

Moderator

Ik snap je punt Feina. Het is een overweging die we maken op zo'n moment. We kunnen er voor kiezen 3,5 miljoen verzekerde een nieuwe pas toe te sturen. Dit kost een hoop geld terwijl we niet weten of deze mensen daadwerkelijk een EHIC nodig hebben. Sommige mensen gebruiken deze bijvoorbeeld niet en andere hebben nog niet zo lang geleden een losse EHIC ontvangen. Vandaar dat we hierin een andere keuze hebben gemaakt.

En nogmaals, het aanvragen van een nieuwe zorgpas is simpel en is voor iedereen mogelijk die een EHIC nodig heeft. 

Fanatiekeling
Ik had gehoopt dat Zilveren Kruis haar verzekerde in dit geval beter tegemoet was komen. De vraag werd volgens mij 7 dagen voor vertrek naar Australie gesteld. Dan had er toch nog wel WAT gedaan kunnen worden? Bijvoorbeeld de kaart ophalen op een van de kantoren of een schriftelijke verklaring toesturen. Een dergelijke verklaring ontving ik bijvoorbeeld van mijn zorgverzekeraar toen ik naar Canada ging. Bovendien legt Zilveren Kruis niet eerlijk uit wat nu precies het nadeel van het NIET HEBBEN van de EHIC card is. De vragenstelster zegt dat op basis van de EHIC card een Medicard verkregen kan worden. Ik kan mij voorstellen dat het een groot gemis is als je zo'n kaart niet hebt. Je kan dan niet zomaar van een huisarts gebruik maken, terwijl dat wel misschien nodig is. Er is dan een grotere barrière, hetgeen soms niet zo verstandig is in een vreemd land.
Groet, Feina.

Fanatiekeling
Ik zou dan graag willen weten of Zilveren Kruis de bestaande verzekerden in een aparte brief hierover heeft geïnformeerd. Als Zilveren Kruis het niet persoonlijk bekend heeft gemaakt dan is er ook weinig kans dat verzekerden zomaar op het idee komen om de kaart aan te vragen. En ik denk dat het niet alleen de portokosten scheelt. Het scheelt ook de verwerkingskosten en aanmaakkosten van de kaart, die door een ander bedrijf aan Zilveren Kruis in rekening worden gebracht. De polis is al een van de duurste in NL, dan hebben de verzekerden met deze dure verzekering toch zeker wel recht op wat hen toekomt? Het is duidelijk dat Zilveren Kruis in ieder geval haar verzekerde Myrthe in de kou heeft laten staan.

Michelle schreef:

Ik snap je punt Feina. Het is een overweging die we maken op zo'n moment. We kunnen er voor kiezen 3,5 miljoen verzekerde een nieuwe pas toe te sturen. Dit kost een hoop geld terwijl we niet weten of deze mensen daadwerkelijk een EHIC nodig hebben. Sommige mensen gebruiken deze bijvoorbeeld niet en andere hebben nog niet zo lang geleden een losse EHIC ontvangen. Vandaar dat we hierin een andere keuze hebben gemaakt.

En nogmaals, het aanvragen van een nieuwe zorgpas is simpel en is voor iedereen mogelijk die een EHIC nodig heeft. 

Groet, Feina.

Moderator

Het is duidelijk dat jij dit vindt Feina. Ik vraag mij allereerst af of Myrthe dit ook zo ervaart. Ik vind het daarom ook best vervelend dat we in dit topic zolang doorpraten over dit onderwerp waar de TS niet om vraagt.

Daarnaast is de informatie op onze website duidelijk. Je kunt via een dropdown menu aangeven naar welk land je gaat en wat je hier voor nodig hebt. Voor Australië betekent dit een EHIC. Heb je deze niet, dan vraag je hem aan. Ga je binnen 2 weken al weg? Neem dan een bewijs van verzekering mee en sla vooral nummer van Eurocross op. Meer dan dat is ook niet nodig. Myrthe hoeft zich namelijk geen zorgen te maken zolang zij altijd contact opneemt met Eurocross zoals Aaron adviseert.

Fanatiekeling

Michelle schreef:

Daarnaast is de informatie op onze website duidelijk. Je kunt via een dropdown menu aangeven naar welk land je gaat en wat je hier voor nodig hebt. Voor Australië betekent dit een EHIC. Heb je deze niet, dan vraag je hem aan. Ga je binnen 2 weken al weg? Neem dan een bewijs van verzekering mee en sla vooral nummer van Eurocross op. Meer dan dat is ook niet nodig. Myrthe hoeft zich namelijk geen zorgen te maken zolang zij altijd contact opneemt met Eurocross zoals Aaron adviseert.

Op de website van Zilveren Kruis staat echter dat, als je in november of december een nieuwe zorgpas aanvraagt, dat je dan moet wachten! "Vraagt u een nieuwe zorgpas aan tussen november en december? Dan krijgt u de nieuwe zorgpas pas na 1 januari thuisgestuurd!" 

Ik vind dit bijzonder klantonvriendelijk. In dit geval had TS Myrthe de pas thuisgestuurd moeten krijgen, zodat haar ouders de pas door hadden kunnen sturen naar Australie. Ik vermoed dat jullie deze optie niet hebben aangeboden, omdat het jullie al bekend was dat de pas in november en decemebr helemaal niet verstuurd wordt. Van jullie kant is er ook geen enkel begrip voor het feit dat de toegang tot Medicaid voor haar belangrijk is. Eurocross assistance is namelijk alleen bedoeld in geval van ziekenhuisopname of kans daarop. 

Groet, Feina.

Moderator

Jouw mening dat je dit klantonvriendelijk vindt is duidelijk Feina. Ik heb in elk geval uitleg gegeven over de keuzes die wij hebben gemaakt over de EHIC. Ook @myrthe heeft een antwoord op haar vraag. Als er voor haar nog onduidelijkheden zijn helpen we haar graag!

Wel wil ik graag even terug komen op de informatie je hebt gevonden op de website over het versturen van de pasjes in november en december. Deze informatie verbaasde mij enorm en blijkt ook niet correct te zijn. Dit zal ik laten aanpassen. Wanneer je een pasje aanvraagt in november en december wordt deze gewoon binnen 2 weken verstuurd.