Dochter verzekering nodig of niet?

Voorbijganger

Hallo allemaal,

Wij wonen sinds een aantal jaar in Duitsland. Nu wordt mijndochter bijna 18. Ze gaat in Nederland naar school en heeft een baantje in het weekend ( 0 uren contract en ongeveer 10 uur dat ze werkt)

Is ze nou verplicht een zorgverzekering af te sluiten of niet? En zo ja, valt ze met haar MBO opleiding voor haar verzekering in de categorie studenten?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken

Dochter verzekering nodig of niet?

7 ANTWOORDEN

Re: Dochter verzekering nodig of niet?

Webcare

Dag Diane,
Allereerst welkom op onze community! Je stelt ook meteen een interessante vraag voor je dochter. Het zit zo:

Buitenlandse studenten die in Nederland studeren zijn niet verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Gaat een buitenlandse student echter naast de studie ook werken in Nederland? Dan moet de student vanwege dat inkomen wel een zorgverzekering afsluiten. Dat heeft te maken met de belasting die over dat inkomen betaald wordt. De zorgverzekering moet dan ingaan vanaf de datum van indiensttreding. 

Dit zijn de algemene regels die gelden voor buitenlandse studenten die in Nederland gaan werken. Kijken wij naar de situatie van je dochter, dan is zij vanwege haar MBO-opleiding een student en zou zij inderdaad vanwege haar bijbaantje in Nederland een zorgverzekering af moeten sluiten. 

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) gaat hier op deze pagina verder op in:

https://www.svb.nl/int/nl/wlz/u_bent_in_nederland/werken_in_nederland/u_loopt_stage_bijbaan_onderzoe...

De SVB geeft aan dat studenten die een bijbaantje naast een studie hebben verzekeringsplichtig zijn ongeacht de hoogte van het inkomen. Of het aantal contracturen nog een rol speelt voor je dochter heb ik alleen niet kunnen achterhalen. 
Ik vermoed dat dat niet het geval is omdat de SVB duidelijk aangeeft dat het aantal uren en de hoogte van het inkomen geen verschil maakt. Je kunt de vraag uiteraard nog wel neerleggen bij de SVB zelf. 

Heb je al iets aan deze info Diane?

Bart

Fanatiekeling

PS dit geldt pas vanaf 18 jaar??

Een zorgverzekering is duur, ca. €115 voor de basisverzekering. Hier zit geen tandarts bij! ( in duitsland wel). Ze kan ook een extra vrijwillig eigen risico van €500 kiezen. Dat kan de maandprijs met max. €25 verlagen( verschillend per zorgverzekeraar).  Het standaard eigen risico is €385. 

Maar ze heeft waarschijnlijk ook recht op zorgtoeslag!??? ( weet niet zeker) : ik denk van wel. Zie tweede bijlage.

De verzekering geldt in de hele wereld ( met maximering naar Nederlandse tarieven indien het geen spoedzorg betreft.) Als ze ook van plan is om van de duitse gezondheidszorg gebruik te maken ( geen spoedzorg), dan is het verstandig om een restitutieverzekering af te sluiten omdat de vergoeding van de Duitse zorg dan volgens een hoger percentage van het NL-tarief is ( anders slechts 75% NL tarief).  Ze blijft wonen in Duitsland hé? In dat geval kan ze OOK bij de Duitse Krankenkasse verzekerd worden, op basis van een formulier dat ze van de NL zorgverzekeraar ontvangt. ( S1 formulier E106)

U vraagt of ze in de categorie studenten valt. Zorgverzekeraars hebben zelf de categorie studenten bedacht. Zij zijn vrij om collectieve korting aan te bieden. Voor de zorgverzekeraar is het gunstig om jonge, dus meestal gezonde, verzekerden te hebben. De maximale korting op de basisverzekering is overigens wettelijk geregeld, en dit is 10%. Daarboven wordt soms korting aangeboden voor Jaarbetaling. De zorgverzekeraar controleert dit niet door middel van een "collegekaart" of iets dergelijks.

Zie de voor uw dochter belangrijke opmerking van de SVB in de bijlage.

Groet, Feina.

Community Manager
Community Manager

@Feina bedankt voor de aanvulling! Er is afhankelijk van het inkomen inderdaad recht op zorgtoeslag omdat ze een zorgverzekering in Nederland moet afsluiten. Op deze pagina van de SVB is veel informatie te vinden over wonen in Duitsland en studeren in Nederland. 

Voorbijganger
Dank jullie wel. Nu alleen nog kiezen wat het beste bij haar past

Fanatiekeling

Dit is idd een goede pagina , die precies op uw (dochters) situatie is toegesneden. Zie bijlage.

PS er is in dit topic nog niet heel duidelijk gesproken over extra eigen risico. Ze zou kunnen overwegen om een extra vrijwillig eigen risico te nemen van €500,dus totaal €885. Sommige zorgverzekeraars geven daarvoor een korting op de premie van €300 per jaar. In het slechtste scenario is zij dan max. €200 meer kwijt dan iemand die geen extra eigen risico nam. (€500-€300=€200). Immers zij kan ook de Duitse gezondheidszorg gebruiken, en volgens mij  (@BartH ??) kost dat geen eigen risico. 

Groet, Feina.

Voorbijganger
Klopt. Moest laatst een kies laten trekken en daar heb ik ook geen kosten aan gehad. De krankenkasse neemt veel voor haar rekening. Dus idd wel een overweging waard... ook voor mijzelf Smiley Vrolijk

Webcare

@diane1974Nog even een aanvulling: deze pagina van Grensinfo geeft goed het stappenplan voor je dochter aan:

https://www.grensinfo.nl/gip/nl/destnl/zorg/index.jsp?situatie=destnl

Kijk onder het kopje 'ik ga werken of stage lopen in Nederland.' Het E106-formulier heet tegenwoordig ook wel een S1-formulier. Dit formulier sturen wij automatisch naar verzekerden die in Duitsland of België wonen. Met het formulier toon je aan een Krankenkasse (in dit geval) aan dat je verzekerd bent in Nederland.

De eventuele premieplicht in Duitsland komt dan te vervallen en je kan gewoon gebruik blijven maken van de zorg in Duitsland. Je betaalt dan een eventuele eigen bijdrage die volgens van de regels van het land gelden, maar geen eigen risico. Dat komt omdat de rekening dan niet rechtstreeks met ons wordt afgerekend. Het eigen risico geldt wel vanaf 18 jaar voor zorgkosten uit de basisverzekering die wij rechtstreeks ontvangen. Denk daarbij aan zorgkosten die je dochter in Nederland zou maken, of Duitse nota's waarvan de zorgkosten vergoed worden en die je dochter bij ons declareert.

@Feina
De verzekeringsplicht geldt ook voor studenten onder de 18 jaar bij werk in Nederland. De SVB maakt hier geen onderscheid in. Je gaat dan natuurlijk wel pas premie betalen wanneer je 18 wordt. 

Als je uit 2 verschillende landen een inkomen ontvangt dan moet de SVB uitzoeken vanuit welk land je verzekerd moet zijn. De regelgeving daarover weet ik niet ik niet exact, maar er wordt dan onder andere gekeken naar uit welk land je het hoogste inkomen krijgt, en waar je het grootste gedeelte van je tijd bent. 

Edit: ik was er zeker van dat je een vraag had gesteld over wat je moet doen wanneer je vanuit 2 verschillende landen een inkomen ontvangt Feina! Ben kennelijk even in de war. Smiley Knipoog
Alsnog handige info natuurlijk dus ik laat het staan.

Bart