Bijschrijven buitenlandse partner

Voorbijganger

Beste Community,

Over 2.5 weken komt mijn buitenlandse partner naar Nederland in het kader van een gezinshereniging en zal ze bij mij in komen wonen. Ik wil haar graag bij mij op de polis bij laten schrijven, maar vroeg mij af wanneer ik dit kan doen?

Ze moet namelijk verzekerd zijn voor ziektekosten op het moment dat ze het Schengengebied betreed. Op het moment dat ze het Schengengebied betreed is ze echter nog niet ingeschreven op het adres waar ik woon. Dat zal 2 dagen later plaatsvinden. Uit een eerder verblijf in Nederland heeft ze al wel een BSN-nummer.

Kan ik haar nu al laten bijschrijven met als ingangsdatum de datum dat ze aankomt in Nederland of moet ik wachten met inschrijven tot na de inschrijving bij de gemeente?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Erwin Lusse

• Buitenland

Bijschrijven buitenlandse partner

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: Bijschrijven buitenlandse partner

Medewerker

Hey @erwinlss

Bedankt voor het stellen van je vraag via de community!

De inschrijving kan pas plaats vinden zodra jouw partner is geregistreerd in de basis registratie persoonsgegevens. Kortom nadat jullie de inschrijving hebben geregeld bij de gemeente. Afhankelijk van de nationaliteit kunnen we beoordelen wat de inschrijfdatum wordt.

Nederland heeft met de EU en een aantal verdragslanden buiten de EU afspraken hierover gemaakt. Welke landen dat zijn, vind je hier. In dit geval wordt er gekeken naar de aankomstdatum in Nederland. Dit zal dan ook, de ingangsdatum worden van de zorgverzekering.

Is er geen afspraak gemaakt met het land waar jouw partner vandaan komt, dan kijken wij naar de ingangsdatum geldigheid verblijfstitel. Dit zal vervolgens de ingangsdatum worden van haar zorgverzekering.

In het algemeen geldt dat wij een aanmelding binnen 4 maanden na ontstaan verzekeringsrecht moeten ontvangen. In dat geval is de startdatum van de verzekering altijd met terugwerkende kracht vanaf het moment waarop het verzekeringsrecht is ontstaan.

Mocht je vragen hebben of er is iets onduidelijk dan hoor ik dat graag!

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Fanatiekeling

Op de website " stichting buitenlandse partner" heb ik veel informatie gevonden. Lees de bijlage goed door. 

Ik lees daar ook dat in de tussentijd een verzekering bij OOM verzekeringen moet worden afgesloten.

Als OOM bijvoorbeeld voor een periode van drie maanden wordt afgesloten en de verblijfsvergunning komt al na 1 maand binnen, dan schijnt OOM de laatste twee maanden terug te betalen. OOM biedt geen complete verzekering, namelijk niet voor bestaande ziektes ( dus ook geen zwangerschap). 

PS er is geen sprake van " bijschrijving" . Tegenwoordig heeft elke verzekerde zijn eigen polis en moet die ook volledig zelf betalen ( in de tijd van het Ziekenfonds konden echtgenoot en kinderen gratis worden bijgeschreven, nu moet voor elke volwassene betaald worden). Dus u kunt ook aparte aanvullende verzekeringen en aparte eigenrisico's afsluiten. 

Als u nog vragen heeft, stel ze hier. 

Groet, Feina.

Voorbijganger

Hallo Aaron,

Dank voor de uitleg, helder! Dan neem ik contact met jullie op wanneer de inschrijving geregeld is en we de verblijfsvergunning ontvangen opgehaald hebben.

Met vriendelijke groet,

Erwin    

Voorbijganger

Hallo Feina,

Dank voor de extra informatie, heel handig! Ook wat betreft de mogelijkheid voor een tijdelijk ziektekostenverzekering in het geval van een MVV.

Met vriendelijke groet,

Erwin