Als ik ziek word op reis, en ik heb zorg nodig, wat moet ik dan doen?

Fanatiekeling

@zk: "In alle gevallen kunt u de Vakantiedokter via de app raadplegen. Heeft u direct zorg nodig? Bel dan vanuit de app direct met Eurocross Assistance. Zij zitten 24/7 voor u klaar. U bereikt de helpdesk via +31 (0)71 364 18 50.

Is er geen sprake van spoed, stel dan uw vraag in App de Vakantiedokter. U kunt ook een foto meesturen. Als het nodig is verwijzen onze medisch experts u door naar een lokale huisarts of apotheek."

Dit antwoord is niet in overeenstemming met de polisvoorwaarden. Als je ziek wordt, kun je eenvoudig naar de plaatselijke huisarts. Dit is de bedoeling van een huisarts. Soms is een huisarts gemakkelijker te bereiken dan de helpdesk , bijvoorbeeld in verband met telefoonkosten of geen telefoonverbinding.  

Bovendien krijgt de vakantieganger gewoon noodzakelijke zorg volledig vergoed.

Groet, Feina.

5 ANTWOORDEN

Re: Als ik ziek word op reis, en ik heb zorg nodig, wat moet ik dan doen?

Community Manager

@Feina, heb je hier een vraag over? Ik ben benieuwd waarom je hier een topic over opent.

Fanatiekeling

@Raoul , ik vind dat jullie beschrijving niet klopt. Dus ik vraag commentaar en hoop dat jullie de betreffende tekst aanpassen.

(@feina: "Dit antwoord is niet in overeenstemming met de polisvoorwaarden. Als je ziek wordt, kun je eenvoudig naar de plaatselijke huisarts")

Ik vind de tekst " heeft u direct zorg nodig, bel dan met de alarmcentrale" onjuist. Immers je hebt meestal direct zorg nodig als je naar een arts gaat, maar vaak is een bezoek aan een huisarts voldoende. De buitenlandse huisarts dient te bepalen wat de ernst van de situatie is. Dat kan de verzekerde niet zelf. De patient is echter wel verzekerd voor huisartsenzorg , dus de patient hoef niet te bellen met Eurocross. 

PS: kost het bellen vanuit de app geen telefoontikken? Maar heb je in dat geval wel wifi nodig? 

Groet, Feina.

Moderator

Hallo Feina,

Dank voor je uitleg. Ik twijfel nog even over wat je precies bedoelt met  'Bovendien krijgt de vakantieganger gewoon noodzakelijke zorg volledig vergoed.' Daarom wil ik nog wel graag deze nuance aanbrengen:

• Bij spoedeisende zorg in het buitenland wordt maximaal 100% van het Nederlandse tarief vergoed. De extra kosten wanneer de behandeling duurder is dan in Nederland worden niet vergoed uit de basisverzekering.  Wel is er vergoeding vanuit de aanvullende verzekering mogelijk. Zie voor de volledige voorwaarden vergoeding spoedeisende zorg in het buitenland.
  • En ook voor niet-spoedeisende zorg zijn specifieke voorwaarden, met name bij niet-gecontracteerde zorg. Kijk hiervoor bij de vergoeding niet-spoedeisende zorg in het buitenland.

Het klopt dat niet altijd contact met ons nodig is

Op onze website leggen we het onder het kopje 'Geen spoed, wel zorg nodig?' ook zo uit:

U bent in het buitenland en u krijgt last. Geen verkeersongeluk waardoor u met de ambulance mee moet, maar een oorontsteking. Of een kleine verwonding. Geen spoed dus, maar u wilt wel een dokter zien. Dan hoeft u Eurocross niet te bellen. U kunt gewoon naar de dokter in het land waar u verblijft. De kosten declareert u later. Hoeveel u vergoed krijgt, hangt af van uw verzekering.

Sluit dat beter aan bij wat jij bedoelt, Feina?

Contact opnemen kan helpen 

Bij spoedeisende zorg kan dat met alarmcentrale Eurocross Assistance.  Een verzekerde kan baat hebben bij het contact met Eurocross Assisance. Want Eurocross Assistance kan op verschillende gebieden iets betekenen: Eurocross helpt bij het vinden van een arts. Kan het juiste verzekeringsbewijs naar de arts of het ziekenhuis sturen. Heeft regelmatig contact met de verzekerde en de behandelend arts over de behandeling. Ook kan Eurocross de ziekenhuiskosten voor staatsziekenhuizen en privéklinieken regelen als iemand hiervoor verzekerd is. En tenslotte kan Eurocross de een medische terugreis organiseren als dat nodig is en iemand hiervoor verzekerd is. En bij niet-spoedeisende zorg of twijfelgevallen kan 'App de Vakantiedokter' onze verzekerde helpen. Soms is het namelijk makkelijk en snel om even te appen. Het gaat hier dus om een service. En niet om een verplichting.

Voor jouw laatste vraag verwijs ik kortheidshalve naar een duidelijke uitleg op whatsappen.nl:

WhatsApp maakt gebruik van dezelfde mobiele dataverbinding die je gebruikt voor het internet en e-mail. Als je normaalgesproken roamingkosten moet betalen voor mobiel internet wanneer je op reis gaat of in het buitenland bent, dan geldt dit ook voor het gebruik van WhatsApp. Het gebruik van WhatsApp via een Wi-Fi verbinding is uiteraard wél gratis.

Mijn antwoord hierboven is niet helemaal correct. App de vakantiedokter is natuurlijk geen Whatsapp. App de vakantiedokter heeft geen geïntegreerde beloptie zoals in Whatsapp zit. Je kunt wel op het telefoonnummer klikken en dan bel je vervolgens via de 'normale' belbundel met Eurocross Assistance. Dat gaat dus verder buiten de app om.

Fanatiekeling

@Corine V zei : “ 

U bent in het buitenland en u krijgt last. Geen verkeersongeluk waardoor u met de ambulance mee moet, maar een oorontsteking. Of een kleine verwonding. Geen spoed dus, maar u wilt wel een dokter zien. Dan hoeft u Eurocross niet te bellen. U kunt gewoon naar de dokter in het land waar u verblijft. De kosten declareert u later. Hoeveel u vergoed krijgt, hangt af van uw verzekering.

Sluit dat beter aan bij wat jij bedoelt, Feina?” 

Ja, dat bedoel ik precies. 

Maar ook deze zorg valt wat de regels betreft onder zorg-die-niet-kan-wachten. Dus dit betekent dat altijd 100% van het nederlandse tarief vergoed wordt en een eventuele aanvulling kan komen uit de aanvullende verzekering. Maar of je een budget, natura of restitutieverzekering hebt zou niet mogen uitmaken.

Groet, Feina.

Community Manager

@Feina als je bedoelt met 'zorg die niet kan wachten' dat je daarmee niet zou moeten wachten totdat je weer terug bent in Nederland, dan klopt dat zeker. Het zou in Nederland via de huisarts verlopen, dus dat kan in het buitenland dan ook.