Aanmelden van Nederlandse kinderen die in het buitenland wonen

Starter

Beste community,

Ik ben getrouwd met mijn buitenlande vrouw. We hebben in het buitenland onze kinderen gekregen. Ik ben terug in Nederland. Zij zijn nog in het buitenland. Ik probeer hun nu op mijn  polis te zetten, maar ik kom niet verder omdat ik geen BSN nummer van hun kan overleggen. Staat niet op het paspoort, nergens. Heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden of dat er een andere mogelijkheid is om mijn kinderen in te schrijven?

Dank voor het meedenken!

Aanmelden van Nederlandse kinderen die in het buitenland wonen

6 ANTWOORDEN 6

Re: Aanmelden van Nederlandse kinderen die in het buitenland wonen

Fanatiekeling

Er bestaat waarschijnlijk geen recht op zorgverzekering van uw kinderen: zij wonen immers in het buitenland. Het is ook afhankelijk van WAAR de kinderen zijn: in een EEGland of elders?
Zie : “6. Ik ga in Nederland werken. Mijn gezinsleden blijven wonen in het buitenland. Hoe zit het met onze verzekering?
Als u in Nederland gaat werken kunt u zich bij een NL zorgverzekering aanmelden. Na aanmelding krijgt u van ons een formulier E 106. Hiermee gaat u naar de verzekeraar in uw woonland. Het recht op medeverzekering van uw gezinsleden wordt beoordeeld door de verzekeraar in uw woonland. Als uw gezinsleden recht hebben op medeverzekering, worden ze in Nederland geregistreerd bij het Zorginstituut Nederland.“

Groet, Feina.

Community Manager

Welkom op de community @johanm. Goed dat je deze vraag hier stelt. @Feina bedankt alvast voor het meedenken!

Ik wil advies voor jou vragen bij mijn collega's van het Contact Center Buitenland - CCB. Zou je alvast wat meer willen vertellen? Komen jouw vrouw en kinderen binnenkort naar Nederland? Of blijven zij in het buitenland? En waar wonen zij nu?  Als je het liever wil, kun je me ook een privebericht sturen. Dat doe je door naast mijn foto op mijn naam te klikken. Klik daarna op de roze button 'Een bericht verzenden'. Ik hoor graag van je.

Community Manager

In een privebericht heb laten weten dat jouw vrouw en kinderen in de Verenigde Staten wonen. En dat nog niet bekend is wanneer zij naar Nederland komen.

Als de gezinsleden niet in Nederland wonen of werken, kunnen zij geen Nederlandse zorgverzekering hebben. De gezinsleden kunnen soms meeverzekerd zijn in hun woonland. Maar dat kan alleen als zij in een verdragsland wonen.

Nederland heeft verschillende verdragen met landen. Maar voor de medische zorg heeft Nederland alleen afspraken met de landen:

• EU-landen
  • EER-landen
  • Verdragslanden buiten de EU/EER

Deze landen noemen wij ‘verdragslanden’.

Jouw gezinsleden wonen niet in een verdragsland. In dat geval moeten zij in de Verenigde Staten vragen hoe en waar zij een ziektekostenverzekering kunnen afsluiten.

Op de website van het CAK staat uitgebreide informatie. Kun je zo verder met dit antwoord @johanm?

Starter

aan wie zal ik dat moeten vragen in de verenigde Staten?

Fanatiekeling

Obamacare? Ik denk dat je moet betalen.

Groet, Feina.

Webcare

@johanm, ben je inmiddels al verder gekomen waar je gezin kan verzekerd worden in Amerika? Zoals @Feina denkt zou je kunnen nagaan of Obamacare een optie is, ik vond een website waar je ook meer leest over het Amerikaanse zorgsysteem en links naar verzekeraars.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.