Zo kwam onze nieuwe premie tot stand
Moderator ‎17-11-2015 11:59
Moderator

De betaalbaarheid van zorg maakt vaak veel los. Begrijpelijk, want het gaat immers over je gezondheid, maar ook over je portemonnee. Dus het nieuws dat onze premie van de basisverzekering stijgt naar 109,45 euro, roept ongetwijfeld vragen op. En die beantwoorden wij graag.

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: in 2016 is de premie van Basis Zeker 109,45 euro per maand. Dat is 7 euro hoger dan dit jaar. (Een eventuele collectiviteitskorting gaat hier nog van af.) We snappen dat dit voor sommige mensen even slikken is.

 

Stijging

De belangrijkste reden van de premiestijging is dat we in Nederland steeds meer geld uitgeven aan zorg. Enerzijds omdat meer mensen zorg nodig hebben, anderzijds omdat nieuwe behandelingen en medicijnen worden geïntroduceerd, die meer mensen beter maken, maar wel duur zijn. Door van onze verzekerden iets meer premie te vragen, kunnen wij die hogere zorgkosten het hoofd bieden en de goede zorg in Nederland voor hen toegankelijk houden.

 

De zorg in Nederland is de beste van Europa. Hoe houden we die kwaliteit betaalbaar? Lees wat Han Tanis, onze directeur Finance & Risk, hierover vertelde.

 

Inhoud basispakket en eigen risico

Het berekenen van de nieuwe premie begon traditiegetrouw na Prinsjesdag. Toen maakte het kabinet bekend wat komend jaar in het basispakket zit en hoe hoog het eigen risico wordt. De belangrijkste uitkomsten van Prinsjesdag waren dat de inhoud van het basispakket vrijwel niet verandert, en dat het eigen risico en de zorgtoeslag licht stijgen. In 2016 is het eigen risico 385 euro.

 

Sommige mensen zeggen dat de premies alsmaar stijgen, terwijl het basispakket wordt uitgekleed. Meer betalen voor minder zorg dus. Maar klopt dit beeld, denk je? Wij zochten het uit. Bekijk hier het premieverloop en de verschuivingen in het basispakket in de afgelopen jaren. 

 

Weten waarvoor je betaalt

Nu de nieuwe premie bekend is, willen we je helpen de juiste keuze te maken. Onderdeel daarvan is dat wij jou volledige openheid geven. Zodat je bijvoorbeeld begrijpt waarvoor je betaalt als je bij Zilveren Kruis verzekerd bent. Daarom hebben wij de opbouw van het premiebedrag uitgebreid toegelicht.

 

Weten wat je nodig hebt

Daarnaast is het belangrijk om te weten of het verzekeringspakket dat je nu hebt, nog goed bij je past. Verwacht je een kind? Ben je van plan een verre reis te maken? Heb je dekking nodig voor tandartskosten? Je ziet het zo over het hoofd bij het kiezen van een zorgverzekering. Wij denken dat onze gloednieuwe online Keuzehulp je hierbij kan helpen.

 

Waarom betaal je eigenlijk premie?

"Zorgpremie is in feite een voorschot, waarmee we alle verwachte zorgkosten die onze verzekerden maken, kunnen betalen." Zo vatte Norbert Hoogers, directievoorzitter bij Zilveren Kruis, het vorig jaar eenvoudig samen. In 2014 bleek dat het ons goed lukt om die kosten te voorspellen – en dus welke premie daar het beste bij past. Bijna al het betaalde premiegeld werd toen uitgegeven aan zorg voor onze verzekerden. Wat overbleef ging terug naar de verzekerden of werd toegevoegd aan de reserves, de spaarpot voor onvoorziene zorgkosten.

 

"Vorig jaar ging 290 miljoen euro van de reserves terug naar de klanten, verrekend in de premie. Maar niet alles kan terug naar de verzekerden, omdat een zorgverzekeraar grote financiële risico’s moet kunnen opvangen." Jeroen Kemperman, senior manager Strategie bij Zilveren Kruis, vertelt hier alles over de reserves.

 

Om in 2016 de premiestijging te beperken, gaat 366 miljoen euro van onze reserves terug naar klanten, verrekend in de nieuwe premie. Dat is 11 euro per maand per verzekerde.

 

Wat betekent de nieuwe premie voor jou?

Wil je weten wat de nieuwe premie voor jou betekent, doe dan gelijk een premieberekening. Of log in op Mijn Zilveren Kruis als je al klant bent bij ons.

26 Opmerkingen
Piet van Mil

Een verhoging van de premie met 12,1% is niet simpel te verklaren via een dooddoener als meer zorgvraag (basis plus max eigen risico). Loonkosten zijn een grote post. Loonkosten zijn zeker geen 12,1% gestegen, eerder gedaald.

Daarnaast zijn de kosten voor een periodieke inspectie bv na kanker (DBC) vaak absurd en in geen enkele verhouding tot feitelijk onderzoek/behandeling. 

Webcare
Webcare

Hey Piet,

Dat de zorgkosten stijgen is zeker niet de enige reden:, maar wel echt het oprechte verhaal, hier de 6 grootste redenen op een rij: 

https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Blog/6-redenen-waarom-de-kosten-van-de-zorg-almaar-stijgen/ba-p/89...

Met name de film van het VWS geeft daar een goed beeld van

Welke loonkosten doel je precies op?

Frida

De verhogingen van de premie zijn van alle zorgverzekeraars gepubliceerd.Waaroom is het percentage verhoging het hoogste van alle verzekeringsmaatschappijen bij Zilveren Kruis Achmea zijnde dat het Basis pakket hetzelfde is bij alle????!!!!

brandsen

wij denken dat we goed zijn verzekerd bij jullie nu zien we dat we de testmateriale zelf moeten gaan betalen

dit is veel geld per maand

graag advies

liesbeth brandsen

sander6

Ik betaalde in 2015 voor het uitgeklede pakket van ZK (collectief, maximaal e.r.) 699,- p.j.

Ik zou nu moeten gaan betalen 800,- Een stijging van 14,4% !!

 

Ik stap nu over naar een pakket, waar alle ziekenhuizen zijn gecontracteerd, dus niet beperkt, voor dezelfde prmie, niet collectief.

 

Helaas ZK, 14,4% premiestijging is teveel, kijk eens naar andere verzekeraars.

Ricardo Ricardo

ZK can justify the way they want, we will never know for sure. What we know is that 8-15% increase is unacceptable. 

 

The strategy is simple: Rely on the fact people are busy and lazy ... and rob extra 10-20 EUR per person per month. 

 

Frankly I don't even need to look at the premiums, I already know how these unsucprulous firms work .. as such .. its your duty to change providers every year! And not just health insurance, but also internet, electricity & gas, mobile package, etc.  

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Frida, wij hebben het idee dat andere verzekeraars met een kleiner verzekerden aantal meer tegemoetkomen met ongeveer evenveel reserve dat ze terug investeren in de premie als wij doen. Als je kijkt naar het totaalplaatje dan zijn onze aanvullende verzekeringen zo scherp in prijs dat we zeker een concurrerend aanbod hebben.

 

Hi Liesbeth, waar maak je uit op dat je dit zelf zou moeten betalen. Zover ik weet zijn er op basis van testmaterialen geen grote wijzigingen in 2016. 

 

@Sander6, een deel van deze stijging komt ook doordat we aan het nivelleren zijn mbt de korting op eigen risico. Met een vrijwillig eigen risico van 500 euro betaal je komend jaar 28 euro meer. Meer informatie daarover hebben we gepost in dit topic. (bericht 13) 

 

Dear Ricardo. I regret that you are unwilling to look into the reason for this change. We are more then willing to offer you an explanation. If you like I could translate it for you or give a more detailed explanation on the parts that are still a bit fuzzy. 

Pauline53

Ik begrijp ook niet waarom de basispremie bij ZK het meeste stijgt t.o.v. andere verzekeraars. Ik ga maar weer eens op zoek naar een andere verzekeraar. 


Rogier schreef:

premie2016_beeld_header.pngDe betaalbaarheid van zorg maakt vaak veel los. Begrijpelijk, want het gaat immers over je gezondheid, maar ook over je portemonnee. Dus het nieuws dat onze premie van de basisverzekering stijgt naar 109,45 euro, roept ongetwijfeld vragen op. En die beantwoorden wij graag.

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: in 2016 is de premie van Basis Zeker 109,45 euro per maand. Dat is 7 euro hoger dan dit jaar. (Een eventuele collectiviteitskorting gaat hier nog van af.) We snappen dat dit voor sommige mensen even slikken is.

 

Stijging

De belangrijkste reden van de premiestijging is dat we in Nederland steeds meer geld uitgeven aan zorg. Enerzijds omdat meer mensen zorg nodig hebben, anderzijds omdat nieuwe behandelingen en medicijnen worden geïntroduceerd, die meer mensen beter maken, maar wel duur zijn. Door van onze verzekerden iets meer premie te vragen, kunnen wij die hogere zorgkosten het hoofd bieden en de goede zorg in Nederland voor hen toegankelijk houden.

 

De zorg in Nederland is de beste van Europa. Hoe houden we die kwaliteit betaalbaar? Lees wat Han Tanis, onze directeur Finance & Risk, hierover vertelde.

 

Inhoud basispakket en eigen risico

Het berekenen van de nieuwe premie begon traditiegetrouw na Prinsjesdag. Toen maakte het kabinet bekend wat komend jaar in het basispakket zit en hoe hoog het eigen risico wordt. De belangrijkste uitkomsten van Prinsjesdag waren dat de inhoud van het basispakket vrijwel niet verandert, en dat het eigen risico en de zorgtoeslag licht stijgen. In 2016 is het eigen risico 385 euro.

 

Sommige mensen zeggen dat de premies alsmaar stijgen, terwijl het basispakket wordt uitgekleed. Meer betalen voor minder zorg dus. Maar klopt dit beeld, denk je? Wij zochten het uit. Bekijk hier het premieverloop en de verschuivingen in het basispakket in de afgelopen jaren. 

 

Weten waarvoor je betaalt

Nu de nieuwe premie bekend is, willen we je helpen de juiste keuze te maken. Onderdeel daarvan is dat wij jou volledige openheid geven. Zodat je bijvoorbeeld begrijpt waarvoor je betaalt als je bij Zilveren Kruis verzekerd bent. Daarom hebben wij de opbouw van het premiebedrag uitgebreid toegelicht.

 

Weten wat je nodig hebt

Daarnaast is het belangrijk om te weten of het verzekeringspakket dat je nu hebt, nog goed bij je past. Verwacht je een kind? Ben je van plan een verre reis te maken? Heb je dekking nodig voor tandartskosten? Je ziet het zo over het hoofd bij het kiezen van een zorgverzekering. Wij denken dat onze gloednieuwe online Keuzehulp je hierbij kan helpen.

 

Waarom betaal je eigenlijk premie?

"Zorgpremie is in feite een voorschot, waarmee we alle verwachte zorgkosten die onze verzekerden maken, kunnen betalen." Zo vatte Norbert Hoogers, directievoorzitter bij Zilveren Kruis, het vorig jaar eenvoudig samen. In 2014 bleek dat het ons goed lukt om die kosten te voorspellen – en dus welke premie daar het beste bij past. Bijna al het betaalde premiegeld werd toen uitgegeven aan zorg voor onze verzekerden. Wat overbleef ging terug naar de verzekerden of werd toegevoegd aan de reserves, de spaarpot voor onvoorziene zorgkosten.

 

"Vorig jaar ging 290 miljoen euro van de reserves terug naar de klanten, verrekend in de premie. Maar niet alles kan terug naar de verzekerden, omdat een zorgverzekeraar grote financiële risico’s moet kunnen opvangen." Jeroen Kemperman, senior manager Strategie bij Zilveren Kruis, vertelt hier alles over de reserves.

 

Om in 2016 de premiestijging te beperken, gaat 366 miljoen euro van onze reserves terug naar klanten, verrekend in de nieuwe premie. Dat is 11 euro per maand per verzekerde.

 

Wat betekent de nieuwe premie voor jou?

Wil je weten wat de nieuwe premie voor jou betekent, doe dan gelijk een premieberekening. Of log in op Mijn Zilveren Kruis als je al klant bent bij ons.

 

 


 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Pauline, zoals ik aan Frida aangaf heeft dit te maken met de hoogte van de tegemoetkoming uit de reserves. Wij hebben voor zilveren kruis 366 miljoen uit de reserves gehaald wat 11 euro "korting" per maand per verzekerde betekent. Als andere verzekeraars met minder verzekerden evenveel uit de reserves halen levert dit iets meer "korting" op per verzekerde.  Als je naar het totaalplaatje kijkt met aanvullende verzekeringen is onze verzekering wel heel scherp geprijsd ten opzichte van andere verzekeraars. Mvg Jeppe

Rob Kempers

En Pieter vertelde in een opmkerking dat de kosten voor onderzoek en behandelingen voor kanker niet in verhouding staan hier wil ik bij opmerken dat hij die ziekte niet heeft en daar niets van af weet. IK heb een van de ergste vormen van kanker en dit heb ik inkiddels al 6 jaar en ze hebben mij in leven gehouden door allerlei nieuwe medicijnen en akls ik zie wat die kosten dan zou ik die zelf niet kunnen betalen ik denk dat ik jaarlijks rond de 100,000,00 euro zit hierbij moet ik wel bijvertellen dat de laatste 2 jaar dit vergoed wordt door de fabrikant wegens een proefmedicijn. En zo zijn er meerdere mensen die dit ondergaan dus kom niet met een vgerhaal dat de kosten niet in verhouding staan als je hier niets vanaf wewet

Webcare
Webcare

Hoi Rob, jij bent dus bij uitstek een persoon die toelichting kan geven bij de oorzaak van premiestijgingen, zoals onderzoeken. Wat fijn dat jij je stem laat horen op ons forum.

gerard gerard

Ik stelde een simpele vraag, waarom stuurt ZK me een reclame folder waarin staat dat de premie met 7 euro per maand stijgt, maar krijg ik een polisblad waarop staat dat ik 8,16 euro per maand meer ga betalen. Daarbij heb ik een minimale zorgverzekering met maximaal eigen risico, daarbij komt dat ik alles zelf via internet moet regelen als ik iets moet regelen dus ik MAG niet eens gebruik maken van dingen als klantenservice, of andere gemakken. Dus ik maak geen gebruik van zorg en als ik dat doe neem ik genoegen met meer kosten voor mijn eigen rekening te nemen, en neem ik ook nog administratieve handelingen uit handen van ZK zelf.

Leg mij uit waarom ik wordt gestraft voor de moeite die ik doe om de zorg betaalbaar te houden

Webcare
Webcare

Goedemiddag Gerard,

 

De premie van de Basis Zekerpolis stijgt €7. Als je collectief verzekerd bent, of een vrijwillig eigen risico hebt zoals jij, kan het verschil anders zijn.
Je krijgt volgend jaar minder korting op de premie voor het vrijwillig eigen risico. Dat maakt het verschil.
Waarom wij minder korting geven leg ik graag aan je uit. De hoge korting voor een vrijwillig eigen risico zorgt dat de premie voor mensen zonder vrijwillig eigen risico hoger wordt. Gezonde mensen die kiezen voor een hoog eigen risico, betalen dan minder mee voor bijvoorbeeld de chronisch zieken. Deze hebben geen keuze voor een hoog eigen risico, omdat ze veel zorgkosten maken. Dat vinden wij  niet solidair. We willen dat het premieverschil tussen wel en geen vrijwillig eigen risico kleiner wordt. Daarom is de korting dit jaar iets lager, van € 20,83 naar € 18,50 per maand bij een vrijwillig eigen risico van €500. Daarmee geven we nog steeds een hoge korting voor het vrijwillige eigen risico, meer dan gemiddeld bij de grote verzekeraars.

Ik snap je opmerking dat je geen gebruik mag maken van de klantenservice en alles zelf moet regelen niet helemaal. Je mag altijd gebruik maken van de klantenservice. We zijn bereikbaar per telefoon, chat, e-mail, dit forum, Twitter en Facebook.
Groet, Kim

reply op gerardgerard

Dat ben ik niet eens. Ik zorg op een andere manier voor lagere kosten zodat iedereen, ook chonisch zieken uiteindelijk minder betalen. Daarnaast moet ik dus per rato meer bijdragen, dus ik betaal niet aleen meer als ik ziek wordt, ik betaal ook meer als ik gezond blijf.

Webcare
Webcare

Het klopt inderdaad dat door een lagere korting te geven op het vrijwillig eigen risico een beroep doen op de mensen die minder zorg afnemen en daarbij een lagere premie betalen. Proportioneel worden mensen met een hoge premie en hoge zorgkosten nu dubbel gestraft. Dat is vanuit het VWS en Zorgverzekeraars Nederland niet wenselijk. Vandaar dat we ervoor kiezen om de korting minder hoog te maken dan voorgaande jaren. 

Overigens geven nog steeds de hoogste korting op het vrijwillig eigen risico, maar kun je hieronder zien dat het iets minder is geworden inderdaad.
 

 

Korting per maand bij 500 euro vrijwillig eigen risico

2015

Korting per maand bij 500 euro vrijwillig eigen risico

2016

ZK

20,83

18,50

CZ

17,50

17,50

VGZ

15,-

15,-

Menzis

20,-

20,-

 

GSM

De verhoging is niet 7%, maar 10% voor de restitutie basisverzekering. Basis Zeker is slechts een natura verzekering. Hoe zit het met vergoeding van de zorg in een ziekenhuis vlak over de grens? Dan heb je toch echt de Basis Exclusief verzekering (10 % duurder) nodig denk ik. Bovendien misschien ook wel een anvullende verzekering daar bovenop.

Webcare
Webcare

Hoi @GSM

 

Voor ziektekosten in het buitenland is geen Basis Exclusief Polis nodig. 

Wij hebben met een aantal zorgverleners in België en Duitsland contracten gesloten. Hier kun je ook voor niet-spoedeisende medisch specialistische zorg terecht met Basis Zeker Polis.

 

De Zorgcoach helpt met het regelen van de zorg. 

 

Gaat het om spoedeisende zorg in het buitenland is de vergoeding uit de Basisverzekering maximaal de Nederlandse prijs. Een aanvullende verzekering vanaf Basis Plus Module vergoed 100%. Dus zeker aan te raden!

 

 

GSM

 Helaas moet ik naar een niet gecontracteerd ziekenhuis in Duitsland en via de Chat is de conclusie dat Basis Exclusief hiervoor nodig is. Dat betekent dus een 10% premieverhoging.

Vreemd is wel dat de zorgverlener die als zeer goed bekend staat en die ik zelf ook als zeer goed ervaren heb, na 2014 niet meer gecontracteerd is bij Zilverenkruis en bij een aantal andere verzekeraars waarschijnlijk nog wel. Ook is er een zorgverzekering die standaard 60km over de grens vergoedt.



Moderator
Moderator

@GSM Zo te zien hebben beide collega's goed met je meegedacht. Nu de situatie wat duidelijker is, geef ik je graag nog wat toelichting. Ik ga er vanuit dat het hier gaat om niet spoedeisende zorg. 

 

Zoals Pauline hier aangeeft zijn er ook gecontracteerde ziekenhuizen in het buitenland. Dan is een hogere basisverzekering niet nodig. Je geeft duidelijk aan dat je naar een ziekenhuis moet gaan waar mee geen contracten zijn. Dan is de Basis Restitutie wel interessant voor je. Daarmee krijg je namelijk 100% van het door ons gecontracteerde tarief in Nederland vergoed. Bij de andere basisverzekeringen is dat 75%. Het klopt dat de Basis Restitutie duurder is. Reken vooral ook even uit of het de overstap waard is, gezien de behandelingen die je zal krijgen. 

Het is hier niet zo dat je voor een volledige vergoeding altijd naar buitenlandse zorgverleners kunt gaan, binnen een bepaalde kilometer zone. Wanneer het echt nodig is om naar dit (niet gecontracteerde) ziekenhuis te gaan, kun je het beste de behandeling van te voren aanvragen. Dan kunnen we precies voor je uitrekenen hoe het zit met de vergoedingen. Lees ook even onze vergoedingspagina, met een linkje naar het aanvraagformulier. 

Gaat het om spoedeisende zorg? Lees dan nog even de post van mijn collega Pauline. Hier gelden weer andere regels. 

 

Henkbuita

Heeft Harm Edens een specifieke deskundigheid op het gebied van de zorgverzekeringen en levert Harm Edens voordeel of nadeel op voor de verzekerde?

Harm Edens heeft geen specifieke deskundigheid op het gebied van zorgverzekeringen. Maar wij zien Harm Edens als geschikt persoon om op zoek te gaan naar de antwoorden op veel voorkomende vragen van verzekerden en nieuwe verzekerden. Wij vinden het belangrijk om deze informatie te delen en hier ook aandacht aan te besteden, zodat er een weloverwogen besluit gemaakt kan worden in de keuze voor een zorgverzekering. 

 

Nieuwkomer

Mijn premie voor de zorgverzekeringspolis wordt in 2016 ten opzichte van 2015 met 12,61% verhoogd. Ik zou de oorzaak daarvan wel willen weten. (Zilveren Kruis momenteel moeilijk bereikbaar).

Nieuwkomer

Het gaat mij om de vraag of een verhoging van 12,61% specifiek te verklaren is.  (De percentuele verhoging van de basispremie bedraagt 6,8% en die van de aanvullende verzekering bedraagt 35,%%).  

 

 

 

Webcare
Webcare

Hallo @Pieter1,  de aanvullende verzekeringen stijgen gemiddeld met 3,6%, en niet met 35%. Kan het zijn dat jouw collectiviteit stopt per 1 januari? Dan stijgt de premie meer dan gemiddeld.

In de collectiviteitzoeker kan je kijken of je gebruik kunt maken van een ander collectief.
Groet, Kim

Nieuwkomer

Hallo Kim,

 

Ik kan de bedragen en de percentages inmiddels (na veel vijven en zessen) totaal (maar wel globaal) herleiden. Kennelijk, zoals je reeds aangaf, is het percentage collectief fors gedaald. Ten tweede is bij de aanvullende verzekering euro 3,95 voor standaard verhoogd (voor de artsenkeuze, ben ik overigens tevreden over) en daarnaast is er nog de door jou aangegeven gemiddelde verhoging van 3,6%. Ik ben er dus wel uit en zie dan ook geen reden om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar.

 

Bedankt voor het meedenken.

 

Groet Pieter1

Webcare
Webcare

@Pieter1 Fijn, Pieter! Dank voor je vertrouwen en mocht je nog vragen hebben, aarzel niet om ze te stellen. 

En ook nog: heel graag gedaan, zeg ik even namens Kim Smiley Vrolijk