Zo houd je je gezonde goede voornemens vol

Aan het begin van het nieuwe jaar zijn veel mensen weer even wat strenger voor zichzelf. Ze willen gezonder leven of eindelijk dat ene levensdoel behalen. Maar niet iedereen vindt het makkelijk om deze goede voornemens vol te houden of te bereiken. Voor je het weet, haak je af en val je terug in de oude gewoontes. Dat laat jij je niet gebeuren, toch? In dit artikel geven we een steuntje in de rug bij jouw goede voornemens.

Nederlanders zijn redelijk voorspelbaar als het gaat om goede voornemens, laat een recente enquête van RTL Nieuws zien. Bij 51% van de tweeduizend ondervraagden staat afvallen bovenaan de lijst. Op nummer twee staat meer sporten. Tot zo ver geen verrassingen.

Wat wel opvalt in de lijstjes, is het voornemen om minder te stressen. Dan moet je denken aan positiever in het leven staan en meer rustmomenten creëren door bijvoorbeeld de smartphone even aan de kant te leggen.

Ben jij in 2019 ook een gezonde uitdaging aangegaan? Goed bezig! Ik kan me voorstellen dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Laten we daarom eens kijken wat Zilveren Kruis voor je kan doen om van jouw goede voornemens een succes te maken.

Afvallen

Zoals gezegd is kilo's kwijtraken verreweg het populairste doel. Voor sommige mensen komt dit neer op sporten. Makkelijker gezegd dan gedaan. Het is nogal een stap, de eerste keer naar de sportschool of het zwembad. En als je eenmaal gaat, hou het dan maar eens vol.

Begin daarom bij de basis. Breng eerst eens in kaart hoeveel je op een dag stilzit. Vaker uit je stoel of van de bank komen, maakt al een groot verschil. Zilveren Kruis lanceerde hiervoor de gratis Zitcheck. Je ontvangt dan allerlei tips om dagelijks meer te bewegen, bijvoorbeeld de trap nemen of staand bellen. Met een aanvullende verzekering kun je bovendien verschillende preventieve cursussen volgen.

Wil je de nadruk meer leggen op gezonder eten? Check dan of wij (een deel van) de rekening van voedingsvoorlichting voor je betalen. Dit hangt af van het verzekeringspakket dat je hebt gekozen.

Nog een tip: kijk eens op de website van Actify. Hier vind je leuke zelftests en gratis apps om gezonder te eten en bewegen.

Minder stressen

Steeds meer mensen bekommeren zich om hun mentale gezondheid. Weg met de stress en het piekeren! Want als je lekkerder in je vel zit, dan kom je de dagen een stuk makkelijker door. Ook bij dit goede voornemen sta je er niet alleen voor. Met een aanvullende verzekering ondersteunt Zilveren Kruis je met een vergoeding voor verschillende leefstijltrainingen, bijvoorbeeld om beter te leren slapen of in balans te blijven. Die laat je toch niet onbenut?

Je kunt nog tot 1 februari een aanvullende verzekering kiezen of uitbreiden voor 2019.

Volhouden

Stap één is natuurlijk een goed voornemen kiezen, maar stap twee is deze ook daadwerkelijk te laten uitkomen. Met deze extra tips lukt het je hopelijk dit jaar jouw doel te bereiken:

1. Je kunt je beter focussen op één goed voornemen dan verschillende voornemens. Kies wat je het allerbelangrijkste vindt en ga daar helemaal voor.

2. Zorg dat je na een paar maanden je goede voornemen niet bent vergeten. Herinner jezelf aan je goede voornemen met aantekeningen in je agenda, een planning of bijvoorbeeld post-its op je koelkast.

3. Vertrouw erop dat je nieuwe gewoontes kunt aanleren. Dus houd stug vol. Zodra je bent gewend aan je nieuwe leefgewoonte, ben je een stap dichter bij het bereiken van jouw doel.

Tips delen

Community-lid @Ernya kreeg altijd een naar gevoel van moeten sporten. Dit heeft zij omgebogen naar dat meer bewegen mag en kan. Bijvoorbeeld door een tijdelijk proefabonnement bij de sportschool te proberen en door iets vaker te lopen of fietsen in het dagelijkse leven. Zij hoort graag welke tips jij hebt om in beweging te komen. Ga naar haar forumtopic en praat mee!