Zelfs crackers en vruchtensapjes kunnen leiden tot overgewicht

Sommige voedingsmiddelen zijn slecht voor je gezondheid. Denk aan pizza, ijs en chocolade. Hoe meer ons eten is bewerkt, hoe groter de kans dat we eraan verslaafd raken en hoe meer risico we lopen op obesitas. Wil je een gezond gewicht behouden? Let dan goed op je eten en bedenk je dat zelfs sommige ‘gezonde’ voedingsmiddelen behoorlijk verslavend kunnen zijn.

 

Misschien ken je het zelf ook wel: je maakt een zak chips open en je neemt jezelf voor om slechts een klein handje te nemen. Maar als dat op is, neem je nog een handje en nog een handje, tot de zak leeg is. Of je wilt maar één bonbonnetje, maar eet zonder erbij na te denken een halve doos. Dit wordt binge-eating genoemd, ongecontroleerd veel eten zonder dat er eigenlijk behoefte aan is. Dit is een vorm van eetverslaving en een belangrijke oorzaak voor overgewicht, ook wel obesitas genoemd.

 

Steeds meer overgewicht

Obesitas is een snel groeiend probleem. In de Verenigde Staten heeft één op de drie mensen obesitas. En in buurland Engeland één op de vier. Maar ook in Nederland neemt het aantal toe. Bij ons heeft nu 13% van de mannen en 14% van de vrouwen ernstig overgewicht. Gemiddeld is zelfs 16% van de kinderen veel te zwaar. En de aantallen blijven stijgen.

 

Logisch dus dat wetenschappers hun hoofd breken over de vraag hoe we obesitas kunnen voorkomen. Een veelgehoord advies is minder eten en voldoende bewegen. Maar veel mensen met obesitas vinden vooral het ‘minder eten’ erg moeilijk. Dit is een symptoom van een eetverslavingen. Wie last heeft van een eetverslaving vindt het moeilijk om controle te houden over de hoeveelheid eten en heeft een sterke behoefte naar meer.

 

Verslaafd aan mueslirepen

Uit onderzoek blijkt dat bewerkte voedingsmiddelen het grootste verslavingsrisico met zich meedragen. En denk hierbij niet alleen aan sausjes of mixen uit zakjes: ook vruchtensap uit pak en mueslirepen zijn meestal bewerkt. Dit eten is vaak goedkoper en makkelijker te bereiden, maar stukken ongezonder. Het bevat namelijk veel meer suiker, vet of geraffineerde koolhydraten. Dit laatste zijn koolhydraten waarbij alle gezonde vezels zijn verwijderd.

 

Hoe meer het eten is bewerkt, hoe groter de kans dat je eraan verslaafd raakt. Met stip op nummer één staat chocolade, dat dus ontzettend verslavend en behoorlijk ongezond is. Daarna volgen ijs, patat en pizza. Allemaal soorten voeding waarvan de meeste mensen wel weten dat je het beter kunt laten staan.

Maar ook andere etenswaren staan op de lijst ‘ongezonde voedingsmiddelen’, zelfs sommigen waarvan je het niet eens had verwacht. Denk aan kaas, crackers, mueslirepen, ontbijtgranen, witte pasta of wit brood en vruchtensapjes uit de supermarkt. Al deze zogenaamd ‘gezonde’ voedingsmiddelen zitten vol met suiker, geraffineerde koolhydraten en verzadigde vetten, waardoor het makkelijk is om je eraan te overeten.

 

Gebruik je verstand

Soms eens genieten van een ongezonde snack of tijd winnen met een snelle maaltijd: we doen het allemaal en het hoort er gewoon bij. Maar het is goed om te weten dat een eetverslaving moeilijk in de hand te houden is. Door alle toevoegingen is het soms bijna onvermijdbaar dat je je eraan te buiten gaat. Daarom is het verstandig om je eetpatroon in de gaten te houden en zoveel mogelijk te kiezen voor verse, natuurlijke producten. Onbewerkte voedingsmiddelen zoals zalm, bruine rijst en verse groente lokken niet zo snel een verslaving uit. Maar bewerkte voedingsmiddelen uit pak, blik of zakje kun je beter laten staan. Zo verminder je de kans dat je verslaafd raakt aan eten.

 

En zijn er producten waar jij verslaafd aan bent?

 

365x290-crackers_blog_thumb.jpg