Wie mediteert heeft het eeuwige leven

Mediteren, het klinkt al snel een beetje zweverig. Maar wie er bekend mee raakt, merkt dat dit ontzettend meevalt. Het is vooral een manier van ontspannen, om even tot jezelf te komen. En uit recent onderzoek blijkt dat meditatie bepaalde delen van ons brein beschermt tegen ouderdom. Met andere woorden: van mediteren blijf je jong!

 

Het woord ‘meditatie’ is afgeleid van het Latijnse ‘meditari’, wat nadenken betekent. Mediteren is een spirituele oefening die veel voorkomt in Oosterse religies en filosofieën, zoals het hindoeïsme en boeddhisme. Maar ook in de Westerse wereld wordt veel aandacht besteed aan meditatie. Het is namelijk een goede manier om te ontspannen en je af te sluiten van de buitenwereld, waardoor je lichaam en geest volledig tot rust kunnen komen. En dat kunnen we goed gebruiken in ons hectische leventje.

 

Grijze stof 

Behalve dat mediteren een goede manier is om te relaxen, heeft het ook een positieve werking op ons brein. Uit onderzoek van de Universiteit van California blijkt dat meditatie onze hersenen beschermt tegen ouderdom. Maar hoe werkt dat precies?

 

In onze hersenen zit een deel dat we de ‘grijze stof’ noemen. Dit is een stukje van ons centrale zenuwstelsel. De grijze stof verwerkt informatie in ons brein, zoals herinneringen die we opdoen en dingen die we leren op school. Vanaf ons twintigste levensjaar begint deze stof af te nemen, waardoor ons geheugen verslechtert. Hoe minder grijze stof je hebt, hoe meer je vergeet. En hoe groter de kans dat je last krijgt van ouderdomsziektes, zoals alzheimer of een andere vorm van dementie.

 

De onderzoekers van de Universiteit van California maakten van vijftig proefpersonen MRI-scans. De helft van de deelnemers deed al twintig jaar aan meditatie, de andere helft deed dit nooit. Wat bleek? Bij de mediterende deelnemers was de grijze stof in hun hersenen minder geslonken dan bij de andere proefpersonen. Het heeft er dus alle schijn van dat mediteren ervoor zorgt dat je brein jong blijft. Hoewel het om een kleine studie gaat die nog vaak herhaald moet worden, zien de resultaten er veelbelovend uit.

 

Nog meer voordelen

En er is meer. Want behalve dat het bescherming biedt tegen ouderdomsziektes, helpt mediteren ook tegen stress en angsten, kun je je er beter door concentreren en draagt het bij aan de behandeling van depressiviteit.

 

Oefening: ademhalingsmeditatie

Benieuwd of meditatie iets voor jou is? Begin dan eens met een eenvoudige oefening: de ademhalingsmeditatie. Probeer dit een paar weken lang, iedere dag een kwartiertje en merk zelf het resultaat!

 

  • Ga op een rustige plek in een comfortabele houding zitten, bijvoorbeeld in de kleermakerszit, en sluit je ogen.
  • Richt nu al je aandacht op je ademhaling. Adem door je neus in en uit maar forceer je ademhaling niet. Wees je bewust van iedere in- en uitademing.
  • Begin met het tellen van je ademhaling. Tel tot 10 en start dan weer bij 1. Raak je afgeleid? Dat geeft niks. Begin dan weer opnieuw en tel langzaam omhoog. Lukt het je om keer op keer tot 10 te tellen?
  • Probeer je gedachtes los te laten en focus je vooral op je ademhaling. Dit is moeilijk, zeker als je net begint. Als je afdwaalt of als er allerlei gedachtes in je naar boven komen, is dat helemaal niet erg. Laat ze gaan en richt je gewoon weer opnieuw op je ademhaling.
  • Als je merkt dat je ademhaling rustiger wordt, probeer dit dan een poosje vast te houden.

 

Doe jij al aan meditatie en heb je tips voor de beginners onder ons? Deel deze dan op ons forum, we zijn benieuwd!

 

365x290-meditatie_blog_thumb.jpg

3 Opmerkingen

Goedemorgen!

Leuk om dit allemaal te lezen, want dit zorgt voor een wetenschappelijke onderbouwing dit ik vaak mis bij sommige spirituele zaken, zoals meditatie en yoga.

Bedankt voor het schrijven!

Met vriendelijke groet,

 

Amalia

Moderator

Hoi Amalia,

 

Wat ontzettend leuk dat je dit blog bent tegen gekomen en dat je even reageert!

 

Doe je zelf aan yoga of meditatie? 

 

Groet Michelle

Dit verbaasde ons bij Zestyourlife niks en het is dan ook een van de redenen waarom wij zijn begonnen met het geven van meditatieoefeningen in Amersfoort. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon erg leuk om dit in een groep te doen ;-).