Wat zeg je? Makkelijker een hoortoestel regelen?

“Wat zeg je?” Op een zeker moment merk je dat je die vraag toch wel erg vaak stelt, maar toegeven dat je niet meer zo goed kunt horen, is voor veel mensen niet zo makkelijk. De drempel om naar een audicien te gaan is voor velen dan ook hoog: wil ik wel met zo’n apparaat rondlopen en wat gaat dat wel niet kosten? Erik Koekoek, beleidsadviseur bij Zilveren Kruis, legt uit wat wij doen om het in de toekomst makkelijker te maken voor mensen die een hoortoestel nodig hebben.

 

Met 1,4 miljoen slechthorenden is slechthorendheid een van de meest voorkomende chronische aandoeningen. En wat begint als alleen een hoorprobleem kan leiden tot andere klachten, zoals depressie, verlies van zelfvertrouwen en sociaal isolement. Een hoortoestel is een van de meest effectieve oplossingen. Toch draagt slechts de helft van de slechthorenden hoortoestellen.

 

De beslissing om een hoortoestel te gaan dragen wordt vaak uitgesteld: 89% wacht langer dan een jaar, 29% wacht zelfs langer dan vijf jaar. Als je dan eenmaal het besluit genomen hebt, dan ben je er nog niet. Vaak zijn er meerdere bezoeken aan een audicien nodig, soms aangevuld met bezoeken aan de audioloog of KNO-arts. Koekoek: “Wij willen het makkelijker maken voor onze verzekerden om een hoortoestel aan te schaffen.”

 

Zorg aan huis

Veruit de meeste slechthorenden, ongeveer 80%, zijn ouder dan 65 jaar. Zij hebben meestal “eenvoudige” hoorproblemen, die samenhangen met de leeftijd. Koekoek: “We gaan voor komend jaar ook hoorzorg aan huis inkopen. Daarbij maakt de verzekerde een afspraak en komt de audicien naar de verzekerde toe. Een uitkomst voor veel ouderen, die eenvoudige hoorproblemen hebben en bijvoorbeeld slecht ter been zijn. Zij kunnen zelf hun hoortoestel regelen, zonder afhankelijk te zijn van iemand die hen telkens naar de winkel brengt.”

 

Audioloog in de winkel

Zorg voor mensen met hoorproblemen wordt op verschillende plaatsen geleverd. De audicien in de hoorwinkel meet mensen met eenvoudige hoorproblemen een hoorapparaat aan. De audioloog in een audiologisch centrum doet uitgebreider onderzoek en is gespecialiseerd in zorg voor mensen met complexe hoorproblemen. Veel mensen worden nu doorverwezen van de audicien naar de audioloog, ook als ze geen heel complex hoorprobleem hebben.

 

Vanaf volgend jaar zullen verzekerden in de hoorwinkel vaker hulp van een audioloog krijgen. Koekoek: “Wij vinden het belangrijk dat er meer samengewerkt wordt tussen hoorwinkels en audiologen. De audioloog houdt een spreekuur in de winkel of kijkt bijvoorbeeld op afstand mee met de audicien. Zo hoeven mensen minder doorverwezen te worden naar een audiologisch centrum, waar ze nu vaak enkele maanden moeten wachten op een afspraak. Minder wachttijd en minder verschillende afspraken, een flinke verbetering voor onze verzekerden dus. Daarnaast verbetert hiermee de kwaliteit van de zorg. De directe lijn tussen audicien en audioloog maakt het makkelijker om snel even de extra expertise in te schakelen. ”

 

Heldere rekening

Als je een hoortoestel koopt, dan krijg je daarvoor meestal een flinke rekening. Gemiddeld is een verzekerde voor 2 hoortoestellen ongeveer € 1000,- kwijt. Dat is al een stuk minder dan enkele jaren geleden, maar nog steeds een heel bedrag. Het gaat dan om de wettelijke eigen bijdrage, het eigen risico en andere losse aankopen zoals een onderhoudsabonnement en verzekering. En dat alles vaak op één nota, waardoor het voor de verzekerde vaak moeilijk te ontcijferen is wat hij nu precies betaalt.

 

Volgend jaar wordt dat anders. Koekoek: “Verzekerden krijgen dan twee nota’s. Eén voor het hoortoestel uit de basisverzekering. Daarvan betaal je dan alleen nog de wettelijke eigen bijdrage, omdat we afspraken maken dat het hoortoestel dan niet meer in eigendom, maar in bruikleen wordt gegeven. Daardoor hoef je er volgend jaar geen eigen risico meer voor te betalen. Daarnaast krijg je een tweede rekening voor de extra’s die je zelf koopt, zoals een onderhoudsabonnement en een verzekering.”

 

En de kwaliteit van die zorg?

Voor de afspraken die Zilveren Kruis maakt met hoorwinkels zijn naast kwaliteit ook de prijs belangrijk. De prijs is belangrijk om de premie betaalbaar te houden, maar ook om de wettelijke eigen bijdrage in toom te houden. Een hoge eigen bijdrage kan voor sommige verzekerden namelijk ook een extra reden zijn om de aanschaf van een hoortoestel langer uit te stellen dan verstandig is.

 

Maar de onderhandelingen over de prijs betekenen niet dat we mindere kwaliteit accepteren. Koekoek: “Voor de eisen op het gebied van kwaliteit luisteren we goed wat audiologen en patiëntenverenigingen ons vertellen. Het belangrijkste is namelijk dat onze verzekerden ook echt geholpen zijn met het hoortoestel. Als dat niet zo is, dan leggen zij namelijk een matig werkend toestel in de kast. Daarom kunnen hoorwinkels ook extra “scoren” als zij bijvoorbeeld laten zien dat verzekerden na 6 maanden tevreden zijn met het toestel en het actief dragen. Ervaring van de audicien wegen we daarom ook mee: een ervaren audicien kan beter doorvragen wat de specifieke behoefte is van de klant en is deskundiger met het goed instellen van het toestel. En ook de intensieve samenwerkingen met audiologen gaan de kwaliteit zeker verbeteren.”

 

Zilveren Kruis is van plan om voor volgend jaar met Beter Horen en Hans Anders een contract af te sluiten voor de hoorzorg in de winkels. Zij leveren goede kwaliteit, tegen een goede prijs. De afspraken met partijen die hoorzorg aan huis leveren, worden na de zomer gemaakt.

 

Koekoek: “De drempel voor een hoortoestel moet omlaag. Dat doen we door afspraken over kwaliteit, service én lagere kosten voor onze verzekerden. Zo regelen we dat ál onze verzekerden die een hoorprobleem hebben, ook toegang hebben tot de oplossing ervan.

2 Opmerkingen
bold
N/A
Goeden avond wil er melding van doen sat hoorprofs met betere service nog goedkoper was als de door u genoemde ketens. Hierdoor heeft u de hoortoestellen van mijn audicien bosch te kampen gewoon vergoed blijft deze regeling bestaan?
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hallo bold, wat precies de voorwaarden zullen zijn in 2016 kunnen we nu nog niet zeggen. Dat zal met de premie van 2016 bekend worden gemaakt, rond half november. 

 

Wat vind je ervan dat er ook word gekeken naar hoorzorg aan huis? Zou dat voor jou een uitkomst zijn?