Wandelen helpt je met afvallen

Wandelen is een makkelijke manier om te bewegen, want iedereen kan het (zolang er geen lichamelijke aandoeningen zijn waardoor het niet kan). Om deze reden is wandelen een uitstekende manier om je te helpen bij afvallen. Ook is wandelen prettig voor actieve ontspanning en dus ontstaat er een win-winsituatie.

 

Erg effectief

Misschien komt het als een verrassing, maar wandelen is erg effectief. Veel mensen denken dat het niet mogelijk is om op deze manier af te vallen. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat wandelen de meest effectieve manier is om blijvend af te vallen. Je ziet niet meteen resultaat, maar juist op de lange termijn zorgt wandelen ervoor dat je blijvend resultaat boekt. Het resultaat is overigens alleen blijvend als je het wandelen volhoudt en je ook je voedingspatroon aanpast.

 

30 minuten per dag

Het is het best om zo vaak mogelijk te wandelen. Een minimum van 30 minuten per dag, 5 dagen per week stevig doorlopen is een goed begin, maar meer is altijd beter. Voor kinderen is dit 60 minuten. Het is een goed teken als je het tijdens het wandelen een beetje warm krijgt. Hierdoor stimuleer je namelijk de vetverbranding en bloedomloop. Dit laatste beschermt je tegen hart- en vaatziekten.

 

Geen tijd? 

Wandelen kost wel wat tijd, maar wellicht kun je met de tips van het Voedingscentrum toch tijd maken voor voldoende beweging:

  • Ga niet met de auto, maar ga lopend boodschappen doen. 
  • Als je op je werk iets wilt weten van een collega, loop er dan naar toe. 
  • In plaats van de lift gebruiken, gebruik je nu de trap. 
  • Met de auto ergens heen? Parkeer in het verste parkeervak zodat je toch moet wandelen.