Waarom de hele dag zitten slecht is voor de gezondheid
Moderator ‎13-02-2015 09:42
Moderator

Tegenwoordig zitten we ontzettend veel. Waarschijnlijk zit je zelfs terwijl je dit artikel leest. Maar wist je dat te veel zitten funest is voor je gezondheid? Als je per dag meer dan vier uur achter elkaar zit, kan dit zelfs leiden tot ernstige chronische klachten. Waarom is zitten zo slecht voor onze gezondheid en hoe kunnen we dat dan minder doen?

 

Honderd jaar geleden werkten mensen nog op het land of in de fabriek en zaten ze slechts een paar uur per dag. Vandaag de dag lijkt het alsof we niets anders meer doen. Denk er maar eens over na: je zit op een verjaardag, in de bioscoop, aan tafel als je gaat eten, op de bank als je televisie kijkt en je zit aan je bureau op het werk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zelfs dat we meer zitten dan slapen. We bevinden ons namelijk gemiddeld 9,3 uur per dag op een stoel en 7,7 uur in bed.

 

Shut down modus

Het probleem met zitten is dat zodra we in deze houding verkeren, ons lichaam in een shut down modus gaat. Allerlei functies van ons lichaam worden dan overgenomen door de stoel. Spieren die in beweging zijn, pompen bloed en zuurstof door ons lichaam. Maar als we te lang stil zitten, vertraagt alles. Er stroomt minder bloed door onze aderen en er komt minder zuurstof in onze hersenen. Het gevolg hiervan is dat we stijf en suf worden. We krijgen hoofdpijn, rugpijn en kunnen ons minder goed concentreren. Daarnaast vergroot elke dag lang zitten de kans op ziektes als diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten. Daarom adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nu om niet meer dan vier uur onafgebroken te zitten. Maar hoe doe je dat, als je acht uur per dag zittend werk uitvoert en thuis graag op de bank hangt?

 

Beweeg na elk half uur zitten

Het gaat er niet om dat je maar vier uur per dag mag zitten en de overige twintig uur móét bewegen. Nee, het is de bedoeling dat je zitten afwisselt met staan en staan afwisselt met bewegen. Een goed begin is om jezelf aan te leren elk half uur een keer op te staan. Zelfs al ga je alleen maar even naar de wc: het gaat erom dat je je zitpatroon doorbreekt. Omdat dit totaal niet in ons systeem zit, kun je het best een post-it op je computerscherm plakken met een reminder elke dertig minuten even op te staan. Of je kunt software installeren die op vaste tijden een melding geeft om te bewegen. Misschien kijken je collega’s een beetje gek op wanneer je rek- en strekoefeningen doet naast je bureau. Maar af en toe een kort rondje door het kantoor lopen voldoet ook. Ga eens spontaan koffie halen of neem een kijkje op een andere afdeling. Doe dit samen met een collega en maak hem of haar ook enthousiast om minder lang te zitten. Zit je thuis graag voor de televisie? Sta dan in de reclame op om een glaasje drinken te halen of even je armen en benen te strekken.

 

Innovatie 

Er zijn nog maar weinig bedrijven die iets doen met dit maatschappelijke probleem. Wel is er een aantal innovatieve uitvindingen die het makkelijker maken minder lang te zitten. Een voorbeeld hiervan is de Oxidesk. Dit is een spinningfiets met een tableau waarop je je laptop kunt plaatsen. De fietsende beweging die je hierop maakt is gemakkelijk onbewust uit te voeren. Zo kun je terwijl je aan het werk bent toch actief bezig zijn. Een andere oplossing is de Stir Kinectic Desk. Dit is een bureau dat met behulp van een app in het tafelblad in de gaten houdt hoeveel je staat en zit. Zo word je gestimuleerd om te bewegen als dit nodig is. Zit je te lang? Dan gaat het werkblad automatisch omhoog en moet je wel gaan staan. Handig!

 

Hoeveel uur zit jij per dag? En wat doe je eraan om genoeg te bewegen op je werk? Laat het ons weten in de reacties.

 

zitten_beeld_blog_thumb.png