Terug in vorm na zwangerschap
Moderator ‎11-09-2015 13:43
Moderator

Zwanger zijn en een actieve levensstijl: als aanstaande moeder is dit meestal lastig te combineren. Het gevolg is dat je lichaam er een tijdje onder te lijden heeft. Na de bevalling kost het daarom vaak moeite om weer fit te worden en je gewenste lichaamsvorm terug te krijgen. De juiste begeleiding maakt dan het verschil, ontdekte kersverse moeder Ellen Roelofs. Zij volgde na haar zwangerschap een herstelprogramma en deelde haar ervaringen met ons.

 

Mooie bergpassen beklimmen in de zomer en koude kilometers trotseren in de winter. Wekelijks stapt Ellen met veel plezier op haar racefiets. Maar vorig jaar parkeerde zij haar tweewieler voor onbepaalde tijd in de schuur. Ellen was namelijk zwanger. “In het begin ging het nog prima op de racefiets, maar na een paar maanden begon het buikje toch een beetje in de weg te zitten.”

 

ellen03.jpgKriebels
Enkele maanden verstreken. En na de geboorte van een vrolijk mannetje begon het bij Ellen weer te kriebelen om te gaan sporten. “Naast knuffelen, voeden en ontelbaar veel luiers verschonen, vond ik het ook leuk om buitenshuis sportief bezig te zijn.” Vlakbij haar huis, in het park, zag zij al vaker jonge moeders en hun instructeur oefeningen doen. Een speciale training voor herstel na zwangerschap door Mom in Balance. “Dat leek mij ook wel wat.”

 

Afgestemd op je lijf
Een back-in-shape training, zoals Mom in Balance die geeft, bestaat uit kracht- en cardio-oefeningen. De lessen zijn afgestemd op de lichaamsconditie van net bevallen moeders, dus deelnemers doen nooit iets wat het lijf nog niet aankan. “Met onze workouts kun je pas starten vanaf de zesde week na de bevalling,” vertelt instructrice Gigi Drost in een interview met RTL Nieuws. “Of in het geval van een keizersnede, na acht weken. Altijd in overleg met de gynaecoloog.” Ook kan je lichaam na bevalling niet gelijk alle oefeningen aan. “Springen mag bijvoorbeeld pas na drie a vier maanden, omdat dat leidt tot bekkenklachten.”

 

ellen04.jpgDrempel over
Ellen heeft goede herinneringen aan haar training. “Voor de eerste les moest ik wel even een drempel over. Het was midden-winter, steenkoud, donker en als kersverse moeder vond ik het ook wel spannend om m’n kleine knul thuis achter te laten. Gelukkig ben ik gegaan, want het was heerlijk! Het bewegen in de buitenlucht en het kletsen met de andere vrouwen zorgden ervoor dat de lessen voorbij vlogen. Elke week verwonderde ik me weer hoe snel ik me beter ging voelen.”

 

Terug in het zadel
Buiten de groepslessen was Ellen ook bezig met haar herstel. “Zo goed en zo kwaad als het kan met een kleine baby, heb ik door goed slapen en gezond eten geprobeerd me fitter te voelen. Dat ging de ene keer beter dan de andere keer. Vooral na zo’n groepstraining in de buitenlucht sliep ik als een roos en werd ik de volgende ochtend uitgeslapen wakker, trots op wat ik weer had gepresteerd.”

 

In het voorjaar haalde Ellen haar racefiets weer uit de schuur. “De fiets voelde aan als vanouds, en dankzij de back-in-shape training ik gelukkig ook!”

 

Wil jij ook een beweegprogramma voor herstel na zwangerschap doen? Check dan of je met jouw aanvullende verzekering in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de kosten.