Suiker ongezond? Alle feiten op een rij
Moderator ‎08-06-2015 11:29
Moderator

Een paar weken terug schreven we een artikel over hoe je voedingsetiketten kunt ontcijferen. Nu je weet hoe je de ingrediënten, gemiddelde voedingswaarde en overige productinformatie kunt lezen, gaan we graag wat dieper in op één specifieke voedingsstof: suiker. Er bestaat namelijk behoorlijk wat onduidelijkheid over de vraag of dit nou ongezond is of niet, waar het allemaal inzit en hoeveel suiker je eigenlijk mag eten.

 

Suiker komt van nature voor in voedingsmiddelen zoals fruit, maïs, suikerriet en suikerbiet. Wanneer we producten met suiker erin eten, wordt de stof door ons lichaam omgezet in glucose, wat brandstof is voor ons lichaam. Die hebben we hard nodig. Verder heeft suiker geen toegevoegde waarde voor onze gezondheid. Het bevat geen vitamines, mineralen of vezels en teveel suiker eten kan leiden tot overgewicht of tandbederf.

 

Vroeger adviseerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) altijd dat men maximaal 10% van de voeding aan suiker mocht eten. Voor een vrouw, die volgens de richtlijnen zo’n 2000 calorieën per dag at, betekende dit dat maximaal 200 calorieën uit suiker mocht komen. 50 gram suiker per dag!

 

Kort geleden heeft de organisatie zijn advies aangepast. Nu wordt aangeraden de suikerconsumptie te verminderen, naar slechts 5%. Omgerekend is dat 25 gram suiker per dag. Eén suikerklontje weegt 5 gram. In één blikje cola zitten al zo’n 10 suikerklontjes. Dat betekent dat je al snel aan de aanbevolen hoeveelheid zit en er waarschijnlijk dagelijks overheen gaat.

 

Suikers controleren

Daarom is het verstandig om te controleren hoeveel suiker je binnenkrijgt. Dit kun je lezen op de etiketten van alle producten, vaak onder het kopje ‘Koolhydraten’. En let op: suiker wordt niet altijd ‘suiker’ genoemd. Ook andere termen worden gebruikt om de stof aan te duiden. Check de verpakking daarom op de volgende benamingen:

 

  • sacharose (dit is suiker die je in de winkel koopt) 
  • dextrose (druivensuiker)
  • fructose (vruchtensuiker)
  • lactose (melksuiker)
  • maltose (moutsuiker)

 

Daarnaast behoren ook de vloeibare stoffen zoals glucose-fructosestroop en isoglucose tot de groep ‘suikers’.

 

Beweringen over suiker op etiketten
De voedseletiketten beweren verschillende dingen over suiker. Deze kunnen soms misleidend zijn. Termen zoals ‘suikerarm’ en ‘suikervrij’ suggereren de afwezigheid van suiker, maar vaak is dit niet waar. Wat er werkelijk wordt bedoeld, is als volgt:

 

Suikerarm
Wanneer op de verpakking staat dat een product suikerarm is, betekent dit dat het suikergehalte van het product maximaal 5 gram op de 100 gram is. In suikerarme producten zit dus nog steeds suiker. 

 

Suikervrij
Wordt het product als ‘suikervrij’ in de markt gezet, sta er dan bij stil dat ook hier mogelijk toch nog suiker in zit. Het suikergehalte van het product is dan maximaal 0,5 gram op 100 gram.

 

Zonder toegevoegde suikers
Als er op een verpakking staat ‘zonder toegevoegde suikers’ betekent dit niet dat er geen suikers aanwezig zijn. In dit geval zijn er geen suikers of zoetstoffen aan toegevoegd, maar bevat het product mogelijk wel van nature aanwezige suikers, zoals honing, rietsuiker vruchtensuiker of lactose. En deze zijn niet gezonder dan ‘gewone’ suiker.

 

Wist je dat?
Nu we deze feiten over suiker op verpakkingen wat hebben verduidelijkt, zetten we nog wat algemene feiten over suiker op een rijtje. Wist je dat...

 

  • het beter is om niet vaker dan vier keer per dag iets met suikers te eten of drinken, buiten de drie hoofdmaaltijden om? Zo kun je tandbederf voorkomen. 
  • teveel fructose kan leiden tot darmproblemen, zoals een opgeblazen gevoel of dunne ontlasting? Bij hoeveelheden van meer dan 50 gram kan dit probleem zich al voordoen. Dat zijn dus ongeveer vijf eetlepels suiker. 
  • een glas frisdrank ongeveer evenveel suiker bevat als een glas vruchtensap? 
  • men in Nederland gemiddeld 24 kilo suiker per persoon per jaar eet?

 

Heb jij weleens een tijdje alle suikers laten staan? En hoe heb je dit ervaren? Vertel het in een reactie hieronder!

16 Opmerkingen
Webcare
Webcare

Leuk weetje over "Zonder toegevoegde suikers":

 

Vaak worden dranken als fruitdranken of yoghurtdranken geïmporteerd als siroop. Hier wordt dus in Nederland pas water aan toegevoegd. Ze kunnen het dus alsnog heel zoet maken, door weinig water aan de siroop toe te voegen. Zo voegen ze geen suiker toe, maar bevat het product ontzettend veel suiker. Best wel misleidend dus.

 

Hero Fuit&Co is hiervoor bijvoorbeeld al genomineerd voor de Gouden Windei-verkiezing. Verkiezingen voor de meest misleidende reclames voor voedselproducten

Deurne

Sinds 3 weken ben ik op een koolhydraatarm dieet en eet ik suikerarm ,ik ben intussen 4 kilo lichter en ik heb veel meer energie,ben niet meer zo snel moe en geen behoefte meer aan zoetigheid.Terwijl ik een echte zoetekauw was ! Dus ik raad iedereen aan om eens een week te proberen zo min mogelijk suiker te gebruiken,je zult versteld staan van het resultaat qua gewicht en de lichamelijke voordelen !

Vaste bezoeker

Het verbieden van ongezonde producten zou handiger zijn .

 

mca
Allereerst vind ik het positief om te zien dat er steeds meer stil wordt gestaan bij suiker en de effecten hiervan. Ikzelf eet al geruime tijd grotendeels geraffineerde suikervrij. Het verschil tussen geraffineerd en natuurlijke suiker is dat natuurlijke suikers door je lichaam makkelijkere verteerbaar zijn (door de vezels ed) en bij geraffineerde niet, dit is dus nutteloos voor je lichaam. Natuurlijke suikers zijn fruit, palmsuiker, kokosbloesemsuiker, de van nature aanwezige lactose in melk producten (lactose toegevoegd in andere producten kan je dus zien als geraffineerd), honing en ahornsiroop. Het lijstje van geraffineerde suikers is veel uitgebreider dan in t artikel is vermeld, er zijn zeker 18 gangbare benamingen voor suiker, eigenlijk kan je t beste alles vermijden wat op -ose, -ine en -ese eindigd.. maar goed dit wou ik dus even delen, voor de geïnteresseerde.
Peterdt

Net als Deurne hierboven moest ik op koolhydraatarm dieet van de dokter. Ik heb geen ruzie met de dokter, maar mag toch geen suiker van de dokter. En ook geen gewoon brood of suikerdrankjes als cola en jus en allerlei ander lekkers met veel koolhydraten. Ik voel me na 5 maanden dieet ontzettend goed, energiek en wakker. Ben ook 8 kilo (bijna 10% van mijn gewicht) afgevallen, hoewel ik nog best veel snacks als worst en kaas eet. Mijn bloedsuikerspiegel, die te hoog was, zit nu weer op een goed niveau. De cold turkey is me erg meegevallen. Maar ik had wel meer dan 1 week nodig. 

Ik zou zeggen, doe jezelf een kado en probeer het eens 2 maanden!

 

 

Hansi

Uit het feitenrelaas wordt me nog niet duidelijk waarom een lichaam teveel aan brandstof kan hebben (afgezien van tandbederf). En in het verlengde hiervan: hoe komt het dat mensen die suikervrij door het leven zijn gegaan meer energie voelen? En kun je de inname van suiker aanpassen aan je energieverbruik?

 

Wen90
Wist je dat het mijden van lactose best moeilijk is? Ik krijg hele erge buikpijn als er teveel lactose in een product zit. Lactose wordt heel vaak gebruikt om kruiden ergens aan vast te laten zitten, dus in (bijna) alle soorten chips en nootjes met kruiden aan de buitenzijde zit lactose, daarnaast heeft lactose ook nog een andere naam (kan ik zo ff niet opkomen) en wordt het soms als E- nummer genoemd. Daarom is het slim om even bij de allergie informatie te kijken als je er zeker van wilt zijn dat er geen lactose in zit.
Karla-E
Vorig naar heb ik ongeveer een half jaar duikers gegeten en daarbij ook gelet op verborgen suikers. Daarbij heel veel zelf gebakken om gewone koekjes etc te vervangen voor gezonder lekkers. En bijv geen gewone chips alleen lays naturel of corn chips De effecten waren duidelijk: - mijn schoonheidsspecialiste was verbaasd over hoe goed mijn huid was (onrustig met puistjes) - geen last van m'n darmen meer - veel meer energie - en ik merkte dat ik qua humeur veel relaxter was en minder snel geïrriteerd als ik bijv moe was Helaas hield ik deze manier van eten niet vol toen we aan een hele grote renovatie van onze nieuwe huis begonnen, maar ik ga dit zeker weer oppakken! En als je ermee begint, na een tijdje vindt je al t zoete zo vies!! Dat het makkelijk is om te laten staan.
Moderator
Moderator

@Deurne Wauw, dat lijkt mij best een uitdaging. Ik ben ook echt een zoetekauw en neig toch snel naar een lekker stukje chocola of een snoepje (gelukkig niet teveel). Is voor jou de energie die je er voor terug krijgt echt een motivatie?

 

@mca bedankt voor het delen van de extra informatie! Heel waardevol.

 

@Peterdt klinkt als een mooi cadeau, afvallen, energiek en wakker! Begrijp ik goed dat het dieet met name bedoeld was vanwege je hoge bloedsuikerspiegel? Klinkt als een mooie motivatie om vol te houden!

 

@hansi Goede vragen! Misschien kan Deurne daar iets over vertellen? Ben ook erg benieuwd.

 

@Wen90 Goeie tip! Heb je toevallig ons blog gelezen over het lezen van etiketten?

 

@ Karla-E Kan mij goed voorstellen dat het volhouden tijdens een stress volle periode (een verbouwing) best lastig is. Wel mooi dat de voordelen je overtuigen om dit wel weer op te gaan pakken! Je mag je ervaringen uiteraard hier op de community met ons blijven delen!

Deurne

@Michelle Het is zeker een uitdaging maar de energie die je ervoor terug krijgt is fantastisch.

En zeker het gewichtsverlies helpt ook om het vol te blijven houden. Dat zijn zeker goede motivaties ! En wat betreft de vragen over teveel suiker consumptie ik heb er veel over gelezen maar ik vind dat een specialist/internist hierover meer kan vertellen aangezien die ervoor gestudeerd heeft.

Op het moment voel ik me geweldig en dat is lang geleden dus het is het proberen zeker waard om te leren leven met zo min mogelijk suiker te consumeren.Doe een poging en ervaar het zelf ! 

Succes allemaal !

Peterdt

@Hansi

teveel suiker in je bloed geeft je geen extra energie, omdat de suiker( glucose) niet wordt omgezet in energie. Dat is juist het probleem. De hoge bloedsuikerspiegel geeft aan dat je langzaam vergiftigd wordt, met alle gevolgen van dien. Suikerziekte, huidproblemen, oogproblemen, uiteindelijk afgezette ledematen. De een heeft hier meer last van dan de andere, maar ik ermoed dat veel mensen een lichte vorm van of een voorstadium van ongediagnosticeerde suikerziekte hebben. Je bent dan al een beetje ziek, maar de klachten zijn te vaag om herkend te worden. Gepaard met of gevolg van eet en snoepgedrag, en toenemend met leeftijd.

Suikeren alle koolhydraten zijn voor mij een langzaam werkend gif. Voor jou misschien ook? Tijd om het (afkicken) uit te proberen?

 

@Michelle

inmiddels is het algehele welbevinden een veel betere drive om de nieuwe voedingsstijl vol te houden dan bloedsuikerwaarden, ik voel me gewoon te goed zo. Dan maar geen cola, snoep, lekkere broodjes, bier. Of althans heel weinig. 

Bezoeker

Ik ben me op dit moment erg aan het verdiepen in het verminderen van suikers in mijn voeding. Ik ben dan ook wel op zoek naar alternatieven en dan kom ik weer op stevia uit. Alleen is al weer gebleken dat de de stevia uit de supermarkt ook weer niet goed is (zit maar 2% stevia in), dus nu heb ik pure groene stevia gekocht. 

 

Vandaag heb ik dat voor het eerst geprobeerd, maar het smaakte niet echt lekker. Ik had niet veel gebruikt, maar toch nog teveel vrees ik. Ik ga hier maar even mee experimenteren :-)

 

Als iemand nog meer tips over suiker vervangers heeft dan zijn die natuurlijk welkom!

Community Manager
Community Manager

Hoi @Sylvia_van_Os, heb je ook al andere alternatieven voor suiker geprobeerd? Ik kwam toevallig op dit blog een lijst met veel alternatieven tegen. Misschien dat er eentje tussen zit die minder vies smaakt en net zo gezond is.

Bezoeker

Hallo.

 

Als ik drink thee dan toevoeg geen suiker! Bij koffie wel suiker,maar koffie ik drink bijna nooit! 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Nastya, let je vooral bij koffie en thee op wat je aan suiker binnenkrijgt? Of doe je dat bij andere dranken/voeding ook?

 

Bezoeker

Hallo Jeppe.

 

Ik drink alleen thee. Heel af en toe koffie. Of heel af en toe cappuccino. Maar sterkere dranken ik drink nooit! Ik drink ook mineraalwater van Jumbo. Wel af en toe sap of cola. Verder niet! 

 

Ik let natuurlijk als ik drink thee. Maar meestal ik drink groenethee en zonder toevogingen suiker!