RSI kan ook ontstaan door gamen of breien

Als je aan RSI denkt, denk je misschien meteen aan de ‘muisarm’ of andere klachten die worden veroorzaakt door het werken op kantoor. Mensen met een administratieve baan doen immers vaak de hele dag dezelfde routineklussen. Toch blijkt dat de herhaalde bewegingen hierbij maar een klein deel van de klachten aan arm, nek en schouder veroorzaakt. En dat kantoor niet de enige plek is waar je RSI oploopt. Bedrijfsfysiotherapeut Renze Sanberg legt uit hoe het zit.

 

Mensen met een kantoorbaan weten er alles van: van lang achter een computer werken kun je lichamelijke ongemakken krijgen. Tintelende handen en vingers of een pijnlijke nek. Vaak wordt dan gedacht dat het te maken heeft met de herhaalde bewegingen bij administratieve werkzaamheden. Een bekend misverstand, weet bedrijfsfysiotherapeut Renze Sanberg: “In 90 procent van alle gevallen ontstaan de klachten niet alleen door een herhaalde beweging, maar hangt dit samen met spanning of stress. Het gaat hierbij zeker niet altijd om negatieve spanningen. Ook gezonde spanning kan er voor zorgen dat je een verkeerde houding aanneemt.” Als dit leidt tot pijn die niet meer vanzelf weggaat, kan er sprake zijn van wat we in de volksmond nog wel RSI noemen. Tegenwoordig gebruiken behandelaren hiervoor de term CANS (Complaints of the Arm, Neck and Shoulder).

 

Niet alleen op kantoor

Het idee dat RSI alleen voorkomt in een kantooromgeving is niet waar. Sanberg: “Klachten aan de arm, nek of schouder komen inderdaad vrij vaak voor bij mensen die administratieve werkzaamheden verrichten. Maar vergis je niet, ook in alle andere beroepen komen deze klachten voor. Denk hierbij aan een kapper, metselaar of slager. Zij doen ook herhaalde bewegingen in een soms te gespannen houding.”

 

Breien en gamen 

En ook thuis kunnen RSI-klachten ontstaan. Sanberg keek ooit een dag mee met een vrouw die RSI-klachten had. Hij kon niets vreemds ontdekken aan haar werkhouding. “Maar zijdelings vertelde ze opeens dat ze thuis vaak breide. Toen ze voordeed hoe, zag ik meteen het probleem!” Is niet breien maar een potje gamen meer jouw ding? Let dan ook eens op je houding als je op het puntje van de bank zit.

 

Eerste signalen serieus nemen

Zelf de symptomen van RSI herkennen is lastig. Klachten zoals pijn en tintelingen zijn vaak tijdelijk en verdwijnen zodra de bezigheid stopt. Niks aan de hand, denk je dan wellicht. Maar juist deze signalen moet je serieus nemen. Als de klachten verergeren en uiteindelijk aanhouden is het al te laat. Je doet er dan verstandig aan om naar je huisarts of fysiotherapeut te gaan.

 

Toepasbare tips 

Nog beter is het om de klachten van RSI voor te zijn. Sanberg heeft een aantal tips die je meteen kunt toepassen:

 

  • Neem voldoende pauzes. Haal af en toe wat drinken voor jezelf en collega’s, leun eens rustig achterover, of wandel zomaar een rondje.
  • Kijk elk kwartier even of je je spieren niet ongemerkt aanspant, eventueel met behulp van het alarm op je telefoon. Het is goed je hiervan bewust te worden, zodat je weet wanneer je moet ontspannen. Ben je bijvoorbeeld met je rechterhand aan het werk, kijk dan eens of je je linkerhand ontspant of andersom.
  • Zweven je handen vaak boven het toetsenbord terwijl je bedenkt wat je wilt typen? Laat ze dan lekker in je schoot rusten tot je aan de slag gaat. Kortom: zorg zo veel mogelijk voor een ontspannen en wisselende houding.
  • Spannend verhaal op je beeldscherm aan het lezen? Vergeet niet je rugleuning te gebruiken. Naar voren leunen om dichter bij je beeldscherm te komen geeft spanning en dat is na een minuut of 5 niet goed voor je rug.

 

365x290-RSI_beeld_blog_thumb.jpg