Ook in deze hectische tijd vertegenwoordigt de Verzekerdenraad jouw stem

De achtste dag van het gedwongen thuiszitten. Ook al ben ik gepensioneerd en vaker thuis dan de werkende Nederlanders, het is beslist wennen en aanpassen. Gelukkig is het goed weer voor de tuin. Ik maak een grindpad en dat zorgt voor de nodige lichamelijke inspanning. Nodig, want ik ben niet iemand die de discipline heeft om in de woonkamer op een matje te gaan liggen en het lichaam te trainen. Nu moet ik naar de Gamma om nog een partij grind te halen. Zou dat veilig kunnen?

GESCHREVEN DOOR
Leo Kool, lid van de Zilveren Kruis Verzekerdenraad

Ik ben Leo Kool (68 jaar) en lid van de Verzekerdenraad Zilveren Kruis, inmiddels voor het vierde jaar. Ik heb mijn hele leven bij één werkgever gewerkt (AkzoNobel) op verschillende plaatsen in Nederland. De laatste standplaats was Arnhem en daar wonen wij nu in de buurt. Nu na mijn pensionering ben ik nog steeds betrokken bij mijn oude werkgever. Er is een groot collectief van gepensioneerde medewerkers verzekerd bij Zilveren Kruis voor hun ziektekosten (7200 mensen). Vroeger was er zelfs een eigen verzekeraar bij Akzo: OZF, later onderdeel van Achmea en inmiddels onderdeel van Zilveren Kruis. Zodoende ben ik ook in deze Raad terechtgekomen.

Leo KoolLeo Kool

Boeiender dan gedacht
Het is veel boeiender dan ik had gedacht, in deze Raad. Wij zijn met zo’n 20 mensen, heel divers en allemaal erg betrokken. Het is een hechte en gezellige groep en het mooie is dat je direct praat met de echte besluitmakers bij Zilveren Kruis. De directievoorzitter (Georgette Fijneman) is er altijd bij, ook in de hectische weken van sluiting van ziekenhuizen zoals het Slotervaart: present! Er wordt goed geluisterd, je merkt dat deze verzekeraar dicht op de klant wil zitten en de mening van de betrokken verzekerden altijd laat meewegen.

Wat speelt er nu?
Natuurlijk staat alles momenteel in het teken van Corona. Wat een uitdaging en wat wordt een enorme inzet getoond door de hele zorgsector: permanent overleg en afstemming tussen de verschillende onderdelen van deze enorme machine. Ook Zilveren Kruis is onderdeel van deze machine. Als Raad worden wij op de hoogte gehouden en geven af en toe een (bescheiden) advies.

Niettemin blijft onze prioriteit als Verzekerdenraad: dichter bij onze achterban komen. Wij willen als Verzekerdenraad graag beter en meer in contact komen met verzekerden. Wij willen de input die wij via verzekerden krijgen graag gebruiken bij onze vergadering met de directie.

Voorafgaand aan de vorige vergadering, waarin Langdurige Zorg op de agenda stond, hebben wij via deze Community enkele vragen voorgelegd. Daar is op gereageerd, weliswaar nog bescheiden maar wel heel bruikbaar. Wij merken dat het ons helpt als wij ook namens jullie (de verzekerden) iets naar voren kunnen brengen.

We gaan daarom graag door met het ophalen van input, zo ook voor de volgende vergadering.

De eerstkomende vergadering op 14 april, weliswaar niet in fysieke vorm, staat in het teken van de productwijzigingen. 

Dat wil zeggen, de veranderingen die voorzien zijn voor het verzekeringsjaar 2021. Wij hebben daarom een aantal vragen die staan verdeeld over twee topics. De Verzekerdenraad is benieuwd wat jij belangrijk vindt bij mantelzorg. Laat in het topic over mantelzorg weten hoe jij kijkt naar het idee van de Verzekerdenraad. Of laat jouw mening achter in het topic over online fysiotherapie, wanneer zou jij bijvoorbeeld een behandeling online volgen en wanneer niet?

Wij hopen op een mooie hoeveelheid reacties. Help ons om onze stem te versterken en reageer!