Ontevredenheid voorkomen bij beugelbehandelingen
Moderator ‎23-03-2015 13:49
Moderator

Beugelbehandelingen worden steeds duurder. Dit is het signaal dat de programmamakers van Altijd Wat Monitor opvangen van verontruste consumenten. Daarom besteedden zij in de tv-uitzending van zondag aandacht aan deze ontwikkeling. Ook wij zien een trend: de behandelduur is met gemiddeld 4 maanden gestegen, er wordt vaker van beugel gewisseld, en de beugelvergoeding van onze verzekerden raakt sneller op. De vraag rijst: wat kun je doen om samen tevreden terug te kijken op je beugelbehandeling?

 

Annemarie Jager (36) kijkt met huivering terug op haar beugelbehandeling door de tandarts in haar tienerjaren. Die gaf het advies een beugel te nemen en deed ook zelf de behandeling. “Ik kreeg eerst een buitenbeugel en later slotjes op mijn tanden. Ook trok hij twee onderkiezen. Dit was volgens de tandarts nodig om ruimte te creëren om de tanden mooi recht te krijgen.” Het pakte anders uit. Een aantal jaren later verzakte haar gebit en stonden haar tanden weer scheef. De enige oplossing hiervoor was opnieuw een beugel te plaatsen. Met alle ongemak en kosten van dien.

 

Hoe kun je een situatie als die van Annemarie voorkomen?

 

1. Laat de behandeling uitvoeren door de juiste zorgspecialist
Kijk in de Zorgzoeker of jouw tandarts orthodontiebehandelingen doet. Is dat niet zo, ga dan op zoek naar een orthodontist of ortho-tandarts in de buurt. Orthodontist Rene Noverraz: “Niet alle tandartsen zijn specifiek opgeleid voor het doen van beugelbehandelingen. Orthodontisten hebben vier jaar extra gestudeerd en plaatsten heel vaak beugels. Orthodontisten moeten ook voldoen aan strenge kwaliteitsregels bij beugelbehandelingen. Elke vijf jaar worden zij hierop gecontroleerd.” Naast orthodontisten zijn er ook tandartsen met interesse voor orthodontie die beugelbehandelingen doen.

 

2. Maak goede afspraken over het gewenste en mogelijke behandelresultaat
Voordat de beugelbehandeling start, doe je er verstandig aan een behandelplan te maken met je zorgverlener. Zo voorkom je nare misverstanden in een later stadium. En kijk of de zorgverlener een klachtenregeling heeft.

 

3. Ontevreden over het resultaat of gaat er later iets mis? Ga in overleg
Wanneer het resultaat anders is dan verwacht, ga dan het gesprek aan met de zorgverlener. Blijft er vervolgens een verschil van mening bestaan, dan kun je een klacht indienen via de klachtenregeling van de zorgaanbieder.

 

Meldpunt

Om een beter beeld te krijgen van de voorlichting door zorgverleners aan (ouders van) beugeldragers, openen de Consumentenbond en het tv-programma Altijd Wat Monitor een meldpunt. Zij horen graag welke verschillende soorten beugels en behandelingen aan jou zijn voorgesteld, de prijs hiervan, en hoe je tot je keuze bent gekomen. Deel jouw ervaringen op consumentenbond.nl/orthokosten of mail naar mondzorg@consumentenbond.nl.

 

Wil je meteen in gesprek met anderen over jouw ervaring met beugels? Praat dan mee op ons forum. Medewerkers van de afdeling Zorginkoop Mondzorg beantwoorden daar graag zoveel mogelijk van de vragen.

 

ortho-365x290-beeld_blog_thumb.jpg