Ongezond gezond: overeet je niet aan soja en tonijn

Je eet gezond maar je komt toch aan, hoe kan dat? En is het erg om elke dag een bord spinazie te eten? Dergelijke vragen houden veel mensen bezig. Daarom een uitleg van drie veelgemaakte vergissingen op het gebied van gezond eten. Het devies? Overeet je niet!

 

Een van de grootste valkuilen bij een gezond dieet is de grootte van de porties. Groenten lijken minder te vullen dan bijvoorbeeld een biefstukje of een bord pasta, waardoor je eerder geneigd bent je bord vol te scheppen. Veel mensen denken ook dat een ‘teveel’ hieraan niet uitmaakt. Het is immers gezond? Ergens is het een logische redenering. Maar ook bij gezond voedsel slaat je lichaam alle stoffen die overbodig zijn op als vet.

 

Calorieën
Zo is het goed om te onthouden dat ook gezond voedsel calorieën bevat. Als je gezond eet, kun je je erg vergissen in de hoeveelheid hiervan. Een bakje noten lijkt natuurlijk een betere keuze dan een bakje chips. Qua voedingsstoffen is dit ook zo, want noten bevatten veel antioxidanten, omega-3 vetten en eiwitten, maar ze bevatten ook veel calorieën. Een handvol naturel chips bevat zo’n 136 calorieën, een handje walnoten heeft er ruim 173.

 

Nog zo’n instinker is fruit. Een lekkere snack, maar let erop dat deze tussendoortjes ontzettend veel suiker bevatten. In fruit zit namelijk fructose, een vorm van enkelvoudige suikers. Bij een teveel hieraan, wordt dit opgeslagen als vet. Natuurlijk zijn sinaasappels een stuk gezonder dan een reep chocolade, maar ook fruit moet je met mate eten. Twee stuks per dag is een goed uitgangspunt.

 

Andere voorbeelden zijn ingrediënten die vaak in salades zitten. Bacon, kazen en dressing geven een gezonde maaltijd – onverwacht - een bom aan extra calorieën. Houd hier dus rekening mee als je weer in een groen gevuld bakje prikt.

 

Ongezond gezond
Bij enkele voedingsmiddelen heeft een ‘teveel’ hieraan meer consequenties dan alleen extra gewicht. Zo kunnen sommige gezonde producten behoorlijk ongezond zijn wanneer je er te veel van eet. Een blikje tonijn is lekker op brood, maar bevat veel kwik. Te veel tonijn eten (als in: meerdere blikjes tonijn per dag) kan daarom tot kwikvergiftiging leiden, wat oogproblemen en slechthorendheid met zich meebrengt.

 

Soja is nog zoiets. Een teveel hieraan kan ervoor zorgen dat je lichaam minder ijzer, calcium, zink en magnesium opneemt. Dit kan bloedarmoede veroorzaken. Soja is echter alleen gevaarlijk wanneer je meer dan twee porties per dag inneemt. Drink je graag sojamelk, dan kun je het derde glas beter laten staan.

 

Bewust
Ook spinazie dien je met mate te eten. Hoewel deze groente enorm gezond is en veel ijzer bevat, zit hierin ook de stof luteïne. Dit gaat veroudering van de huid tegen (wat weer een potje antirimpelcrème scheelt) maar kan ook oogaandoeningen veroorzaken. Ook bevat het veel oxalaat, wat nierstenen met zich mee kan brengen. Een teveel aan ijzer kan daarnaast je darmen van slag maken.

 

Gezond eten is dus erg belangrijk, maar bewust eten is nóg belangrijker. Eet je iets graag? Zoek dan eens wat informatie erover en consumeer met mate.

 

En heb jij ervaring met de nadelen van gezond voedsel? Deel het met ons in de reacties.

12 Opmerkingen

Echt? Eet niet te veel groente en fruit. Is dat jullie boodschap? Schaam je.

Moderator

Met dit blogartikel willen we vooral de discussie starten over gevarieerd eten. Als aanloop naar dat gesprek hebben we wat zaken op een rij gezet die ons opvielen op internet (zie linkjes voor de bronnen).

 

Om de gekozen bronnen en inhoud toch nog nader te onderzoeken, vroegen wij diëtiste Annet Brons mee te lezen. Hieronder haar reactie:

 

"Ik ben het eens met het feit dat je ook van gezonde dingen te veel kunt eten. Te veel water is ook ongezond, ook al zit er in principe niets in.

 

Wat ik belangrijk vind, is dat het doel duidelijk is:

 

  • Als je wilt afvallen dan is het belangrijk om de kcal-inname te verlagen. Dus ook niet te veel fruit (hou het bij twee per dag, of hooguit drie) en beperk de inname van noten, want deze leveren inderdaad bijzonder veel vet en kcal. Noten zijn dus erg gezond, maar niet handig als je wilt afvallen. Dit geldt ook voor vette vis, avocado, (producten met) plantaardige olie.

    Superfoods ook: wil je afvallen, dan liever rustig aan met de chiazaad en gedroogde bessen uit het Himalaya-gebergte. Deze bevatten ongemerkt veel kcal. Een muffin met gedrooge goji-bessen, chiazaad, havermout, noten is lekker en gezond, maar levert dus wel een heleboel kcal. Niet handig als je wilt afvallen! 
  • Heb je geen overgewicht, maar wel een te hoog cholesterol? Dan kan je er voor kiezen om wel dagelijks noten en andere producten rijk aan onverzadigd vet te eten.
  • Heb je ondergewicht dan kan je juist wel de extra kcal van fruit, sapjes, smoothies, vette vis, olie en noten gebruiken."

Verder ook nog wat kritische kanttekeningen van de diëtist, die wij ter harte nemen:

 

"Groenten kan je onbeperkt eten. Rauwkost kan wel klachten geven aan de darmen wanneer er te veel van wordt gegeten. Het is nagenoeg onmogelijk om aan te komen van groenten.

 

Achter de bewering dat soja de opname van ijzer, magnesium, calcium en zink vermindert kan ik niet staan, omdat ik het simpelweg niet zeker weet. Als je soja drinkt, dan eentje verrijkt met calcium. Dat weet ik wel. In sojadrink zelf zit nauwelijks calcium."

 

We hopen dat jij ook jouw ervaringen en mening over gevarieerd eten deelt - zoals dit blog oorspronkelijk was bedoeld. Want we zien graag een levendige dialoog over dit boeiende thema! 

 

 

Beste zorgverzekeraar,

 

Juist deze aanvulling over superfoods, chiazaad en gedroogde bessen uit het Himalaya gebergte geeft aan dat de schrijver van het eerste stuk en de diëtiste geen enkele affiniteit hebben met de samenleving. Denkt u werkelijk dat teveel spinazie, chiazaad of gedroogde bessen uit Verweggistan een probleem is voor overgewicht? Het zilveren kruis is een zorgverzekeraar voor iedereen en jullie zouden moeten weten dat obesitas helemaal geen welvaartsziekte is maar een armoede probleem. Een paar feitjes :

- Overgewicht bij kinderen is een risico voor later.

- Overgewicht kost u en uw collega's 1.2 miljard aan zorgkosten en de indirect de maatschappij 2 miljard.

- 1 op de 7 kinderen heeft overgewicht.

-150.000 kinderen kunnen in Nederland niet deelnemen aan sport via een vereniging omdat er te weinig geld is thuis.

- 60.000 kinderen leven onder de armoede grens.

- 37.600 kinderen zijn afhankelijk van de voedselbank.

- Tijdens mijn vakantie in Amerika kocht ik mijn goedkoopste maaltijd bij de Mac Donald's. 

 

Als het Zilveren Kruis werkelijk een bijdrage wil leveren aan het terugbrengen van obesitas of mensen wil helpen met een gezondere levensstijl aanmeten, dan zorgt u met deze berichtgeving slechts voor verwarring. Hou het simpel! 

 

Vriendelijke groet 

Erben Wennemars 

Hans Koevoet
N/A
Het is niet verstandig om te adviseren de consumptie van fruit te beperken. Er bestaat bij mijn weten geen enkel onderzoek waaruit blijkt dat in de praktijk een hoge consumptie van groenten en fruit tot gezondheidsproblemen leidt. Voor het omgekeerde - dat te weinig groenten en fruit gezondheidsproblemen kan veroorzaken - bestaat overweldigend bewijs. In het artikel wordt beargumenteerd dat fruit fructose bevat en dat je er daarom niet te veel van moet eten. Theoretisch is dat waar. Maar laten we even naar de cijfers kijken. Een doorsnee sinaasappel (200 gram) bevat zo'n 5 gram fructose (bron: NEVO-database, http://nevo-online.rivm.nl/). Voor het idee: dat is ongeveer één suikerklontje. Volgens de meeste onderzoeken mag je tot 50 gram fructose per dag eten voordat die fructose tot gezondheidsschade leidt (zie bijvoorbeeld 'Health implications of fructose consumption: A review of recent data, Salwa W Rizkalla (2010), zie www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2991323/). Je zou dan dus per dag 10 sinaasappels moeten eten om aan die hoeveelheid te komen. Niemand doet dat, dus daar hoef je ook niet voor te waarschuwen. Er bestaat wel een andere valkuil, waarvoor in deze blogpost dan weer níet gewaarschuwd wordt: fruitsap. Veel mensen denken dat fruitsap gezond is, en dat is het ook wel, maar het bevat bijna net zoveel suiker als frisdrank. Wie regelmatig sinaasappelsap of ander fruitsap drinkt, krijgt daardoor ongemerkt al snel veel suiker binnen. Bijvoorbeeld, sinaasappelsap uit pakken bevat volgens de NEVO-database 9 gram suikers per 100 gram. Met twee glazen van 250 ml krijg je dus al circa 45 gram suiker (10 klontjes) naar binnen. En twee glazen sap werk je zo naar binnen. Mijn tip is dus om op sites als deze gezondheidsadviezen te geven die ook echt praktische waarde hebben én gebaseerd zijn op solide, wetenschappelijke informatie.
Henk Schuster
N/A
Als zorgverzekeraar gaan jullie voor kostenbesparing. Ik ben het eens met Erben Wennemars. Voeding en voldoende bewegen spelen een grote rol bij "gezondheid". Wanneer jullie gericht zorg dragen voor het op jonge leeftijd kinderen helpen hun eigen verantwoordelijkheid voor deze twee aspecten te ontwikkelen, komen we ergens. Vanuit het bewegen kunnen wij een grote tol spelen. De snelst groeiende schoolsport in Nederland, Floorball (=Unbihockey) kent een gerichte aanpak via zelfverantwoordelijkheid voor je verantwoord bewegen. Zie www.floorballacademie.nl. We zijn bereid tot een gezamenlijk overleg om een structureel beleid te realiseren.
Moderator

@Erben, bedankt voor je bijdrage. De vraag die wij in het blog centraal wilden stellen was: ik eet gezond, veel groente en fruit en toch kom ik aan. Wat doe ik verkeerd?  Dat dit op verschillende vlakken een toevoeging of correctie nodig had van een diëtist werd ons door de vele reacties snel duidelijk.

 

Uit jouw reactie lees ik eigenlijk de oproep: houd je informatie simpel en besteed vooral aandacht aan mensen die door omstandigheden niet gezond kunnen eten en/of sporten. Denk je dan bijvoorbeeld aan tips om betaalbaar maar wel gezond te koken? Of tips om je kinderen wel genoeg te laten bewegen ook zonder een sportvereniging? Of heb je andere ideeën?

 

Ben benieuwd naar je gedachten!

 

@hans bedankt voor je tips. Mooie toevoeging over de fruitsappen

 

@henk, voeding en voldoende beweging spelen inderdaad een grote rol bij gezondheid. Goed om te zien dat jullie met de floorballacademie daar ook hard mee bezig zijn. Wij vinden dit uiteraard ook erg belangrijk. Dat is de reden waarom wij op dit moment Partner in sport zijn van NOC*NSF. Deze samenwerking is gericht op projecten die de jeugd in beweging brengen. Als je het leuk vindt daar meer over te lezen vind je hier meer informatie.

 

Misschien wel leuk om hier mee te denken over  de vraag die ik ook aan Erben stel?

Jan Magnee
N/A

Eigenlijk helemaal niets mis met het blog.....natuurlijk liggen de grote oorzaken van zwaarlijvigheid ergens anders en zijn die ook meer divers. Maar het neemt niet weg dat wat in het blog staat ook waar is.

Dat er door sommige gedacht wordt dat we allemaal domme mensen zijn en niet begrijpen wat er in deze blog staat en dat dit niet oorzaak no 1 is wbt de zwaarlijvigheid  is het meest schokkende wat deze blog teweeg heeft gebracht.

Erger dan zwaarlijvig zijn is voor dom te worden gehouden...........

 

Jan Magnee
N/A

Gun mensen gezond voedsel........
we zijn een land van de belastingen laten we dat dan gebruiken om ongezonde voedsel hoger te belasten en gezonde en natuur producten stukken goedkoper te maken......gun de mensen de gezonde producten.

Jolanda Hanegraaf
N/A

Een tip die voor iedereen nuttig is: download de app Mijn Eetmeter op je telefoon en vul eens een paar weken in wat je eet en drinkt op een dag.

Heel nuttig om zo inzicht te krijgen in je dagelijkse hoeveelheid calorieen, maar ook om je bewust te worden welk product nu veel en welk product juist weinig calorieen bevat.

 

Ik vind absoluut dat ieder kind de mogelijkheid moet hebben om te kunnen sporten via een club of vereniging. Er zijn gelukkig heel veel gemeentes die een pas uitgeven voor gezinnen die dit nodig hebben.

Voor volwassenen geldt: sporten kun je ook zonder lidmaatschap van een club doen, fietsen en wandelen is gratis.

N/A

Wat is jullie doel? Wat vinden jullie belangrijk? Waar ligt de focus van Zilveren Kruis?

 

a) Een content marketing strategie? Een levendige discussie op jullie forum dankzij een ongenuanceerd stukje tekst over voeding waar veel mensen over vallen? Geschreven door iemand met onvoldoende verstand van voeding? Met als gevolg verwarring zaaien onder mensen met minder kennis van voeding, want het is wel hét Zilveren Kruis dat het schreef. Die doelgroep kan het onderscheid niet maken tussen wat wel en niet klopt.

 

Of

 

b) Mensen fatsoenlijk informeren met een onderbouwd en goed geschreven artikel?

Rob Geensen
N/A

Waarom is het voor clubs als Zilveren Kruis zo moeilijk om gewoon te zeggen: 'Sorry, stom, dit stukje onzin hadden we niet moieten plaatsen'. Nee, nóg meer vage smoesjes en jij-bakken...

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Carlo 

Goed dat je het vraagt Carlo! Het doel van dit blog was om het gesprek te faciliteren over gezond eten en de keerzijde van deze populariteit. Wij zijn zonder meer van mening dat wij dit niet goed hebben aangepakt in deze blogpost. Wij geven namelijk niet zozeer de mening van anderen weer maar wij doen ook alsof dit de waarheid is. In het laatste ging het inderdaad mis! Dat moet je ook eerlijk toe kunnen geven. Daarom heel goed dat wij hierop gewezen worden. Het doel van elke blogpost is anders - hier was het niet zozeer informeren maar meer een gesprek op gang brengen.

 

@rob Geensen 

Wij geven toe dat deze blogpost het doel voorbij schoot en wij geven ook toe dat de informatie deels onjuist was. Vandaar ook de eerste reactie onder de blog. Geen smoesjes maar wel een leermoment!