Met vertrouwen onder behandeling dankzij mening tweede arts

Als je arts vertelt dat je een ingrijpende behandeling nodig hebt, dan kan de twijfel toeslaan. Is dit écht wat er moet gebeuren? Een tweede arts inschakelen is dan een goede optie. Die bekijkt het dossier, stelt je gerust en adviseert. Daar had mevrouw Dijkhuis (71) ook behoefte aan tijdens haar behandeling. Zij kwam in contact met de Tweede Arts Online. Dochter Andrea vertelde ons hoe dat verliep.

 

Waarvoor is je moeder onder behandeling?
"Boezemfibrillatie. Dat is als de hartslag te hoog en onregelmatig is. Ongeveer een jaar geleden vroeg mijn moeder om een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Al langere tijd bestond namelijk het vermoeden dat een hartaandoening de oorzaak was van haar toenemende vermoeidheid, kortademigheid, duizeligheid en hartkloppingen. Ze is altijd een actieve vrouw geweest die midden in het leven staat, maar ook mij viel op dat ze heel weinig energie had en zich zorgen maakte."

 

Wat zorgde voor twijfel tijdens haar behandeling?
"Mijn moeder kwam onder behandeling bij verschillende artsen die het ene na het andere onderzoek deden. Om de oorzaak te achterhalen van haar symptomen, en te zien of er nog meer aan de hand was. Gevolg: ziekenhuis in en uit, in en uit. Het hoort er vast bij, maar op mijn moeder kwam de aanpak niet erg gestructureerd over. Daarbij was het extra vervelend dat het allemaal zo lang duurde, met steeds wachttijden tussendoor. Hierdoor zat ze lang in onzekerheid over wat er precies aan de hand was en wat uiteindelijk de behandeling zou worden.

 

Tijdens een verwarrend consult met de arts die haar behandelde, een arts-in-opleiding, sloeg de twijfel toe. De arts had niet alle gegevens paraat en er volgde een vreemd gesprek, met daarin tegenstrijdige adviezen over wel of niet opereren. Zo kwam hij met de voor- en nadelen van opereren versus de voor- en nadelen van medicijnen. 'Mevrouw, de beslissing is aan u.' En meteen daarna het voorstel om de zaak eerst maar eens aan te zien en over zes maanden weer een afspraak te maken.

 

De verwarring en miscommunicatie waren overigens niet de enige reden voor twijfel. Ook de impact van haar hartaandoening zorgde ervoor dat ze meer bevestiging zocht."

 

Hoe ging je moeder aanvankelijk met deze situatie om?
"In eerste instantie werd het besproken in haar familie- en vriendenkring. Via-via hoor je dan wel eens wat van mensen die dezelfde aandoening hebben, of die de operatie hadden ondergaan die mijn moeder misschien ook zou ondergaan. Sommigen van hen waren door de operatie weer helemaal beter en fit, anderen waren intussen overleden. Dus dat helpt niet om meer geruststelling te vinden.

 

Ook zocht ze geregeld bevestiging op het internet, door naar symptomen of medicijnen te Google'en. Maar dan is het altijd lastig om te weten wat precies op jou van toepassing is.

 

Wat wel steun bood, was dat een goede vriendin vaker meeging naar haar ziekenhuisafspraken. Als tweede luisterend oor, en om zaken achteraf nog eens te kunnen bespreken."

 

Hoe kwam je moeder in contact met een andere arts?
"Ik had gehoord van een nieuwe service, de Tweede Arts Online, en adviseerde mijn moeder hier gebruik van te maken. Dat kon via haar zorgverzekeraar. Die gaf een inlog-code voor toegang tot de beveiligde website van de Tweede Arts Online. Daarop kon zij het verloop van haar behandeling beschrijven en zelf een cardioloog kiezen om dit mee te bespreken. Na een paar dagen nam deze specialist contact op met zijn bevindingen."

 

Hoe verliep dat?
"Ze ontving eerst een schriftelijke reactie van de cardioloog – een vooraanstaande specialist in zijn vakgebied, bleek later. Hierin gaf hij uitgebreid, duidelijk en genuanceerd antwoord op de vragen van mijn moeder. En op basis van de lopende behandeling deed hij nog een aantal bruikbare suggesties. Zo adviseerde de cardioloog om naar een specifieke arts in het ziekenhuis te vragen en stelde hij andere medicijnen voor.

 

Ook ging mijn moeder in op zijn uitnodiging om te bellen voor een toelichting en eventuele vragen. Het telefoontje dat volgde duurde ongeveer een half uur. De cardioloog was geduldig en toonde begrip voor haar situatie. Een verademing, vond ze."

 

Hoe reageerde het ziekenhuis op de inmenging van een andere arts?
"Nieuwsgierig vooral. De artsen vonden de nieuwe service interessant en waardeerden het advies van hun collega-cardioloog. Zij kenden hem van naam, door zijn staat van dienst. Mijn moeder kreeg vervolgens waar ze om vroeg – op advies van de Tweede Arts Online: een andere behandelaar en andere medicijnen. Positief dus."

 

Hoe heeft je moeder de hulp van de Tweede Arts Online ervaren?
"De hulp van de cardioloog heeft mijn moeder niet alleen wijzer gemaakt, maar ze voelt zich ook zekerder en gerustgesteld. Ze is er nu van overtuigd dat ze in goede handen is in het ziekenhuis waar ze behandeld wordt. De rest van haar ziekteverloop ziet ze met veel meer vertrouwen tegemoet."

 

Heb jij wel eens getwijfeld na een diagnose of tijdens een behandeling? Deel je ervaring in een reactie hieronder.

 

Lees meer over de Tweede Arts Online, en hoe jij hier gebruik van kunt maken. In onderstaande video alvast een eerste impressie.