Koffie geeft een kick!
Moderator ‎02-11-2015 07:13
Moderator

Nederlanders leven in een echte koffiecultuur. Elk moment grijpen we aan om een bakkie te drinken. Meteen na het opstaan. Tijdens overleg met collega's. En 's avonds op de bank bij het acht uur journaal met een koekje erbij. De meeste van ons vinden koffie gewoon lekker. En de opwekkende werking krijg je er vanzelf bij. Maar maakt het eigenlijk uit hoeveel en wanneer je koffie drinkt? Wij vroegen het aan Sandra Le Poole, oud-hockeyinternational en trainer in energiemanagement.

 

Alertheid
"Koffie heeft een hele positieve bijwerking," vertelt Sandra. "Het maakt je alert. Dat komt door de cafeïne, dat een hormoon afgeeft waar die alertheid door ontstaat. Binnen acht tot twaalf minuten na het drinken van koffie krijg je een kick. En die duurt ongeveer anderhalf uur. Het heeft dus helemaal geen zin om gelijk een tweede kop koffie te drinken. Behalve als je het gewoon lekker vindt natuurlijk."

 

Optimale hoeveelheid
Schadelijke effecten zijn er ook. Een teveel aan koffie verhoogt de kans op hart- en vaatproblemen. Een overmate van koffie is hard voor de maag, je bloeddruk stijgt en je hartfrequentie en (slechte) cholesterolgehalte gaan omhoog. "Koffie stond vroeger zelfs op de dopinglijst! De cafeïne werkte stimulerend vond men toen. Maar sinds 2004 is het van de dopinglijst afgehaald."

 

Een optimale hoeveelheid van cafeïne zorgt juist voor extra alertheid waardoor sporters net iets scherper zijn. "Voor de normale mens is drie of vier koppen koffie per dag de max," zegt Sandra. "En het is belangrijk dat je bij iedere kop koffie die je drinkt, ook een glas water neemt. Koffie werkt namelijk dehydraterend."

 

Circadiaanse depressie
Het lijkt nu logisch: 's ochtends meteen een kop koffie drinken om wakker te worden. Maar is dit wel zo effectief? "Koffie is zwaar voor de maag. Het eerste kopje koffie kun je het beste ná je ontbijt drinken. Tussendoor in de ochtend nog eentje. En rond één uur 's middags. Want dan krijgen we last van de 'circadiaanse depressie', de welbekende after lunch dip."

 

Wel of niet voor het slapen gaan?
En 's avonds voor het slapen gaan? "Dat is een kwestie van of je gevoelig voor cafeïne bent of niet. Sommige mensen hebben er helemaal geen last van als ze een half uur voor het slapen gaan nog een bak koffie hebben gedronken. Anderen liggen hier uren wakker van en naar het plafond te staren. Heb je last van slapeloosheid? Dan is het goed om 's avonds geen koffie, zwarte thee en cola meer te drinken. Banaan, melk en groene thee zouden juist slaapverwekkend werken. Probeer dat eens!"

 

Hoeveel koppen koffie drink jij op een doorsnee dag? En welk effect heeft dit op jou? Deel het in een reactie hieronder!

2 Opmerkingen

Ik drink er zelf niet meer dan 3 á 4 op één dag.

Ondanks dat koffie onze core-business is.

 

P.s. "Koffie werkt namelijk dehydraterend".
Is dit wetenschappelijk onderbouwd, wij zijn er nog steeds niet over uit...

Sandra Le Poole

het hangt ook af hoeveel je koffie drinkt, hierbij nog 2 studies over koffie & dehydratie:

Cafeïne en uitdroging

Dat cafeïne een diuretisch effect kan hebben is dus geen fabel. Dat wil echter niet meteen zeggen dat het ook tot uitdroging zal leiden.

Studie 1

In 2008 is een overzichtsartikel gepubliceerd met acht gerandomiseerde studies waarin gekeken is naar cafeïne en het effect op de hydratatiestatus 15. De auteurs concludeerden op basis van deze studies dat een cafeïne-inname tot 400 mg geen nadelig effect heeft. Een hogere inname kan wel dehydratie veroorzaken, met name bij mensen die een aantal dagen geen cafeïne hebben binnengekregen.

Studie 2

In 2014 is er een meta-analyse gepubliceerd waarin zestien studies naar het effect van cafeïne op diurese zijn samengevoegd tot één studie 16. Zowel cafeïne-supplementen als koffie, cola en andere cafeïnehoudende dranken voldeden als cafeine-bron en werden samengevoegd. Hieruit blijkt dat cafeïne (gemiddelde inname 300 mg) de diurese in lichte mate verhoogt (gemiddeld 109 ml).

Hier vielen echter ook studies onder waarin de deelnemers vooraf een aantal dagen tot drie weken werden ‘onthouden’ van cafeïne en waarbij de cafeïne-inname relatief hoog was (tot 741 mg). Tevens wisselde de duur waarbinnen de diurese werd gemeten. Sommige studies keken naar de acute effecten (vanaf 2 uur), terwijl andere studies keken naar de 24-uurs urineproductie. Bekend is dat cafeïne met name de eerste uren na inname een diuretisch effect heeft. Dit effect zou gedurende de dag echter gecompenseerd worden door een verminderde diurese. Hierdoor kan cafeïne er wel voor zorgen dat je eerder naar het toilet moet, maar dat dit niet hoeft te betekenen dat ook de dagelijkse hoeveelheid urine toeneemt.

De auteurs hebben ook verschillende subanalyses gemaakt. Zo hebben ze gekeken naar mannen en vrouwen afzonderlijk. Van de 28 studies waren er 20 gedaan bij mannen, 3 bij vrouwen en 5 bij een combinatie van mannen en vrouwen. De studies met mannen lieten geen significant verhoogde diurese zien (+47 ml).