Kinderen met een vitamine D-tekort? Laat ze meer buitenspelen!

Maar liefst één op de drie zesjarigen krijgt te weinig vitamine D binnen. Daarvan heeft zeker zes procent een ernstig tekort, en bij niet-westerse kinderen loopt dit zelfs op tot twintig procent. Dat blijkt uit een onderzoek van het Erasmus MC in Rotterdam. En een dergelijk vitaminetekort is ontzettend slecht voor de gezondheid van kinderen. Waarom is vitamine D zo belangrijk en hoe kunnen ouders dit tekort tegengaan? Zilveren Kruis zocht het uit.

 

Kinderen hebben vitamine D nodig om calcium en fosfor uit hun voeding te halen en in het lichaam op te nemen. Deze stoffen zorgen ervoor dat ze groeien, gezonde tanden en sterke botten krijgen. Ook draagt vitamine D bij aan het behouden van spierkracht en het ondersteunen van de spieropbouw. Een tekort hieraan kan daarom ernstige gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Zo kunnen kinderen er rachitis (de ‘Engelse ziekte’) van krijgen, een aandoening waarbij afwijkingen aan het skelet ontstaan zoals zwakke, kromgegroeide botten en O-benen. Vitamine D is daarom ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van een kinderlichaam.

 

Zonlicht en vette vis

Hoe krijgen kinderen dan voldoende vitamine D binnen? De belangrijkste bron hiervan is gratis: zonlicht! Zolang ze genoeg in de zon komen, maakt hun lichaam deze stof zelf aan in de huid. Uit voedsel halen we slechts een derde van de benodigde vitamine D, die vooral in vette vis zit, zoals haring, zalm en makreel. In mindere mate kun je de vitaminen ook terugvinden in vlees en eieren en wordt het toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Maar naar buiten gaan en in het zonnetje spelen is toch echt dé beste manier om aan je vitamine D te komen. Simpel toch, zou je denken?

 

Leg die tablet weg!

Daarom is het ook zo opvallend dat uit het onderzoek van het Erasmus MC blijkt dat een groot deel van de Nederlandse kinderen een vitamine D-tekort heeft. Als zonlicht gratis is, waarom komen kinderen dan zoveel vitaminen tekort? Dit komt door de levensstijl die sommige mensen hanteren. Veel ouders vinden het prima dat hun kind de hele dag binnen zit en met een laptop of iPad speelt. Het advies? Zorg dat je kind gezond eet, vaker op de fiets naar school gaat en meer buiten speelt. Voor kinderen van een niet-Nederlandse afkomst geldt dit advies nog meer. Zij zijn namelijk gevoeliger voor een vitaminetekort. Dit komt door hun getinte huidskleur: hoe meer pigment, hoe minder snel vitamine D wordt aangemaakt.

 

Supplementen slikken

Als kinderen te weinig vitaminen binnenkrijgen, is dit schadelijk voor hun ontwikkeling. De Gezondheidsraad adviseert daarom om alle kinderen tot vier jaar vitamine D-supplementen te geven. Deze kun je halen bij de apotheek of drogist. Zo wordt het risico op vitamine D-tekort bij kinderen (en de mogelijke gezondheidsklachten die op latere leeftijd kunnen ontstaan) verkleind.

 

365x290-vitd2_blog_thumb.jpg

1 Opmerking

Beste blogschrijver,

Op verzoek schrijf ik op jullie blog.

Alle vitamine en mineralen staan in relatie tot een gezonde leefstijl.De "moderne" ziekten en "ontwikkelingsstoornissen" zijn grotendeels te wijten aan onze moderne leeftijl en eetgewoonten.

Wat missen wij nu en waardoor?

Het minder buitenspelen door

1. een overvolle agenda als kind:

2. verminderde veiligheid en speelruimte in de woonomgevingen

3. Verhoogd aanbod van anders spelen door digitaal vermaak.

4. erg drukke ouders met fulltime banen die geen tijd hebben door de week om de natuur in te gaan met de kinderen.  (sport en buiten in één)

Vitamine en mineralen tekort komt mede door:

1. bespoten voeding vanuit een ongezonde (bemestte) en uitgeputte grond.

2. verpakte voeding met veel suikers en verkeerde e nummers.

Brein en darmen staan meer inverbinding dan de meeste mensen beseffen. 

Dus wat je eet heeft invloed op je brein (je geestelijke gesteldheid) en wat je denkt en doet heeft invloed op je darmen (stress in het hoofd geeft klachten in de darmen). 

Daarnaast veroorzaken problemen in de darmen, door bijvoorbeeld stress op school door gebrek aan een uitlaatklep, ook weer problemen bij het opnemen van vitamine en mineralen.

Een tekort een zonlicht en een tekort aan vrije beweging geeft ook problemen in de aanmaak van vitamine, mineralen maar ook de werking van de darmen.

Al die frisdranken kunnen vervangen worden door water. In de natuur worden kinderen moe, krijgen ze het warm door het bewegen en krijgen ze dorst! Dan is een glas koud water ineens wel lekker? thuis staan de flessen drank te wachten in de koelkast. Leer ze anders eten en drinken. Dan neemt je lichaam ook beter de vitamine op die het nodig heeft uit voeding en jouw gezonde leefstijl.

Veel medicijngebruik en zorg vanuit professionals kan voorkomen worden door een stukje terug te gaan in de tijd.

Minder binnenzitten, meer bewegen, gezonder eten.  De beeldschermen doen iets met de ogen van de kinderen (onderzoek heeft aangetoond dat sinds het digitale tijdperk meer kinderen een bril dragen). En wat dacht u van de onderschatte EHS stralingen. Wie van de ouders is zich daar bewust van?

Ook heeft een beeldscherm invloed op de werking van de hersenen. Je hersenen passen zich aan, aan die snelle manier van zoeken, niet hoeven denken etc... Willen wij dat?

Vitamine D en Vitamine G zijn belangrijke componenten, tesamen met een meer kindgerichte leefstijl.

Daarom zou het goed zijn, zoals wij nu organiseren, dat kinderen niet volgestopt worden met medicijnen of naar een psycholoog gestuurd worden, maar het bos ingaan en alles leren over zichzelf, hun lichaam en hun voeding. De tools geven om gezond te worden of te blijven.

Wij besparen daarmee veel zorgkosten, kind-leed, ouderzorgen en veel kind- en onderwijsplezier.

Groeten,

Lucille Netters