Inloggen met DigiD en sms-controle roept veel vragen op

Elke maand maken ongeveer 350.000 klanten gebruik van Mijn Zilveren Kruis, de online plek waar je 24 uur per dag je persoonlijke informatie kunt inzien. Bijvoorbeeld je zorgdeclaraties en de stand van je eigen risico. Je logt hiervoor in met DigiD. Onlangs hebben wij daar een eenmalige sms-controle aan toegevoegd. Deze aangescherpte bescherming van je privégegevens valt echter niet bij iedereen in goede aarde. "Beetje overdreven…" Een duidelijk signaal. Via dit blog gaan we graag met je in gesprek.

De inhoud van je zorgdeclaratie controleren. Of openstaande betalingen volgen. Je kunt je vrijetijd wel leuker besteden, nietwaar? Maar soms is het even nodig. Je wilt bijvoorbeeld weten waarom je zorgverzekeraar eigen risico in rekening brengt. Of wat je kunt verwachten aan te ontvangen of te betalen bedragen. Gelukkig is dit klusje snel te klaren in Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je dag en nacht online toegang tot jouw privégegevens. En je kunt er ook allerlei dingen zelf regelen, zoals kiezen op welke dag je premie afgeschreven wordt en instellen welke notificaties en nieuwsbrieven je wel of niet wilt krijgen.

Dubbel inloggen

Nu horen we je al denken: "Allemaal leuk en aardig maar ik moet wel eerst dubbel inloggen om erbij te kunnen."

Dat is waar. Wil je inloggen bij Zilveren Kruis, dan vragen we sinds november 2017 eenmalig om een sms-controle. Dit maakt veel los, merken we. Sommigen van jullie vragen: "Waarom is die extra stap nodig?" en "Welke internetcrimineel wil nou weten wat ik betaal en waarvoor ik naar de dokter ga?" Bij anderen wordt het geduld flink op de proef gesteld: "Om mijn declaratie in te kunnen zien, moet ik eerst drie dagen wachten op een DigiD-activeringscode per post, omdat ik een nieuw telefoonnummer heb."

We begrijpen de frustratie. Je wilt je verzekeringszaken gewoon snel en gemakkelijk kunnen afhandelen. Gedoe met inloggen past daar niet bij. We leggen graag aan je uit waarom we deze aangescherpte beveiliging toch belangrijk vinden.

Digitale sleutel weggeven

Dankzij het internet en Mijn Zilveren Kruis kun je meekijken in ons computersysteem. Zo heb je meer zicht en grip op informatie die jou aangaat. Keerzijde is wel dat het voor internetcriminelen ook gemakkelijker is om te ontfutselen waar jij onder behandeling bent of wat je financiële situatie is. Deze oplichters zijn namelijk vindingrijk in het achterhalen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Je hebt misschien wel eens gehoord van 'phishing e-mails'. Dit zijn e-mailberichten die sprekend lijken op die van Zilveren Kruis, maar afkomstig zijn van een ander. De 'vertrouwde' e-mail vraagt je om op een link te klikken en in te loggen. En voor je het weet, geef je je digitale sleutel weg aan een foute partij. Het overkomt meer mensen dan je denkt.

Ook onze verantwoordelijkheid

Raymond Raasveldt van Zilveren Kruis: "Wij willen kunnen garanderen dat jouw privégegevens privé blijven. Als zorgverzekeraar hebben wij hierin een bijzondere verantwoordelijkheid, vinden we. Daarom maken we het oplichters graag een stuk moeilijker om naar informatie te 'vissen' die hen niets aangaat. Wil je die strijd winnen, dan kom je al gauw uit op tweestapsverificatie. Oftewel: inloggen met een extra controle of jij het wel bent. Dit gaat meestal via een tweede apparaatje dat alleen jij in je bezit hebt, bijvoorbeeld je telefoon."

Deze extra controle ken je misschien ook wel van internetbankieren. Als je online een geldbedrag wilt overschrijven, dan krijg je een sms'je of scancode om de transactie te bevestigen. Knappe dief die het dan voor elkaar krijgt om digitaal bij je in te breken.

Kies zelf hoe je inlogt

Inloggen met sms-controle is maar één keer nodig. Als dit eenmaal is gelukt, en we weten hierdoor zeker dat jij het bent, kun je zelf kiezen hoe je de volgende keer inlogt:

  • opnieuw met DigiD en sms-controle (extra veilig)
  • alleen met DigiD (op hetzelfde apparaat)
  • via de populaire DigiD-app

En binnenkort voegen we daar nog een keuzeoptie aan toe. Raymond: "We staan op het punt een nieuwe Zilveren Kruis-app te lanceren. Hiermee krijg je op je smartphone toegang tot je verzekeringspakket, zorggebruik en de stand van je eigen risico. Dus eigenlijk alles wat je nu ook in Mijn Zilveren Kruis ziet. Na eenmalige sms-controle kun je deze app openen met een zelfgekozen pincode of je vingerafdruk."

Hoe kan het beter en toch veilig?

Dit neemt natuurlijk niet weg dat we onze klanten luid en duidelijk horen. Niet iedereen is blij met de aangescherpte beveiliging bij het inloggen met een sms-controle. We horen daarom graag hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden. Laat je idee achter in een reactie hieronder.

Heb je specifieke vragen over het gebruik van DigiD? Kijk dan voor meer informatie op zk.nl/digid of neem contact met ons op. We helpen je met alle liefde op weg.

50 Opmerkingen
Debutant

Goedemiddag, steeds meer instanties, waaronder de Belastingdienst en banken, maken gebruik van Idin. Is het een optie dat jullie dat ook mogelijk maken? Dan zijn alle veiligeidswaarborgen verwerkt en is er voor de gebruiker 1 eenvoudige inlogmethode.

Gast

MarcelLamers, er IS helemaal geen veiligheid meer in deze maatschappij, dus ook niet in NL. Heb je de basisinfo van de komende Sleepwet al gelezen? Daar schrik je je een rotje over wat de Overheid met de burgers voor heeft, en allemaal onder de noemer om criminaliteit uit te sluiten die echter maar een hele kleine groep mensen bevat. Daar moeten wij, als massa, dan maar onder gaan lijden. En dat is ook de reden warom ik fel tegen deze Sleepwet ben!

Voor de mensen die dit nog niet gelezen hebben: word wakker en lees wat er gaat komen. De gevolgen zijn straks niet meer te overzien en alle burgers zullen onder een dictatuur komen te liggen. Weg vrijheid, weg veiligheid. Laten we nog blij zijn met de vrijheid die we hebben en stop elke actie van de Overheid die ze zogenaamd uit veiligheid voor de burgers willen toepassen!

Daarom zie ik het niet zitten om nóg meer instellingen carte blanche te geven om mijn gegevens te bekijken. We worden al tot op het bot bekeken, zoner dat de meeste mensen dat (willen) beseffen!

 

Community Manager

Welkom op de community @MarcelLamers. Goed dat je deze vraag hier stelt.

Jouw vraag over Idin heb ik even uitgezet bij 1 van mijn collega's van Mijn Zilveren Kruis. Ik kom er nog op terug.

 

Goed om je hier terug te zien @fpo. Ik ben benieuwd of jij Idin kent en wat jij daarvan vindt. Of heb je dezelfde argwaan ook ten opzicht van Idin?

 

Ik lees dat je vrijheid en veiligheid belangrijk vindt. Wij hebben gekozen voor inloggen met sms-code, juist ook om de veiligheid beter te kunnen garanderen. Rogier legt dat hierboven uit. Hij stelt ook de vraag hoe hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden. Ik ben benieuwd of jij daar een idee over hebt? Hoe kan het beter en toch veilig? Hoe zou jij dit aanpakken als je mensen zou willen laten inloggen in een persoonlijke online omgeving?

 

 

 

 

Gast

Goedemiddag Corine, 

Nee, ik heb die andere inlogmethode niet uitgeprobeerd, want ik had al een tijd DigiD actief, dus daar kan ik niets over zeggen. Je schrijft: "Rogier legt dat hierboven uit. Hij stelt ook de vraag hoe hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden."

Precies de goede vraag, want het gaat mij juist ook om kwaadwillenden. Die mensen vormen samen namelijk onze Overheid! ZIJ zijn degenen die de burgers van alles willen opleggen zodat hun stem weggevaagd wordt (o.a. Sleepwet en wet om referenda te schrappen). Ook hun voorstel om cash geld wet te halen en voortaan met plastic te betalen. Al hun argumenten over welk onderwerp dan ook wat zij ons willen opleggen om ons monddood te maken, zijn erop gericht alleenheerschappij te verkrijgen, samen met de VS. 

Ik weet dat veel mensen, die zich nergens in verdiept hebben, gauw denken dat dit allemaal op complottheorieën gaat. Niets is minder waar, want sinds de laatste 10 jaar worden over de hele wereld verspreid alarmerende berichten doorgestuurd naar de mensheid om wakker te worden, om te zien wat er feitelijk allemaal achter de schermen gebeurt. Dát is waarom ik me zoveel zorgen maak! De veiligheid die de Overheid ons wil bieden is een schijnveiligheid, een dekmantel om ons nóg meer in een greep te krijgen, zodat we straks niks meer te vertellen hebben en slachtoffers geworden zijn van een groepje mensen die uit zijn op macht, status, roem en geld, héél erg veel geld, want alleen zij zullen altijd goed uit de bus komen, terwijl NL steeds armer wordt. En dat is helemaal niet nodig! Er hoeft maar één vorst te zijn die een groot deel van zijn/haar "bezit" overdraagt aan de mensheid, en er zal op slag geen enkele vorm van armoede meer bestaan! Beseffen we dat eigenlijk wel? Waarom deze mensen dan altijd blijven volgen, terwijl zij zo egoïstisch en hebberig zijn als de pest? Denken we nu echt dat zij goed voor ons willen zorgen? Natuurlijk niet, want hun plannen zorgen voor schijn-dingen. Zij zorgen in de allereerste plaats voor zichzelf en hun ongebreidelde feesten en vakanties, die wij als belastingbetaler nota bene betalen. Hoe moet dit alles dan toch in vredesnaam gerijmd worden met alles wat wij dan óók nog moeten betalen voor ons eigen welzijn? Voor b.v. onze ziektekosten? Die zijn de pan uit gerezen!!! Nóg meer armoede en grotere ellende onder de burgers. Zelfzuchgt aan de kant van onze zogenaamde leiders, en aan de andere kant een groter wordende nood onder de mensen die dan ook de grootste moeite krijgen om gezond te blijven. Dus: wat voor veiligheid krijgen wij dan zolang die Overheid wel degelijk meer kwaadwillend zijn (ten koste van de burgers)? Juist deze Overheid zou ik voor geen prijs inzage willen laten krijgen in mijn privacy! Deze privacy wordt al ondermijnd door de censuur achter de schermen van Facebook, smartphones en internet.

Sorry voor dit ange antwoord, Corine, maar zo staan helaas de zaken. En een groter helaas is dat maar weinig mensen (gelukkig groeit deze groep wel gestaag) van al deze toestanden af weten, zodat de meesten zich als een mak lammetje laten leiden naar de spreekwoordelijke slachtbank....

Nieuwkomer

Veilig, niet veilig...dat zijn meningen en inschattingen. Waar het om gaat is dat Zilveren Kruis bepaalt dat haar klanten te dom zijn om phishing mails te ontwijken en dus moet er een tweede controle op. Als je nou klantvriendelijk wilt zijn dan laat je klanten zelf de afweging maken tussen wat ze aan privacy willen behouden en welk beveiligingniveau daarbij hoort. Net als de overheid met de sleepwet zegt Zilveren kruis: nee hoor dat bepalen wij wel. U bent maar een domme burger/klant en het is allemaal voor uw eigen bestwil. Geloof ons nou maar.

Debutant

spierziekte

kunnen jullie niet een systeem ontwikkelen waarbij je met een scan kan inloggen

ik heb een spierziekte en kan dankzij de scan apparaten nog steeds zelf mijn bankzaken doen

met sms controle lukt me niet omdat ik dan 2 handelingen tegelijk moet doen en dat gaat niet

heb geen familie dus moet dan een vrijwilliger inschakelen en dat  wil ik niet

zeg mij maar hoe het dan verder moet

ton van rooij

 

 

 

 

 

 

 

Debutant

@fpo; veiligheid kun je niet garanderen, dat ben ik met je eens. Wat je wel kunt doen is de veiligheid te borgen door met verschillende wachtwoorden te werken, of zoals ik aangaf, met Idin.

 

Idin is gekoppeld aan de inlogmethode van het internetbankieren. Ik neem aan dat je daar ook gebruik van kunt maken? Voordeel hiervan is, dat je met Idin, iedere keer opnieuw een nieuwe inlogcode via je reader / token van de bank kunt inloggen. Dus geen standaard wachtwoord meer dat gehackt kan worden.

 

De consumentenbond heeft Idin ook onderzocht en is zeer enthousiast. Ik ook, dus ik ben benieuwd, als je het tenminste zou willen proberen, wat jij hiervan vindt.

Gast

@MarcelLamers, dank je wel voor je verdere uitleg. Ik ga dit zeker uitproberen! Als de CB zegt dat ze er enthousist over zijn, dan geeft dat mij een beter gevoel hierover.

 

@KeesR, dank voor je reactie. Je stelt dat het onderwerp Veilig-Onveilig gebaseerd is op meningen en inschattingen. Helaas is niets minder waar! uit diverse onderzoeken blijkt steeds vaker hoe onze Overheid met allerlei nieuwe technieken in staat wordt gesteld om burgers te volgen in al hun activiteiten. Dat zij inmiddels in staat zijn om elke toetsaanslag die je maakt op je toetsenbord kunnen volgen, is allang geen nieuws meer. Die methode wordt al jarenlang toegepast. Zo kunnen ze met gemak ook al je wachtwoorden en inlogcodes achterhalen, wat ze bij criminele organisaties ook doen. Hoe veilig voelt dit? Nou, voor mij het allerminst. En aangezien bijna alle overheden op deze planteet zo corrupt zijn als wat (gebaseerd op het verkrijgen van alleenheerschappij) hou ik de meeste acties van onze Overheid dan ook nauwlettend in de gaten. Let wel: dit alles is helemaal niet gebaseerd op samenzweringen, maar op klinkklare bewijzen. Zoek en gij zult vinden......!

Community Manager

Welkom bij de community @A.m.vanRooij! Je vraagt of wij niet iets kunnen ontwikkelen waarbij je met een scan kunt inloggen. Ik geef je verzoek door aan ons team dat zich onder andere met digitale toegankelijkheid van onze website bezighoudt.

 

Ik heb navraag gedaan bij mijn collega's van Mijn Zilveren Kruis. De boodschap is simpel: er zijn geen plannen om met Idin te gaan werken.

 

We hebben bewust gekozen om DigiD te gebruiken

Daar is nu het inloggen met sms bijgekomen. Waarom we dat hebben gedaan, legt Rogier in het blog uit. Vooralsnog is er geen plan om te gaan werken met Idin of een ander inlogsysteem. Mocht dat veranderen, dan laten we jullie dat in dit topic weten.

Nieuwkomer

@fpo Ik ben het niet oneens met je dat er techisch veel (door overheden en criminelen) mogelijk is, maar veiligheid is net als kwaliteit en geluk een gevoel van iemand, de grens/definitie ligt voor iedereen anders. Als Zilveren Kruis zo begaan is met haar klanten waarom sturen ze dan niet een beveiligingsteam om mijn huis te bewaken op het moment dat ik even onbespied mijn gegevens wil inzien? Onzin natuurlijk maar het gaat er mij vooral om dat ik niet mag beslissen wat ik veilig vind terwijl ik prima een afweging kan maken wat ik acceptabel vind op de as: privacy vs veiligheid. Je ziet het met de sleepwet overigens ook, de ene helft maakt een andere afweging dan de andere. Dat de overheid dan toch besluit dat in het kader van de fysieke veiligheid (terrorisme) de wet erdoor te jassen snap ik. Maar een Zorgverzekeraar is geen overheid en zou dit dus aan haar klanten moeten overlaten. Dat zij dat niet doet is wat mij stoort. Los van alle details over veiligheid en privacy. Het zijn mijn gegevens dus daar heeft Zilveren Kruis zich niet zo overdreven mee te bemoeien.

Gast

Goeiemorgen allemaal,

 

Ik lees net in een email aankondiging van Corine dat inloggen met IDIN door het Zilveren Kruis niet toegepast gaat worden. Voorkeur blijft bij inloggen met DigiD en nu aangevuld met een sms-je. Ik vraag me heel serieus af waarom niet echt geleuisterd wordt, zowel naar de wensen van klanten (door anderen al genoemd als een veel veiliger methode, de IDIN), als naar alle eerdere signalen m.b.t. DigiD. Is men dan allang weer vergeten dat DigiD al enkele malen gehackt is geweest? Is men nou écht zo naief dat een koppeling met sms de situatie wezenlijk veiliger maakt? Wat een illusie!

Omdat DigiD de belangrijkste methode blijft voor inloggen, wel of niet aan een sms gekoppeld, blijft de kans bestaan dat het gehackt kan worden.

Hoe komt het toch dat mensen zich telkens maar in slaap laten sussen door anderen die ze vertellen dat gevaar nu geweken zal zijn, terwijl vaak het tegendeel bewezen kan worden door écht seruieuze wetenschappers?

Hoe komt het dat niemand ook nog maar één centimeter verder wil kijken en zich wil gaan verdiepen waarom al deze toestanden de burgers worden opgelegd, en wat het grotere doel daarachter is? Waarom onderzoeken de moderatoren die dit forum begeleiden dit zelf ook eens niet? Pas dán beseffen we in wat voor land we leven, in wat voor maatschappij!

Waarom willen de meeste bedrijven en instanties zich zo afhankelijk blijven opstellen aan een overheid die al decennia lang niet deugt, de laatste decennia zelfs het allerminst actief is voor het welzijn van de burgers? Natuurlijk krijgen al deze bedrijven en instellingen er veel voor terug van dieze;fde overheid: privileges, meer geld, meer vrijheid om te kunnen doen wat ze willen, al gaat het ten koste van ieders welzijn, enz. Het is altijd hetzelfde liedje: geld gaat boven de mens, ook hier, ook bij de zorgverzekeringen. Wat waren de burgers veel beter af bij het toenmalige ziekenfonds. Maar nee, het moest zonodig marktwerking gaan krijgen en ondanks de voorbeelden van Zwitserland die zich daarmee in diepe ellende hebben laten vallen, moesten die plannen ook bij ons doorgedouwd worden, gepaard met smoesjes en de prachtigste verhalen. Jaja, voor de bedrijven dan, maar nooit voor de burgers, want die zijn er elk jaar alleen nog maar op achteruit gegaan.

Dus, terugkerend op deze kwestie: Héél jammer dat Z.Kr. DigiD niet los wil lten, of zelfs ten minste nog de IDIN methode ernaast wil leggen. Hoe kortzichtig en gemakzuchtig. Ging het niet om de kwestie veiligheid? Nou, DigiD heeft al enkele keren bewezen niet veilig te zijn. Dus het voorstel om IDIN erbij te betrekken is dan een logisch vervolg hierop. Waarom zien de mensen van Z.Kr dit nou niet? Ik snap hier werkelijk helemaal niks van.

Dus wat nu? De DigiD maar door blijven duwen? Ondanks alles? ondanks wensen van burgers? Wat willen we nu eigenlijk?

 

Community Manager

Ik kom nog even terug op jouw vraag @A.m.vanRooij. Mijn collega van Mijn Zilveren Kruis zegt dat er nog geen plannen zijn om met een scanner te gaan werken.

 

Is de DigiD-app misschien een optie?

De DigiD-app moet je éénmalig installeren op je tablet of smartphone en activeren via de DigiD website. Daarna kun je met de DigiD-app inloggen door een QR-code te scannen met je telefoon of tablet en dan op je telefoon of tablet een zelfgekozen code van 5 cijfers in te voeren. Daarna wordt je op je pc automatisch doorgestuurd naar Mijn Zilveren Kruis.


We kennen jouw de situatie niet helemaal precies @A.m.vanRooij. Ik weet niet of je werkt via een smartphone of tablet. Daarom weet ik dus ook niet of dit voor jou een oplossing is? Laat het even weten, want ik ben wel erg benieuwd!

Community Manager

Bedankt voor je uitgebreide reactie @fpo. Mij ontbreekt de kennis om inhoudelijk op jouw antwoord te reageren. Daarom leg ik jouw antwoord voor aan mijn collega's van Mijn Zilveren Kruis. Ik kom er later nog op terug.

Bekend gezicht
jullie schrijven dat internet criminelen achter je financiele situatie kunnen komen als ze bij mijn ZK kunnen komen. dat is natuurlijk niet waar er is op mijn ZK niets te vinden over mijn financiele situatie ook door jullie zelf niet Gelukkig hebben ze bij de banken wel een veel betere beveiliging met een eenvoudiger inlog systeem. Jammer dat ZK achter wil blijven lopen terwijl zij ook weten dat digid dagelijks storing heeft,!!!!!!! zo lek is als een mandje, en daarom afgeschaft gaat worden . gelukkig kun je bij ALLE overheids instellingen wel op een veilge en simpele manier inloggen. Jammer dat ZK al die ouderen volledig in de kou laten staan en niet met z,n tijd mee wil gaan, ook bij de huisarts , zieken huis en enkele zorgverzekeraars is dat al mogelijk ZK die zo hoog opgeeft van digitalisering wil blijk baar op dit gebied zo ver mogelijk achter aan blijven lopen en nog maals er staat GEEN privacy gevoelige informatie op mijn ZK criminelen kunnen er niets mee zij kunnen natuurlijk ook nooit bij de wachtwoorden/gebruikers namen komen want die zijn bij ZK niet te vinden dus ook op dit punt klopt jullie verhaal niet
Debutant

ik log gewoon in op mijn vaste computer

mijn bankzaken doe ik ook op mijn vaste computer

en pak er mijn scanner bij en log in

de code kan ik zien op mijn scanner

mijn vraag dan

als ik bij digid inlog kan ik daN TELKKENS WISSELEN DUS BIJ JULLIE MET SMS CODE EN BIJ EEN ANDER ZONDER SMSCODE

is deze code 1 malig of krijg ik telkens een andere sms code

VOLGENS JULLIE 2E OPTIE KRIJG IK DUS DAN MAAR 1 MAAL EEN SMS CODE

KLOPT DAT

Debutant

 ALS IK MA AR 1MALIG MET SMS CODE HOEF IN TE LOGGEN DAN BEN IK IN PRINCIPE DUS TE HACKEN

dus jullie 2e keuze is niet veilig

Community Manager

De sms-code is een half jaar geldig @A.m.vanRooij. Je kunt dit terugvinden bij de veelgestelde vragen onderaan de pagina 'veilig inloggen met DigiD'. Daar staat (onder andere)  deze informatie:

'Op uw eigen telefoon of laptop hoeft u niet elke keer in te loggen met sms-controle. Wij hebben daarvoor wel toestemming nodig om een cookie te plaatsen. De sms-code is dan een half jaar geldig voor dit apparaat. Geef alleen toestemming als u een vertrouwd apparaat gebruikt. Maakt u gebruik van een openbare computer? Geef dan geen toestemming.'
 
Kun je verder met dit antwoord? Of heb je nog aanvullende vragen? Laat het me gerust weten!
 
Debutant

Ik zou zo graag alleen digitaal zaken doen met zilveren kruis. Maar het is zo brak en klant onvriendelijk allemaal dat ik nog alles op papier moet doen helaas. Dit is ook weer zo'n laten we het maar moeilijk maken actie. Zouden ze hopen dat veel mensen afhaken?

Community Manager

Welkom op de community @PN. Wat jammer dat je Mijn Zilveren Kruis zo ervaart. Ik ben benieuwd waar je tegenaan bent gelopen. Wat precies vind je  brak en klantonvriendelijk? Heb je ook suggesties hoe het beter kan? Dan kunnen we kijken of we met jouw feedback iets kunnen. Ik hoor het graag van je!

Bekend gezicht

 

Ook ik hik hier dus tegenaan , zowieso al de digid , maar ook nog een bijna onleesbare sms code waar je als mindervalide inderdaad iemand bij nodig hebt om het voor te lezen en waarna je dus daarna gewoon een half jaar je gang wel kunt gaan . de logica is bij mij hier ook niet geheel te volgen....

 

Verder wordt er bijna overal maar van uitgegaan dat iedereen werkt met een mobiele telefoon en /of tablet.

Ik werk zelf nog met een laptop en/of vaste computer , en heb een ouderwets prepaid toestel . 

Geen internet mogelijk en op dit moment is dit ook met een nieuw toestel onbetaalbaar geworden.

Ik weiger om voor een telefoon met abonnement een BKR notitie te krijgen en bij een uitkering is nu eenmaal niet alles mogelijk.

 

Verder val ik qua internet en al die termen redelijk tussen wal en schip , ik noem me zelf altijd een halve digibeet , als manlief eerder durft te gaan dan ik , gaat hier een groot probleem beginnen als iets het begeeft. Leer het dan zelf , ik hoor het iedereen om me heen roepen , maar dat is inmiddels door mijn eigen ziektes te zwaar. Mijn eigen harde schijf in mijn hoofd crasht ....

Maar zo te lezen moeten we er maar weer mee leren leven...

 

Webcare

@Kruk
Duidelijk dat jij de digitale mogelijkheden niet ziet zitten. Om je hopelijk gerust te stellen: het is nog steeds mogelijk om onze post gewoon thuis op de deurmat te ontvangen. Alleen voor onze ZieZo verzekering is dat niet mogelijk. Dat komt omdat ZieZo een volledig digitale zorgverzekering is. Voor al onze andere verzekeringen zet je je digitale voorkeuren via deze pagina aan of uit:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/wijzigen/Paginas/digitale-post.aspx

Voor de aanpassing heb je geen DigiD nodig. Je kunt ook inloggen met je relatienummer en geboortedatum. Pas je voorkeuren aan als je dat nog niet hebt gedaan Kruk. Mocht het niet helemaal lukken, stuur mij dan een privéberichtje met je relatienummer, geboortedatum en postcode of huisnummer. Dan ga ik je er verder mee helpen!

Groetjes,
Bart

Bekend gezicht

@BartH ,

 

Ik krijg alle andere post gewoon via de brievenbus binnen.

Maar niet de declaraties , dan zal ik toch echt moeten inloggen na de aankondiging via de email dat er een declaratie staat en wat er afgeschreven wordt per welke datum  en daarna inloggen met de digid.  Dus wat er nu precies wel of niet gekoppeld is aan mijn optie per post ontvangen is mij dus niet geheel duidelijk..... 

Debutant

Het is helaas niet anders dat er een groep mensen is die zich met zwendel of criminele wegen willen verrijken ten koste van anderen. Dat je dingen wilt beveiligen is dan een noodzakelijk kwaad waarbij we als eindgebruiker meer moeite moeten doen om bij onze gegevens te komen. Valse declaraties leidt tot hogere kosten voor de verzekeringen en dat gaan we zelf in de premie terugzien.

 

Toch vraag ik me af of de gekozen oplossing (DigID) nu wel een juiste keuze is. Normaliter gebruik ik deze alleen voor mijn belastingopgave, maar als allerlei financiele instanties zich hierop gaan baseren om aan te loggen op hun systeem wordt de aandacht naar DigID vanzelf door criminelen en hackers getrokken. Gebruikersnaam en wachtwoord van DigID is in wezen niets anders dan die van een willekeurige website zoals die van bijv. bol.com. Dat levert dus geen extra beveiliging op.

 

Nu wordt de SMS dienst als extra veiligheidsmaatregel voorgesteld, maar ik denk dat dit nu juist schijnveiligheid is. Want in de "Veelgestelde vragen" meldt dat je eenmalig moet inloggen, maar dan wel de cookies moet accepteren. Daar ligt nu juist de zwakheid: De cookies.

Ik sluit mijn browser af, met de opties historie wissen, cache wissen, cookies wissen. Ik voorkom in ieder geval dat toegangscodes en wachtworden ergens op mijn pc zwerven (in de ijdele(?) hoop dat alles dan ook opgeruimd wordt).

Daarnaast zijn SMS berichten niet encrypted en is dus net zo onveilig als het sturen van wachtwoorden via mail.

Ik denk dat inloggen op basis van challenge / response een betere beveiliging levert.

mvrgr

Henk

Community Manager

Ik heb je al een prive bericht gestuurd @Kruk. Graag reageer ik ook nog even hier op jouw vraag. In jouw 'Mijn Zilveren Kruis' kun je inderdaad niet aangeven dat je de declaratieoverzichten per post wil ontvangen. Dat komt omdat jij 'verzekerde' bent. Jouw partner kan dat als 'verzekeringnemer' wel. Wil je eens kijken of dat lukt? Zo niet, laat het even weten. Dan kijk ik met je mee!

 

Het inloggen blijft inderdaad een ingewikkeld verhaal @Henk59. Bedankt voor het meedenken en je feedback.

 

Bedoel je met inloggen op basis van challenge / response het inloggen met een los apparaatje zoals banken dat gebruiken? Zodat je een inlogcode terug gestuurd krijgt? Ik kan me voorstellen dat inloggen op basis van challenge / response inderdaad veilig is. Naast een kostbare methode lijkt het me alleen ook niet handig om een hele verzameling van inlogapparaatjes / readers in je la te hebben liggen. Veel banken gaan nu ook over op het inloggen met een pincode of vingerafdruk. Onze nieuwe Zilveren Kruis app gaat dat ook krijgen. Vind je inloggen met pin of vingerafdruk wel beter dan SMS? Of zie je daarin ook bezwaren?

Bekend gezicht

@Corine V,

 

Ik weet niet of je een nieuw privebericht bedoeld , maar zowieso is bij mijn priveberichten weinig te vinden.  En nogmaals , ik probeer het nog maar een keer , ik zou kunnen veranderen wat ik wil , maar nog steeds blijft de vraag onbeantwoord , waarom ik niet alles kan inzien ?  Ook niet met digid .... Er blijven volgens jullie privacywet nog steeds dingen op staan als verstrekkingen , die voor mij als belanghebbende totaal onoverzichtelijk zijn.... En dan heb ik het niet over de apotheek en een eerste uitleg. Dan moet ik bellen en de medewerkers kunnen dit wel zien ? Dit blijft voor een compleet raadsel , dat dingen van mij of van mijn man onder privacy vallen , en ik ze zelf niet kan zien...... Niet per post , niet met die verschrikkelijke digid. En ik heb nu eenmaal nog steeds geen enkele optie voor een mobiel met internet , dus al die apps e.d. zijn hier niet besteed. Ook al begint mij langzaam het gevoel te bekruipen dat welke instantie dan ook , mij gaat dwingen een dure telefoon aan te schaffen met een abonnement , die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken.  Ik weiger om een bkr registratie te krijgen voor iets dat ik niet nodig heb en de mobieltjes die wij nu hebben , daar kan ik uitstekend in pechgevallen mee bellen. Maar deze kunnen geen internet aan..... Waar ik overigens toch allemaal niets van snap...Maar die vreselijke onleesbare code van digid , terwijl er nergens een verplichting is voor sms bevestiging ( er is immers nog steeds een keuze ) , wordt ik enorm nijdig van...Wat klopt , dat klopt , maar zolang ik dus wat ik aangeef niet eens alles mag weten van mezelf , kan ik me niet voorstellen dat dit zoveel veiligigheid geeft , ja ergenis......

Community Manager

Bedankt voor je reactie @Kruk. Ik heb je het privébericht van 26 april nog een keer gestuurd. Daarin leg ik uit wat je kunt doen. Wil je even kijken of je het bericht ontvangen hebt? En of je er wat aan hebt?

Bekend gezicht

@ Corine V,

 

Ik heb het bericht net ontvangen , maar zoals ik eerder net heb aangegeven , ik betwijfel of dit verschil gaat geven met mijn overzicht zoals ik dat bedoel..... Wat me overigens wel verbaast is dat als dit zo makkelijk via de post kan ,ik ga nog even kijken of dit lukt , wat dan de digid met sms code als extra beveiliging voor waarde heeft ?  Voor mij zou het aan de ene kant een oplossing kunnen zijn ( het niet meer inloggen met digid ) , maar aan de andere kant klinkt het voor mij als iets totaal krom...... Hoezo privacy ?  Als ik zie hoe vaak er verkeerde post wordt bezorgd , want de TNT is nu eenmaal niet altijd zo lief voor werknemers en die zijn daardoor minder gemotiveerd , plus de idiote benummering in deze woonplaats , is dat voor mij toch iets heel geks....Het zou aan mij kunnen liggen , maar ik hoor het graag van anderen of van het Zilveren Kruis...

Debutant

@Corine V,

inderdaad bedoelde ik een soort apparaatje waarmee je na een challenge een antwoord in de vorm van een code moet beantwoorden. En je hebt gelijk dat  mensen ook niet zitten te wachten op een lade vol met apparaatjes, van elk bedrijf een exemplaar. Maar er is vast wel een slimmerik die dit soort apparaatjes kan standaardiseren waardoor dit systeem goedkoper wordt. Smiley Erg vrolijk 

Biometrische gegevens als vingerafdruk of irisscan zijn natuurlijk heel goed te gebruiken voor identificatie, maar ook daar hangt het weer af, hoe die gegevens afgeschermd zijn (zowel via de app, als op het apparaat waar de app draait)

 

Feit blijft dat de cookies met de SMS-code niet veilig zijn, zeker niet als er fishing mail met de bijhorende malware wordt geinstalleerd zonder dat je dat als gebruiker merkt. En daarom lijkt het mij dat die cookies dus geen goede oplossing zijn. Vraag is alleen: wat wel?

Community Manager

Bedankt voor jullie input @Kruk en @Henk59. Ik begrijp de bezorgdheid. Een papieren brief is inderdaad ook niet 100% veilig. En cookies ook niet. Een waterdicht, 100% veilig systeem is er (nog?) niet. We kunnen wel allemaal ons best doen om zo veilig mogelijk met data om te gaan. Ik nodig daarom iedereen uit om je standpunt, ideeën en aanbevelingen te delen. En om in gesprek te blijven over dit belangrijke onderwerp.

Bekend gezicht

 

Tot op heden heb ik totaal nog geen antwoord op mijn vraag , waarom mijn privacy bij bepaalde dingen die ik gebruik omschreven moeten worden op mijn account , met alleen de term verstrekkingen ,  waar ik in moet loggen met digid met sms code of dus gewoon per brief kan krijgen , en dat een medewerkster mij dit gewoon kan uitleggen.... 

Als de privacy dan zo belangrijk is , dat er allerlei dingen moeten worden uitgevoerd , achteraf dus blijkt dat die privacy toch rammelt , zet het dan gewoon duidelijk in mijn account , waardoor er duidelijkheid ontstaat.

Zowel voor mij als voor mijn man.

 

Ik en anderen moeten nu nadenken over eventuele oplossingen voor de beveiliging , terwijl de rest nog niet eens op orde is.....

Inmiddels lijkt dit op een nogal onzinnig iets , wat vooral rammelt in mijn MS hoofd o.a.

 

Community Manager

Ik denk nog een keer met je mee @Kruk. Daarom ben ik zelf ingelogd in mijn eigen gegevens in Mijn Zilveren Kruis. Daar zie ik bij Mijn Post een 'declaratieoverzicht' staan. Dat is een pdf van het declaratieoverzicht. Dit declaratieoverzicht is hetzelfde als het declaratieoverzicht dat ik per post zou kunnen ontvangen.

 

In dit declaratieoverzicht zie ik:

  • de naam van de apotheek waar ik ben geweest
  • wanneer ik daar ben geweest
  • wat mijn geneesmiddel heeft gekost.

De naam van het geneesmiddel zie ik niet. Daar staat inderdaad 'verstrekkingen apotheek'. 

 

Bij 'Zorgkosten bekijken' zie ik meer:

tabs KD.JPG

 

Klik ik daar het tabje 'Medicijnen - geneesmiddelen' open, dan zie ik niet 'Verstrekkingen apotheek' staan. Maar wel de naam van het middel dat ik heb gekregen.

 

In Mijn Zilveren Kruis staat dus meer dan in het declaratieoverzicht dat ook per post verzonden kan worden. Dat kan omdat Mijn Zilveren Kruis beveiligd is met DigiD (en extra beveiligd met inloggen via sms).

 

Herken je dit als je zelf inlogt?

Of als jouw partner inlogt? Zie je dan bij 'Zorgkosten bekijken' ook de naam van het medicijn? En is dat wat je bedoelt? Of bedoel je toch nog iets anders?

 

Mijn collega's kunnen jouw gegevens ook inkijken als dat nodig is

Dat mag onder strikte voorwaarden. Die zijn geregeld via de wet. En daar moeten wij ons strikt aan houden. Het is dus niet zo dat iedereen zo maar jouw gegevens mag of kan zien. 

Bekend gezicht

@ Corine V,

 

Ik probeer het nogmaals , ik zie overduidelijk de medicatie , daar is niets geheimzinnigs aan , volgens mij hoef ik via de laptop , niet eens veel moeite te doen als ik eenmaal ben ingelogd . ( dit is dus een andere discussie als de digid discussie ). Maar ik gebruik ook andere dingen die buiten medicatie vallen.als het ware ( althans zo wordt dat blijkbaar gezien ).... en daar zit hem net de kneep , die krijg ik vanwege de privacy niet te zien ??? Bij telefonische navraag komt er duidelijkheid waar dit soms behoorlijke bedrag vandaan komt , en alsnog is het soms onduidelijk of dat bedrag meerdere keren per jaar wordt afgeschreven.....Eenmaal door je eigen bijdrage heen , valt er verder weinig te zien..... De bedoeling van eigen bijdrage was ergens je bewust te worden van ..... Niet dat ik die kosten kan vermijden , maar toch.....Wat prive is , maar wel over mij of manlief gaat , wil ik dan ook graag zelf zien , als medewerkers dit ook kunnen. En ik hoef echt niet doorverbonden te worden naar een andere afdeling , elke medewerker kan dit zien.....Voor mij totaal krom....  

Community Manager

Ik wil je graag helpen @Kruk. Ik heb de indruk dat jij denkt dat wij meer informatie zien dan jij. Stuur me anders een een privébericht waarin in uitlegt welke informatie jij denkt dat wij wel zien. Maar jij niet. Dan kijk ik even met je mee.

Debutant

f... toch op met de sms controle en app. Ik wil geen inlog gedoe met een fraude gevoelige telefoon. Mijn computer met vaste lijn (geen wifi) en antivirus firewall enz is veilig en dat wil ik zo houden.

Community Manager
Community Manager

Hallo @FrankdeMeer

 

Bedankt voor je reactie. Je kunt naast onze app ook nog steeds via een computer inloggen op Mijn Zilverenkruis. Het gebruik van de sms-controle is dan wel verplicht. Dit is een maatregel die zorgt voor extra veiligheid. Het is door de sms-controle namelijk niet meer voldoende om jouw login gegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) te hebben om jouw gevevens te kunnen zien. Je hebt dan ook toegang tot jouw telefoon nodig omdat je de sms controle moet uitvoeren. Als je de sms-controle hebt gedaan op jouw computer, dan kun je aangeven dat dit apparaat vertrouwd is. De sms-controle is dan 6 maanden geldig op jouw computer.

 

Groet,

 

Jan 

 

 

Bekend gezicht

 

Het is alweer een tijdje geleden dat wij dit hebben aangehaald , want net zoals bij andere onderwerpen ,kun je net zo goed tegen een boom praten als tegen het ZK.

Nu heb ik MS , maar zoals het hier staat , snap ik het helemaal niet meer.

Het lijkt wel tegenovergesteld van wat er bedoeld wordt.  

 

Het is door de sms-controle namelijk niet meer voldoende om jouw login gegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) te hebben om jouw gevevens te kunnen zien. 

 

Helaas is niet iedereen in het bezit van een mooie mobiele telefoon waarop je duidelijk deze code kan lezen , en je te vaak , te veel weer andere mensen moet inschakelen om die belachelijke code te kunnen lezen en invoeren tegelijk.

Waardoor de privacy weer wegvalt.

 

Is meedenken nu werkelijk zo moeilijk ?

En wat die privacy betreft , als ik ga kijken , kan ik niet eens zien wat ik allemaal gebruik , want het ZK bepaald dat bepaalde voorzieningen zelfs niet voor degene die dit account heeft , zichtbaar mag zijn.

Zoals incontinentiemateriaal , trombosedienst enz.

 

Dus hoezo privacy gevoelig ? Ja , voor wie ?

Als ik bepaalde handelingen bij de bank moet uitvoeren , krijg ik daar een apparaatje voor wat daarbij helpt. Of een normale code die ik kan lezen....

 

Maar ja , die boom is nogal dik bij het ZK , dus doordringen ???

 

Community Manager

Jammer dat je het gevoel hebt dat je net zo goed tegen een boom aan kunt praten @Kruk

Ik begrijp en zie dat er mensen zijn die niet achter deze vorm van inloggen staan. DigiD met sms-controle dus. Ook één van de redenen waarom dit blog toen der tijd is aangemaakt.

In je reactie verwijs je specifiek naar een zin van collega Jan. Waar zit je verwarring precies in?

 De punten die je noemt in je laatste reactie zijn mij ook niet onbekend. Hoe zit dat dan met mensen die geen mobiele telefoon hebben bijvoorbeeld? Ook in mijn omgeving ken ik mensen in deze situatie. Daar kan ik alvast een antwoord op geven. Het is ook mogelijk om sms-controle aan te vragen op een vast nummer. Dan ontvang je een gesproken sms. 

Tot slot wil ik nog even kort ingaan op je eigen situatie. Je noemt een aantal dingen, waar je volgens mij ook al eerder contact over hebt gehad hier op de community. Zoals wat je wel en niet ziet in Mijn Zilveren Kruis. Is er iets waarmee we je nu kunnen helpen? Met je meekijken? Laat het gerust even weten Kruk! 

Bekend gezicht

@Eva S,

 

Het is door de sms-controle namelijk niet meer voldoende om jouw login gegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) te hebben om jouw gevevens te kunnen zien.

 

Deze zin is voor mij werkelijk acabradabra... 

We moeten een sms controle doen om in te kunnen loggen , en dit is het antwoord ??

Gauw weg met die vreselijke sms controle toch dan ? per slot van rekening is deze NIET verplicht zoals jullie steeds weer herhalen.... Het is een regel gemaakt door ZK.

 

Je hebt het over een gesproken sms.... Ooit zo'n ding ontvangen op je huistelefoon ? Niet te verstaan en het is eenmalig.....Als dit een oplossing moet zijn....

 

En ja , de dingen die ik aanhaal , heb ik vaker aangegeven als vrij irritant te vinden en heb al diverse keren hetzelfde antwoord teruggekregen. Ik mag het niet zien , vanwege de privacy.....Ik moet inloggen met digid en een onmogelijke sms code en vervolgens is MIJN INFO , privacy.....

Snap je mijn , je kan net zo goed tegen een boom praten gevoel ?

 

Ik kom werkelijk nergens verder , wat ik aangeef , wat ik ook probeer ,welk topic dan ook.

 

Ik kreeg trouwens net het verzoek mee te denken over andere topics en daar was een topic bij waar zeker herkenning bij zit , maar ik houd mijn spaarzame energie maar over voor de paar topics waar ik op zit , want dat tegen een boompraten gevoel is helaas nog niet verdwenen.

 

 

Ook ik erger mij aan de 'verplichting' door Zilveren Kruis om een SMS-code aan mijn DigiD te moeten toevoegen voor toegang tot MijnZilverenKruis, zonder dat er een alternatief word geboden. Een App op mobieltje of tablet geld voor mij, als gewone woonkamer-computer gebruiker niet als alternatief; ik heb geen mobieltje of tablet, en die wil ik ook niet. Op dit moment doe ik alle correspondentie dus maar weer ouderwets via de post.

 

Over digitaal inloggen: Naast het feit dat ik het geen probleem vind dat internet criminelen kunnen zien (als oneigenlijk inloggen al werkelijk gebeurd) wat ik declareer en wat de stand van mijn eigen risico is, voegt de extra SMS code alleen schijnveiligheid toe, iets wat door andere bezoekers aan dit forum ook al is geopperd.

 

Als alternatieve extra veiligheidscode/check heb ik het volgende voorstel aan ZK:

Na inloggen met DigiD en password kan Zilveren kruis een derde veiligheidsvraag stellen via de aanlogportal over een onderwerp dat alleen de echte gebruiker kan weten. Hierbij kun je denken aan "Laatste 3 cijfers relatie-nummer", "laatste 3 cijfers BSN nummer", Laatste 3 cijfers van het bankrekeningnummer waarvan de maandpremie word afgeschreven", "Uw Geboortejaar". Laat je creatieviteit hier maar op los, Zilveren Kruis. Dit zijn allemaal gegevens die toch al in jullie database te vinden zijn, dus kan een response van de klant eenvoudig worden gechecked op waarheid. 

 

Let wel, mijn voorstel is een alternatief voor inloggen met SMS-code. Voor de mensen die dit geen bezwaar vinden werkt dat natuurlijk goed en hoeft er niets te veranderen. Het gaat mij er alleen om dat ZK een alternatief kan bieden aan klanten die WEL een bezwaar hebben tegen de verplichtte SMS code.

Leve alle bedrijven die hun klanten kunnen laten kiezen uit verschillende, en voor het bedrijf bevredigende oplossingen, waarbij de klant dus zelf de afweging kan maken wat voor hem/haar het beste werkt.

BTW, ik mis trouwens een datum/tijd notering bij alle posts in dit forum..... Niet erg handig om te kunnen beoordelen of ik nou tegen de oertijd zit te roepen ofdat topics nog actueel zijn...

Ok, ik zit dus tegen de oertijd te roepen, na 1 volle week nog steeds geen reacties van ZK of enige andere geintereseerde....

Community Manager
Community Manager

@Kruk ik snap dat de zin "Het is door de sms-controle namelijk niet meer voldoende om jouw login gegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) te hebben om jouw gevevens te kunnen zien." onduidelijk is. Wat ik bedoel te zeggen is dat het voor iemand met slechte bedoelingen veel moeilijker is om bij jouw gegevens te komen door de sms-controle. Zij hebben dan naast je gebruikersnaam en wachtwoord (wat je kent) namelijk ook toegang tot jouw telefoon nodig (wat je hebt). Dit zorgt voor aanzienlijk meer veiligheid.

 

Je kunt op verschillende manieren aantonen wie je bent. Dit kan op basis van 'wat je kent' (bijvoorbeeld: wachtwoord, pincode), 'wie je bent' (bijvoorbeeld: vingerafdruk) of 'wat je hebt' (bijvoorbeeld: pinpas, mobieletelefoon). In een tweestapsverificatie gebruik je twee van deze categorieen. In de meeste gevallen zijn dit 'wat je kent' (gebruikersnaam en wachtwoord) en wat je hebt (mobiele telefoon).

 

Je geeft ook aan dat je niet alles kunt zien in Mijn Zilveren Kruis @Kruk en dat klopt. Wij werken wel aan uitbreidingen in Mijn Zilveren Kruis zodat je nog meer inzicht krijgt in je zorggebruik. Er staan op dit moment wel al meer privacy gevoelige gegevens in Mijn Zilveren Kruis dan op het declaratieoverzicht dat wij per post sturen. Je moet dan denken aan gedetailleerde informatie over ziekenhuisbehandelingen en geneesmiddelen.

 

Wij hebben voor nu een nieuw denk mee idee gemaakt over de onduidelijke omschrijvingen in Mijn Zilveren Kruis. De collega's die werken aan Mijn Zilveren Kruis plaatsen hun reactie onder dit idee. Je kunt daar ook de voortgang volgen.  

 

@dinosaurus Je zou graag een alternatief zien voor de sms-controle en geeft als voorstel een extra 'veiligheidsvraag' te stellen en @Kruk jij geeft het voorbeeld van een randomreader als alternatief zoals veel banken de tweestapsverificatie aanbieden.

 

Het idee van een veiligheidsvraag is niet voldoende voor een tweestapsverificatie. Het is namelijk net als je gebruikersnaam en wachtwoord informatie in de categorie 'wat je kent' en niet in één van de andere categorieen 'wat je hebt' (bijvoorbeeld: telefoon of randomreader) of 'wie je bent' (bijvoorbeeld: vingerafdruk). Een randomreader zou wel een optie kunnen zijn. Dit is op dit moment alleen niet mogelijk samen met DigiD waar wij als Zilveren Kruis gebruik van maken. De mogelijkheden voor tweestapsverificatie via DigiD zijn sms-controle of de DigiD-app. Wij hebben ook een Zilveren Kruis app die je kunt gebruiken met een code (je moet je dan wel één keer verifiëren via digid met sms-controle). Alleen voor al deze opties heb je dus een (mobiele)telefoon nodig.

 

Wij begrijpen dat het lastig is gebruik te maken van Mijn Zilveren Kruis als je zelf geen (mobiele)telefoon hebt. Wij vinden het wel echt noodzakelijk een tweestapsverificatie te vragen. Wij hebben dit ook met alle zorgverzekeraars afgesproken. De tweestapsverificatie is wat ons betreft dus geen optie maar een harde voorwaarde om Mijn Zilveren Kruis aan te bieden. Een sms naar een vaste telefoon is nog een uitweg al is dit niet de meest handige oplossing.

 

Bedankt dat jullie met ons mee willen denken. Dit helpt ons onze diensten waar het kan te verbeteren en onze uitleg duidelijker te maken.

 

@dinosaurus je praat niet tegen de oertijd, al doet je naam vermoeden dat dit geen probleem zou moeten zijn Smiley Tong!

Hallo Jan, dank voor je uitgebeide antwoord.

De eisen jullie stellen aan 2-traps verificatie betreffende verschillende categorien (wat je kent, wat je hebt, wie je bent) streven wat mij betreft hun doel voorbij, in dat geval zou 'wat je hebt' al voldoende moeten zijn. Immers, als alleen ik "het" heb, dan heeft niemand anders het.

Anyway, volgens mijn voorstel in mijn eerdere post: een hacker die mijn Digid-wachtwoord heeft weten te achterhalen zal nog behoorlijk z'n best moeten doen om de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer waarvan mijn ZK premie betaald word te raden, ook al vallen de beide verificaties in dezelfde categorie. De "twee van de drie categorieen" eis is weer typisch een gevalletje Burocratie en regeltjes i.p.v. realistich inzicht. (sorry, maar dat is hoe ik er over denk).

 

Bij deze zeg ik "mijnZilverenkruis" vaarwel, en zal mijn declaraties weer per post gaan insturen. Ik vertrouw er wel op dat ZK deze op de juiste manier zal verwerken, dat is in het verleden altijd al goed gegaan. En zijn er dan toch vragen van mijn kant, dan kan ik altijd nog telefonisch een van jullie servicedesk medewerkes lastig gaan vallen.

Bekend gezicht

 

Aangezien ik op 2 topics aanwezig was , en het ZK blijkbaar niet in staat is , om te zorgen dat je op een ontspannen manier nieuwe topics en de nieuwste berichten kan opzoeken , alle antwoorden die ik krijg ontaarden in constante herhaling , en het ZK dus naar mijn mening weinig tot geen verandering laat zien, ben ik geloof ik wel uitgepraat.

 

Wat het ZK wil , lijkt bovenaan te staan , wat wij ervaren , is blijkbaar lastig om op in te spelen , hetzij zelfs onmogelijk aan het worden....

Het ZK heeft bepaald dat , en of we nu laag of hoog springen , wil je gebruik maken van , moet je onmogelijke dingen gaan doen.

In een tijdperk waarin je bijna constant verplicht bent je hele leven aan een computer of het liefst een mobiele telefoon met steeds meer snufjes te hangen.

En als daar dan tegen geprotesteert wordt , is het meepraten , meedenken , en de uiteindelijke conclusie luidt , kort , maar duidelijk , we hebben geluistert , maar we doen er toch niets mee !

 

Dit samenvattend met het enige andere topic waar ik me nog in kon bewegen , immers ik heb nog steeds niet de mogelijkheid tot een eenvoudig overzicht , en dat ik op dat topic een moderator tref , die graag schoojuf speelt, vervolgens antwoorden geeft op mijn protest dat ik me niet meer laat behandelen als een kleuter , waar mijn nekharen van overeind gaan staan ,  trek ik de conclusie dat ook hier mijn allerlaatste bijdrage is geweest.

 

Immers , ik typ me vingers blauw , krijg op het andere topic het idee dat ik me door een andere gebruiker maar moet laten uitmaken voor wat deze wil , en wordt dan op het matje geroepen , en ook hier , krijg ik geen enkel gevoel dat wat ik aangeef ook maar enig moment serieus genomen wordt.

Ik kan me niet verder bewegen in deze groep , want die mogelijkheid biedt ZK niet , dus andere topics met hoop op , zijn er niet....

Het doel van dit forum schiet dan ook volledig zijn doel in dit geval voorbij.

Ook op het andere topic kon ik praten wat ik wilde , er is nooit , net als hier , een duidelijk antwoord gegeven en zit er geen een beweging in die de gebruikers tegemoet komt in hun wensen.

 

Ik wens alle andere gebruikers nog heel veel kracht om te blijven vechten tegen dit enorme stugge instituut dat om welke reden dan ook , inmiddels mij compleet onbekende reden , dit forum heeft opgericht , waar het constant een eenrichtingsverkeer is geworden.

 

Kruk

Bekend gezicht
jullie blijven weigeren om met digiD te stoppen terwijl jullie ook weten dat alle digiD wachtwoorden zijn gehackt de extra sms controle is onveilig omdat ie 6 mnd geldig blijft en omdat sms berichten niet gescript zijn zoals whatsapp mijn huisarts gaat gelukkig wel met zn tijd mee en heeft inmiddels naast digD ook de nw indis methode ingevoerd veel makkelijker en veiliger maar hij LUISTERD naar zn klanten zk niet
Bekend gezicht
elke dag kun je op jullie facebook lezen dat klanten problemen hebben met inloggen digiD en toch weigert zk er iets aan te doen over klantonvriendelijk gesproken
Bekend gezicht
zilv kr geeft opnieuw aan dat zij blijven werken met de altijd storings dienst digiD zij weigeren dus te luisteren naar hun klanten die allemaal klagen over deze digid deze paginas staan er vol mee net als FB en toch is de klant bij ZK niet belangrijk hebben ze een bord voor het hoofd of is zk voor een echt veilig inlog systeem digitaal er nog niet klaar voor

Sinds ik twee maanden geleden ben gestopt met on-line mijn zaken af te handelen bij Zilveren Kruis, mijn declaraties weer per post te versturen, en mijn vragen, status opvragen en aanpassingen via de telefoon te regelen, heb ik verschillende servicedesk medewerkers al zeker 45 minuten van hun werk gehouden. Misschien tijdrovend, maar als je alles zelf doet, dan ben je dezelfde tijd kwijt achter de computer, nu zat ik aan de telefoon, en doet iemand het voor mij. Werkt prima, kost alleen meer geld (tijd van een servicedesk medewerker) aan Zilveren Kruis. Voor mij is dit dan de oplossing, ik sluit deze post af, en zal geen nieuwe posts meer plaatsen hiero. Succes allemaal.

Bekend gezicht

 

Dinosaurus,

 

Oh zo begrijpelijke beslissing !  Als ze het perse zo willen , kunnen ze het ook krijgen....

Waarom moeilijk doen , als ze zelf niets willen veranderen.  Succes ! Ik heb de strijd al langer opgegeven...... 

Community Manager

Bedankt voor jullie reacties! Ik wil benadrukken dat we iedereen horen. Jullie signalen, bijvoorbeeld de voorkeur voor andere inlogmogelijkheden, bereiken wel degelijk de mensen die letterlijk werken aan o.a. de DigiD-inlogtechnologie. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we automatisch met alle verzoeken iets kunnen en willen doen. Dat zou niet realistisch zijn. Naast jullie wens, die dus wel degelijk meetelt, zijn er meerdere zaken die wij moeten afwegen, zoals de kosten van het aanbieden van twee of meer inlogdiensten.

 

Kortom, de ingang voor ideeën en meedenken is er. En we zijn ontzettend dankbaar voor jullie betrokkenheid. Ideeën van klanten leiden regelmatig tot echte tastbare veranderingen. Maar het kan nooit een vanzelfsprekenheid zijn dat alle ideeën altijd ingewilligd worden. Ik begrijp dat dit sommigen op dit onderwerp ontevreden stemt, en hierdoor bijvoorbeeld overstappen op telefonisch verzekeringszaken afhandelen. Dat respecteren we. En die ruimte is er ook gewoon. Verder blijven we luisteren naar jullie wensen, en die van anderen, als het gaat over het gebruiks(on)gemak van onze online diensten. En blijven we de ontwikkelingen van inlogmethoden en data security zelf ook op de voet volgen.