Hoe wij de beste zorg inkopen voor onze verzekerden
Moderator ‎24-03-2015 09:43
Moderator

Om de zorg die mensen nodig hebben steeds maar weer te verbeteren, heeft Zilveren Kruis mensen als Margot Smits in dienst. Margot is medisch adviseur op de afdeling Zorginkoop. In deze rol zit zij regelmatig aan tafel bij verschillende ziekenhuizen. Hoe werkt zij aan betere zorg?

 

 

“Veel mensen denken dat het bij zorgverzekeraars alleen om geld gaat,” vertelt Margot. “Maar als ik vertel waar we in ons werk allemaal op letten, zijn mensen positief verrast.” Zo staat niet alleen de betaalbaarheid maar ook de kwaliteit van zorg hoog op de agenda. Sterker nog, betere kwaliteit maakt de zorg meestal beter betaalbaar. Margot zit namens de verzekerden van Zilveren Kruis aan tafel bij zorginstellingen om hierover te praten. “Ik vraag ziekenhuizen dan bijvoorbeeld naar het succes van behandelingen. Hoe veilig en transparant zij te werk gaan. En wat zij doen om dit steeds verder te verbeteren.”

 

Samen naar betere kwaliteit

Een voorbeeld. “Ik stuitte onlangs op een ziekenhuis dat veel te maken heeft met complicaties bij knieoperaties. Denk aan wondinfecties en noodzakelijke heroperaties. De problemen bleken ook uit tevredenheidscijfers van patiënten: die lagen onder het gemiddelde. Ik deelde mijn zorg hierover met de orthopeden van het ziekenhuis. Zij waren verrast en gingen meteen aan de slag met de verbeterpunten. De regels voor pijnbestrijding werden aangepast en de preventie van infecties verbeterd.”

 

De afdeling Zorginkoop, waar Margot werkt, legt dit soort verbeterpunten samen met het ziekenhuis vast in een contract. “En ziekenhuizen die aanvankelijk niet willen meewerken aan kwaliteitsverbetering, kan ik vaak toch overtuigen van het nut en de noodzaak van ons doel: de beste zorg voor onze verzekerden. Dat is namelijk ook het doel van het ziekenhuis.”

 

Behandelplan 

De zorgkosten zijn tientallen jaren met gemiddeld zeven procent per jaar gestegen. De vergrijzing is daarvoor slechts een klein deel van de verklaring. Die kostenstijging komt vooral doordat er steeds meer mogelijk is op het gebied van zorg. Dat ziekenhuizen meer kunnen, is natuurlijk een goede ontwikkeling. Echter, ziekenhuizen behandelen te vaak patiënten die met een ander behandelplan meer waren geholpen. En nog tegen lagere kosten ook. Daarom stimuleren wij deze zorginstellingen hun patiënten te laten meebeslissen over dit behandelplan en vragen wij aandacht voor meerdere mogelijkheden. Zo bespreken wij met ziekenhuizen en huisartsen wat in het ziekenhuis moet, maar wat ook bij de huisarts kan.

 

Expertise 

Daarnaast sturen we erop aan dat ziekenhuizen bepaalde speerpunten hebben. Zo kon je voorheen nog voor bijna alle zorg terecht bij elk ziekenhuis, ook voor complexe ingrepen. Een ziekenhuis deed bijvoorbeeld vier moeilijke operaties per jaar en had hiermee dus weinig ervaring. “Door betere samenwerking tussen ziekenhuizen en door de zorg anders te organiseren, zien we in elke regio steeds meer bundeling van expertise. Als Zilveren Kruis kiezen we ervoor dit met artsen samen vast te stellen, zodat er draagvlak is en er echt stappen gezet worden. En dat komt de kwaliteit van zorg ten goede.”

 

Zelf vergelijken 

Steeds vaker wordt informatie over zorgkwaliteit ook openbaar gedeeld, onder meer op de website van Zilveren Kruis. Daarnaast stimuleren Margot en haar collega’s alle ziekenhuizen om op dezelfde manier kwaliteitsinformatie te meten en te delen, zodat jij de uitkomsten gemakkelijker kunt vergelijken. “Zo kan je aan de hand van de prestaties van zorginstellingen betere keuzes maken voor jouw zorg.”

 

Wat vind jij dat er moet gebeuren als er bij een ziekenhuis veel meer complicaties optreden bij een operatie dan in andere ziekenhuizen? Praat erover mee op ons forum.

 

365x290-zorginkoop_blog_thumb.png

3 Opmerkingen
FJ Ververs

Geachte mevrouw, mijnheer,

 

IK heb slechte ervaringen met Fysiotherapie John van der Plaats in Capelle aan den IJssel. Het voert te ver om hierover nu in details te treden, maar u kunt mij hierover altijd bellen voor nadere informatie.

 

Momenteel verblijf ik in Rijckehove te Capelle aan den IJssel om te revalideren. Over de fysiotherapie hier ben ik uiterst tevreden en heb zeker de overtuiging dat ik veel  meer opschiet dan bij hem en zou, indien nodig, ook in de toelomst de fysiopraktijk  gebruik willen maken. ik zie echter dat deze instelling door u niet aangemerkt wordt als "pluspraktijk." 

 

Gaarne ontvang ik hierover nadere informatie.

 

Met vriendelijk groeten,

 

F.J. Ververs 

Moderator
Moderator

Bedankt voor je signaal FJ Ververs! Ik heb je persoonlijke gegevens verwijderd uit deze post omdat ze voor iedereen inzichtelijk waren. 

Webcare
Webcare

Goedemiddag FJ Ververs ,
Wat fijn dat je zo tevreden bent over de zorg in Rijckehove. Zij zijn inderdaad geen Pluspraktijk, maar dat hoeft niet te betekenen dat de zorg daar slechter is dan bij een fysiotherapeut die wel in een Pluspraktijk werkt. Het voordeel van een Pluspraktijk is onder andere dat ze ruime openingstijden hebben en een korte wachttijd. Ook hebben zij aanvullende beweegprogramma’s en maken zij de kwaliteit die ze leveren inzichtelijk. Hier lees je meer over de voordelen van Pluspraktijken.  

Er is geen verschil in de vergoeding. Je krijgt bij een 'normale' praktijk dezelfde vergoeding als bij een Pluspraktijk. 
Heb jij je slechte ervaring met de andere fysiotherapeut ook kenbaar gemaakt aan hem? Ik raad je aan dit met hem te bespreken. Hij kan dan zijn reactie geven en wanneer nodig zijn werkwijze aanpassen. Mocht je er niet uitkomen, dan kan je natuurlijk altijd naar ons bellen. Ons telefoonnummer is 071 751 00 52.

Ik wens je veel succes met de revalidatie!

Groet,
Kim