Hoe Michiel een goede arts vond op vakantie in het buitenland

Zorg nodig in het buitenland, maar geen idee waar je terecht kunt? Bel dan met Eurocross, weet ook Michiel de Wit (27). Hij nam contact op met de alarmcentrale toen zijn reisgenoot een akelige hoofdwond opliep in Turkije.

 

Michiel: "In mei 2014 was ik samen met Sander, een goede vriend van mij, op vakantie in Turkije. We besloten daar om een boottrip te doen. Deze boot had een glijbaan aan boord. Nadat we het anker uit hadden gegooid, zijn we een aantal keer van de glijbaan gegaan. Op een gegeven moment kwam Sander de glijbaan af met zijn gezicht onder het bloed. Hij had zijn hoofd gestoten in de glijbaan, met als gevolg een behoorlijke snee bij zijn linkeroog. Nu is het bekend dat een hoofdwond ernstig kan bloeden, maar je schrikt toch behoorlijk op zo’n moment.

 

Op de boot kreeg Sander lichte verzorging om het bloeden te stoppen. Maar het was wel duidelijk dat de wond gehecht moest worden. Daarom zijn we hierna direct met een rubberbootje naar het vaste land gevaren."

 

Vaste contactpersoon

"Eenmaal aan land belde ik meteen met Eurocross, de Nederlandse alarmcentrale voor medische zorg in het buitenland. Je bent immers in een onbekende omgeving waar je niet op de hoogte bent van de kwaliteit van de zorg. Bovendien hadden we geen idee waar we naar een arts konden. De Eurocross-hulpverlener die ik aan de lijn had, werd onze vaste contactpersoon. Het was fijn dat hij begrip toonde voor de situatie. Hij stuurde ons een sms-bericht met daarin het adres van een goed aangeschreven zorgverlener in de buurt."

 

Heb jij ook zorg nodig in het buitenland, dan sta je er dus niet alleen voor. Lees hoe we je kunnen helpen vanuit Nederland.

 

Twijfel

"Aangezien het bloeden inmiddels redelijk was gestopt, besloten we om eerst een taxi te pakken naar ons appartement om even om te kleden. Bij ons appartement was ook een verpleegster. Het viel haar op dat Sander zorg nodig had. Ze probeerde ons over te halen om hiervoor naar een andere arts te gaan. Een die duidelijk afspraken had met het appartementencomplex waar wij verbleven. Volgens de verpleegster zouden we dan ook niets hoeven voor te schieten. Dit bracht ons wel even aan het twijfelen. Maar uiteindelijk besloten we toch om naar het adres te gaan dat de Eurocross-hulpverlener had aanbevolen."

 

Opluchting

"Toen we hier aankwamen, hadden we meteen een goede indruk. De kliniek zag er keurig uit en één medewerker sprak zelfs Nederlands. Voorschieten was niet nodig en Sander kon meteen worden gehecht. De zorgverleners gaven aan normaal gesproken zeer terughoudend te zijn bij de behandeling van toeristen. Het komt namelijk vaak voor dat mensen direct geholpen willen worden, maar vervolgens nooit betalen, vertelden zij. Doordat het contact met ons via Eurocross verliep, voelden zij zich echter verzekerd van betaling voor hun medische diensten.

 

De behandeling van Sander duurde uiteindelijk vijftien tot twintig minuten. We kregen nog een zalfje mee en een soort vloeibare pleister zodat Sander kon zwemmen met zijn hechtingen. Een opluchting voor hem, want we zouden de volgende dag naar een waterpark gaan.

 

Overigens, achteraf gezien hadden we beter direct naar deze zorgverlener kunnen bellen. Dan hadden zij ons namelijk opgehaald met hun auto."

 

Nette hechting

"Nadat de vakantie erop zat, heeft Sander in Nederland bij de huisarts zijn hechtingen laten verwijderen. De huisarts had zelden zo’n nette hechting gezien. Hierdoor herstelde de wond sneller en verdween het litteken. Al met al waren we ontzettend blij dat we Sander bij de zorgverlener hebben laten behandelen die werd aanbevolen door Eurocross."

 

Ga je binnenkort ook lekker op vakantie? Zorg dan wel dat je je goed voorbereid. Check deze 5 tips voor een onbezorgde vakantie.

 365x290-bootongeluk_blog_thumb.jpg