Gezonder leven? Ga eens ’n flink stuk wandelen
Moderator ‎20-02-2015 10:03
Moderator

Dat sporten gezond is, wisten we al. Daarom zijn we regelmatig in de sportschool of rennen we ons suf. Maar wist je ook dat wandelen een bijzonder goede manier is om aan je conditie te werken? In sommige gevallen is het zelfs beter dan intensief sporten. En de kans op blessures is aanzienlijk kleiner. Dus stop maar met fitnessen en trek je wandelschoenen aan!

 

Wandelen is ontzettend goed voor je gezondheid. Dat beweert de Amerikaanse dokter Mike Evans. Hij stelt dat dagelijks een flink stuk lopen zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid enorm verbetert. Uit zijn studie komt naar voren dat wandelen je bloeddruk en cholesterol verlaagt, je botten en spieren versterkt en je geheugen verbetert.

 

Ook de kans op depressies wordt kleiner, omdat je meer serotonine aanmaakt. Wandelen vermindert zelfs het risico op hart- en vaatziekten méér dan hard sporten. En het veroorzaakt ook zelden blessures. Dit in tegenstelling tot andere sporten, want bij hardlopen of fitness is de kans op blessures juist groot. Met andere woorden: wandelen is heus niet alleen voor ouderen. Nee, een lekker stukje lopen is juist supergezond. Voor iedereen.

 

Wandelen is daarbij ook een laagdrempelige activiteit. Slenteren, struinen, een stukje lopen: alle vormen van wandelen die je kunt bedenken, zijn goed. Ook past het makkelijk in je dagelijks leven. Je hoeft helemaal geen bossen of duinen in de buurt te hebben om elke dag een stuk te bewegen. Er zijn talloze dingen die je lopend kunt doen, zoals:

 

  • Een middagje shoppen. Al struin je nog zo langzaam langs alle kledingrekken, je bent toch in beweging. Rust aan het eind van de dag uit in een cafeetje en je hebt je wandeling voor de dag toch gemaakt.
  • Een bezoek brengen aan een museum. Veel musea zijn vrij groot, waardoor het best wat tijd kost om alles te zien. Ga er te voet heen en loop door het museum. Zo maak je al kijkend naar kunst behoorlijk wat meters!
  • Langsgaan bij familie of vrienden. Neem dan de trein of de bus erheen, in plaats van de auto. Loop van het station naar het huis en loop ’s avonds ook weer terug. Zo heb je een sportieve en gezellige dag.

 

Het is ook handig om een stappenteller aan te schaffen. Er zijn verschillende apps die je kunt downloaden voor op je smartphone. Als je die niet hebt, kun je in de winkel ook een gewone stappenteller kopen. De teller houdt per dag bij hoeveel je precies hebt gelopen. Hij berekent het aantal stappen dat je hebt gezet, hoeveel kilometer dit is en hoeveel calorieën je hebt verbrand. Een handige manier om inzicht te krijgen in je bewegingspatroon.

 

Dus waar wacht je nog op? Voortaan doe jij alles met de benenwagen!

 

365x290-wandeling_beeld_blog_thumb.jpg

4 Opmerkingen
Bezoeker

Hallo.

 

Ik ben geen fan van shoppen. Vind niet  leuk! Onverschillige kat  Maar van wandelen ik hou wel. Ik ben met mama geweest in Tsjechie. Daar 2 tot 3 uur gelopen. Leuk! Ook hier in Nederland wij hebben hier gelopen,gewandeld. 

KatyaVog
Limbricht
KatyaVog
Flevoland
Bezoeker

Hallo. Waar ik woon en woon ik in Heesch (Noord-Brabant). Hier in Heesch is een goede Bomenpark. Daar kun je goed lopen! Als wij komen daar dan lopen wij dan veel lang!!! En vorige jaar ik ben met mama geweest in Glasgow. Daar wij hebben ook veel gelopen! Dit jaar gaan wij naar Wenen. Ook ik denk wij gaan daar veel lopen!!!