Gezond eten duur? Niet met deze tips

Het hardnekkige vooroordeel dat gezond eten duur is, blijft bestaan. Toch zijn wij er van overtuigd dat je door zelf te koken vele malen goedkoper uit bent. Ook met ingrediënten van goede kwaliteit. Een paar tips van onze collega’s van Actify.

Wat heb je in huis?

Veel mensen gaan éérst boodschappen doen, voordat ze kijken wat ze eigenlijk nog in de koelkast, vriezer en voorraadkast hebben. Probeer dat eens om te draaien! Kijk wat je nog in huis hebt en maak dat de basis van de maaltijd. Restjes groenten verwerk je in een pastasaus of soep. Kliekjes van het eten kun je de volgende dag eten als lunch of natuurlijk invriezen.

Minder vlees

Een stukje (biologisch) vlees is relatief duur en neemt daarmee gemakkelijk een groot deel van het huishoudbudget in. 1 dag (of liever een aantal dagen) geen vlees helpt als je op je portemonnee wil letten. Bovendien zijn er heerlijke recepten waar geen vlees in zit. Kijk bijvoorbeeld een in de Maaltijdmatch van Actify. Er zijn ook genoeg alternatieven te vinden voor vlees, zoals quinoa, tofu, noten & zaden of peulvruchten. Lekker en gezond!

Kook zelf

Kant-en-klare maaltijden lijken misschien goedkoper, maar dat zijn ze meestal niet. Probeer pakjes en zakjes te vermijden. Dat is beter voor de smaak, lichaam én budget. En als je bijvoorbeeld gezellig een keer pannenkoeken maakt, ga dan niet voor pannenkoekenmix! Met alleen bloem, melk en eieren heb je zo een stapel pannenkoeken. Grote kans dat het al gewoon in de kast staat.

Kleinere porties

Van goede voeding zijn kleinere porties en hoeveelheden vaak voldoende. Elke dag vlees is ook niet nodig. Het zou beter zijn te kiezen voor twee keer per week een stuk echt goed vlees dan iedere dag vlees van mindere kwaliteit. Het is ook leuk om de ingrediënten eens rechtstreeks van de boer te kopen. Of op de markt in het weekend. Vaak een stuk goedkoper en ook nog leuk om te doen met het gezin kinderen.