Fit op het werk

Gapen achter de computer op het werk. ‘s Morgens al last van een dip. Een paar koppen koffie en nog steeds een beetje duf. Herkenbaar? Dat hebben meer mensen. Onderstaande tips helpen om fitter te worden én blijven tijdens het werk.

1. Voldoende beweging

Voldoende beweging verspreid over de dag is zeer belangrijk. De hele dag achter de computer blijven zitten, kan zorgen voor minder energie. Neem een keer de trap in plaats van de lift. Of loop naar die collega in plaats van een mailtje te sturen. En, niet vergeten: doe af en toe wat stretchoefeningen.

2. Lunch niet te zwaar

Na een zware maaltijd, heeft het lichaam energie nodig om de lunch te kunnen verteren. Daarom is het verstandig een lichte lunch te nuttigen. Neem bijvoorbeeld een salade of fruit. Kies voor gezonde boterhammen in plaats van vette snacks.

3. Neem een gezond tussendoortje

Een daling in bloedsuikerspiegel is vaak de oorzaak van een futloos gevoel. Dit is te voorkomen door een tussendoortje te nemen. Uiteraard is dit tussendoortje gezond: neem een handje noten of een vers stuk fruit.

4. Drink water

Veel mensen beginnen de dag met een kop koffie. Mede daardoor lijkt koffie de ideale oppepper te zijn. Het is echter belangrijk om het lichaam van voldoende vocht te voorzien. Hiervoor is water het meest geschikt. Water drinken voorkomt een daling van het energieniveau. Bovendien kan het ook nog eens voor een positief humeur zorgen, doordat het lichaam voldoende vocht binnen heeft. Het advies voor volwassenen is om per dag 1,5 tot 2 liter te drinken. (bron: Voedingscentrum)

5. Ga in de pauze naar buiten

Frisse lucht en beweging zijn goed. Ga daarom na de lunch even naar buiten en maak een lekkere wandeling. Bijvoorbeeld met collega’s. Door 10 minuten te wandelen, wordt het energieniveau met maar liefst 2 uur verhoogd. Dit komt doordat er extra zuurstof door de aderen, hersenen en spieren gepompt wordt.

6. Let op uw ademhaling

Door diep in en uit te ademen zorg je voor een hoger zuurstofniveau in het lichaam. Door dit verhoogde zuurstofniveau, krijg je meer energie. Bij ademhaling is het belangrijk via de buik te ademen en niet door de borst, zoals meestal gedacht wordt. Heb je moeite met de buikademhaling? Leg dan de hand op de buik. Als je inademt, moet de buik uitzetten. Bij het uitademen valt hij weer in.

7. Ga even iets anders doen

Veel mensen zitten vaak een paar uur hetzelfde te doen achter een beeldscherm. Het is dan belangrijk even wat anders te doen. Maak bijvoorbeeld een praatje met een collega. Of probeer iets te doen waarvoor even computerscherm nodig is. De hele dag naar een scherm staren is niet goed voor de ogen. Helemaal als de lucht bij de werkplek droog is, bijvoorbeeld in een gebouw met airco.