Een sterker en leniger lichaam? Doe yoga!
Moderator ‎05-05-2015 08:29
Moderator

De boom, de adelaar, de gedraaide halve maan… Het zijn allemaal yoga-oefeningen. Een fenomeen dat door veel mensen als ‘zweverig’ wordt bestempeld. Maar naast dat je door yoga je lichaam en geest in harmonie kan brengen, je minder stress ervaart en je concentratie verbetert,  is het ook dé weg naar een sterker en leniger lichaam. Yoga jij al?

 

De voornaamste reden dat mensen de stap maken om te gaan yogaën, is omdat ze last hebben van gewrichtspijn. Veel mensen zitten tijdens hun werk van 9 tot 5 achter een bureau en bewegen maar weinig. Hierdoor krijgen ze stijve spieren. Pijnlijke gewrichten en rugklachten zijn het gevolg.

 

Tijdens yoga staat een juiste uitlijning van het lichaam, rustige en gecontroleerde bewegingen en een goede ademhaling voorop. Door je volledig te richten op deze aandachtige manier van bewegen, versterk je je spieren. Hiermee verklein je het risico op blessures. Wie yoga beoefent, bepaalt altijd zijn eigen grenzen. Zo forceer je je spieren niet en loop je dus weinig kans op blessures.

 

Yoga houdt je lichaam fit, flexibel en sterk

Ervaren yogabeoefenaars, ook wel yogi genoemd, vouwen zich op als echte slangenmensen. Maar laat dit je niet afschrikken, want ook zij waren ooit beginners. Yogaposes zijn bedoeld om je lichaam sterker en leniger te maken, maar dat heeft natuurlijk tijd nodig. Het geheim van yoga zit in het langzaam strekken van de spieren, in plaats van het aanspannen ervan, zoals bij gymnastiek. Tijdens yoga staat een combinatie van kracht, mobiliteit en evenwicht centraal. Hiermee ontwikkel je spieren waarvan je niet wist dat je ze had.

 

Begin met de cobra

Denk je erover om met yoga te beginnen vanwege rugklachten of gewrichtspijn? Probeer dan eens de oefening ‘de cobra’. Sommige yoga-oefeningen zijn namelijk effectiever in het verminderen van pijn dan sommige medische behandelingen. Je zult verbaasd zijn over het resultaat!

 

Een goede cobra doe je als volgt:

 

  1. Leg een matje neer en ga languit op je buik liggen, met je voorhoofd op de grond. Plaats je handen ter hoogte van je schouders plat op de grond en duw je tenen, bovenbenen en bekken tegen de grond. Reik met je bovenlichaam naar voren.
  2. Adem in en strek je armen, waardoor je borst van de grond komt. Kom niet te ver omhoog, maar zover als voor jou goed voelt. Strek je ellebogen niet door, maar houd ze een klein beetje gebogen.
  3. Duw je bekken richting de grond, zodat je niet in je onderrug gaat hangen. Doe je dit wel, dan kun je juist last van je rug krijgen.
  4. Maak je nu lang en strek je hoofd naar voren. Vanuit daar open je je borst, terwijl je schuin naar boven kijkt. Houd je schouders laag en adem 15 tot 30 seconden rustig door.
  5. Laat je borst op een uitademing langzaam naar de grond zakken en plaats je voorhoofd op de grond.

 

cobra.jpg

 

En doe jij al aan yoga? Deel dan je ervaringen met andere lezers!

 

Lees ook: Wie mediteert heeft het eeuwige leven

 

Bron: dit artikel is gebaseerd op resultaten van meerdere werenschappelijke studies, samengevat in deze infographic.

 

365x290-yoga_blog_thumb.jpg