Dit is het verschil tussen goede en slechte koolhydraten

Hoe kan ik gezond eten? Het is een vraag die bij veel mensen speelt. Onlangs legden we al uit wat er zo slecht is aan suiker en hier gaan we nog even op door. Suiker wordt namelijk in één adem genoemd met koolhydraten – een van de boosdoeners bij gewichtstoename. Althans, als je de dieetgoeroes moet geloven. Want niet alle koolhydraten zijn ongezond. Hoe weet je dan welke je wel (en niet) kunt eten? We stelden de vraag aan voedingsdeskundige Mieke van Heuven en zij legt het ons graag uit.

 

Om te beginnen: zijn koolhydraten hetzelfde als suikers?

Van Heuven: “Koolhydraten worden in het lichaam omgezet in glucose en glucose is een andere naam voor suiker. Maar niet alle suikers zijn slecht. Slechte suikers zijn vooral geraffineerde suikers. Deze zitten in bijna al onze verpakte producten. De koolhydraten hierin noemen we ‘snelle’ of ‘slechte’ koolhydraten. Daarnaast zijn er ook ‘langzame’ of ‘goede’ koolhydraten. Die doen er langer over om omgezet te worden in suiker en daardoor blijft je bloedsuikerspiegel langer stabiel. Je dipt dus minder snel. Je hebt van deze soort koolhydraten ook langer een voldaan gevoel.”

 

Veel mensen leven in de overtuiging dat je koolhydraten volledig moet vermijden, omdat je er dik van wordt. Maar is dit werkelijk nodig?

“Nee, dit is niet nodig. Sterker nog: koolhydraten zijn een noodzakelijke brandstof om goed te kunnen functioneren. Het is wel verstandig om vooral de goede koolhydraten te eten. Die zitten in volkorenproducten zoals granen, peulvruchten, aardappelen, groente en fruit. Deze bevatten namelijk allerlei vezels, vitaminen en mineralen die we nodig hebben. Dit in tegenstelling tot producten met snelle koolhydraten, zoals snoep, koek en gebak. Zij leveren je geen nuttige voedingsstoffen en deze producten zijn door al die suikers zeer calorierijk. Dus als je er veel van eet kom je er van aan.”

 

Gezonde koolhydraten mogen dus. Kun je hier dan zoveel van eten als je wilt?

“Deze soort van koolhydraten zijn gezond, maar dat is iets anders dan dat je er ongelimiteerd van moet eten. Ook van een teveel aan gezond eten kun je aankomen.”

 

In sommige artikelen wordt gesproken over de glycemische index. Is dit een handige manier om te weten of je voldoende gezond eet?

“De glycemische index is een andere manier om voeding in te delen. Het kan helpen om de gezonde producten te kiezen. Volgens deze methode worden koolhydraten ingedeeld aan de hand van een index. Goede koolhydraten worden namelijk ook weleens ‘lange suikers’ genoemd. Slechte koolhydraten zijn de ‘korte suikers’. Bij de glycemische index wordt er niet naar de structuur (lang of kort) van de koolhydraat gekeken, maar kijkt men juist naar het effect van de koolhydraat op de bloedsuikerspiegel.”

 

Hoe werkt dat dan? Speelt de bloedsuikerspiegel een rol bij gezond of ongezond eten?

“Producten waarin veel slechte koolhydraten zitten, laten je bloedsuikerspiegel pieken. Kenmerkend hiervoor is dat je na het eten van een dergelijk product, eerst een stootenergie krijgt (voelt lekker), maar dat daarna je bloedsuiker snel daalt. Hierdoor krijg je ook snel weer trek. Bij de glycemische index wordt daarom gekeken naar de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van een voedingsmiddel. Dit wordt uitgedrukt in een getal. Voedingsmiddelen met een indexcijfer van minder dan 50 zijn gunstiger voor de bloedsuikerspiegel dan producten met een indexcijfer boven de 55. Er bestaat een heel overzicht van de indexcijfers per voedingsmiddel. Dat is handig, vooral voor mensen die graag met lijstjes werken.”

 

Mieke van Heuven is voedingsdeskundige bij LivFit, een praktijk voor eetstijlcoaching en voedingsvoorlichting.

 

Hoe beslis jij wat er in je supermarktkarretje belandt en wat niet? Deel het in een reactie hieronder!

 

TIP! Doe mee in een al lopend gesprek over voeding op ons forum, waar mensen van gedachten wisselen over hun eetpatroon.

 

365x290-voedingsadvies_blog_thumb.jpg

11 Opmerkingen
JPE
N/A
Voedingsleer moet een vak op school worden! Wat zijn veel mensen toch dwalend over dit onderwerp.
Klarenbeek
N/A

Twee opmerkingen:

In snoep,, koek en gebak zitten geen voedingsstoffen? Natuurlijk wel, alleen niet de voedingsstoffen die nuttig zijn.

Voedingsleer hoeft helemaal geen apart schoolvak te worden, het kan moeiteloos worden ingepast bij biologie of verzorging. En dat gebeurt ook al.

Bezoeker
Ik beslis dit samen met mijn man, wij zijn beiden dol op allerlei soorten voedsel met slechte koolhydraten, maar ook zelfgemaakte salades vind ik heerlijk, hoewel dit vaak samen gaat met zelfgemaakte croutons, kaas en noten (koolhydraten..). Zoals nu, op dieet, lijkt t extra zwaar voor me omdat de koolhydraten die slecht zijn, ik vaak het lekkerst vind. Maar over me karretje: er belanden dus vaak ontzettend veel dingen in met koolhydraten en vooral slechte.
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey JPE, duidelijk standpunt! ben je zelf ook veel met je voeding bezig? Ben wel benieuwd naar jouw eetpatroon. Vind je het leuk om daarover met anderen te praten? Dat kan in het  topic door een account aan te maken. 

 

Hey Klarenbeek, dat is inderdaad een nuance verschil. We passen hem aan! Zou je het leuk vinden om vaker in gesprek te gaan op de community? Je kan een account aanmaken  om alle onderdelen van de community te gebruiken. Dit kost ongeveer 1 minuut. 

 

Hey @lolav, en als je de croutons van volkorenbrood maakt? dit zijn de trage koolhydraten die dus gezonder zijn. Je hoeft niet altijd af te stappen van wat je lekker vind, soms kan een kleine aanpassing al veel verschil maken. 

Bezoeker
@Jeppe soms heb ik dat ook, t is ook een kunst om minder van bepaalde dingen te eten, maar honger en trek spelen dan soms nog helaas. Ik moet eigenlijk echt afvallen om gezond te zijn en dat kost helaas moeite en geld. Het koolhydraat gedoe heb ik van mijn vader, die nu ook koolhydraatarm eet. Hij heeft me verteld dat in vrijwel al het brood, aardappelen, pasta en rijst (behalve zilvervliesrijst en volkorenbrood en pasta) wel koolhydraten zitten. Maar t zijn dus niet altijd slechte begrijp ik nu.
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@lolav kost koolhydraatarm eten in jouw beleving meer geld, of kost afvallen om andere redenen meer geld?

In zilvervliesrijst, volkorenbrood en volkorenpasta zitten inderdaad gezondere koolhydraten. Het is niet zo dat er geen koolhydraten inzitten. 

Bezoeker
Afvallen kost om andere redenen meer geld: sport en andere voeding (groente en fruit) bijvoorbeeld. Helaas mag ik nu niet sporten vanwege operatie, maar het is het idee dat ook sporten duur is voor mij.
Stamgast

Dat van die pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel herken ik heel duidelijk.

Aan het eind van mijn 40er jaren had ik na de avondmaaltijd na vijf minuten alweer een vreselijke honger. Daar kreeg ik toen zo schoon genoeg van dat ik het vlees uit mijn dieet schrapte.

 

Tegenwoordig heb ik een nagenoeg volledig plantaardig dieet en na de avondmaaltijd moet ik nu altijd eerst even tot rust komen voor ik er een kopje koffie achteraan kan doen. Dat kan best wel eens een half uurtje duren. Ik ben nu altijd heel voldaan na het eten.

Mijn avondmaaltijd is nu meestal volkoren pasta of bruine rijst en groente.

 

Ik heb helemaal geen behoefte meer aan vlees hoewel ik er nog steeds van zou kunnen genieten. Maar de verbetering van mijn stofwisseling is zo belangrijk voor me dat ik dat echt niet meer doe.

Die ellende van een knagende honger vlak nadat ik gegeten heb is voorgoed verleden tijd voor mij.

 

Nu moet ik nog de nacht zien door te komen zonder een snack attack.

Na ja, ik ben op de goede weg.

Medewerker

Je bent echt wel op de goede weg als ik je berichtjes zo lees, Muscadijn.
Wat dat betreft; Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Ik weet zeker dat jij ook nog wel een oplossing vindt voor die nachten...
Groetjes Judith

Stamgast

Dank je @Judith Vink,

 

Nee, Rome is inderdaad niet op 1 dag gebouwd. Het was echt wel afzien in het begin om mijn dieet zo ingrijpend te veranderen. Ik ben weliswaar geleidelijk overgestapt naar geen vlees meer, maar het idee dat je voortaan geen vlees meer eet heeft toch wel tijd nodig om te bezinken.

 

Zo ging het ook met kaas. Ik dacht dat ik aan het eind van de wereld was toen ik kaas zou gaan laten staan. Nou, daar moet je dan maar doorheen zien te komen.

 

De beloning die je ervoor krijgt is dus de verbetering van je gezondheid. Maar dat gaat dus ook tamelijk geleidelijk. De eerste dagen of misschien wel weken nadat je gestopt bent merk je nog niet zoveel. Toen was ik meer bezig met een soort rouwproces om mijn oude gewoonte af te leggen. Dat was er behoorlijk ingesleten, dus dat heeft best wel wat gevoelens losgemaakt. Ontnuchtering, leegte, nieuwe horizons. Dat was echt geen flauwekul. Je moet toch bepaalde overtuigingen over je voeding loslaten. Die overtuigingen zijn behangen met allerlei emoties en zo. Dat moet je dan allemaal herzien en afleggen.

 

Maar wat ik er nu voor terug heb gekregen maakt het zeker meer dan de moeite waard. Ik voel me nu gezonder dan ik me in jaren heb gevoeld. Zoals ik nu eet kan ik negentig worden met twee vingers in mijn neus.

 

Die nachten zal ik ook wel voor elkaar krijgen, ja. Daar neem ik tegenwoording een kommetje havermout voor. Dat werkt best wel goed.

Dat heeft dus ook tijd nodig om in te slijten. En de ene havermout is anders dan de andere. Havermout van de biologische winkel bindt veel minder dan havermout uit de supermarkt. Dat ben ik nu allemaal aan het uitproberen.

De snack attacks zijn al een stuk minder geworden. Dan nu maar hopen dat ik er niet teveel van aankom. Misschien moet ik ook wel iets meer bewegen....

En zo leeft men dan. Smiley Vrolijk

 

Groetjes, Frits

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik ben echt onder de indruk Frits. Chapeau!

De beloning die je krijgt voor de ontnuchtering is inderdaad zeer groot. Ik kan mij daarom goed voorstellen dat het niet meeviel om bepaalde voedsel te laten voor wat het is. Bedankt dat je jouw verhaal deelt met ons. 
Groeten Kawtar