Dieet volhouden? Met deze tips moet het lukken

De zomer komt eraan. In de maanden voorafgaand aan al die zon, zee en strand proberen we massaal onze winterkilo’s kwijt te raken. We schrijven ons in voor de sportschool, nemen de fiets naar werk en gaan op dieet. Dat laatste blijkt vaak lastiger dan vooraf gedacht. Meestal vervallen we al snel weer in onze oude eetgewoontes. Hoe houd je een dieet dan wél vol? Vier handige tips.

 

1. Vermijd verleidingen

Als je gaat diëten, zul je de lekkere snacks moeten laten staan. Snoep, koek, chips, borrelhapjes… Maar dat is natuurlijk ontzettend lastig. Vooral als de snoepjes en koekjes voor je neus op tafel staan of in de voorraadkast op je liggen te wachten. Probeer deze verleidingen daarom te vermijden. Koop geen snacks als je boodschappen doet en vraag je vrienden of ze even géén bittergarnituur willen bestellen op het terras.

 

2. Zoek een maatje

Samen lijnen is makkelijker dan in je eentje. Heb je een partner? Vraag dan of hij of zij meedoet. Het is makkelijker om samen gezond boodschappen te doen, en je hebt ook steun aan elkaar als het even niet zo makkelijk gaat. Ben je alleenstaand of wil jouw partner niet meedoen? Dan kun je ook een vriend(in) of familielid vragen. Door af en toe bellen en te vragen hoe het gaat, steek je elkaar een hart onder de riem. 

 

3. Beloon jezelf

Merk je dat je een paar kilo bent afgevallen? Beloon jezelf dan. Niet met iets lekkers, maar met iets anders waar je blij van wordt. Koop die leuke trui of geef jezelf een mooi boek cadeau. Zo herinner je jezelf aan het feit dat je goed bezig bent en kijk je uit naar het volgende ‘weegmoment’.

 

4. Vergeef jezelf

Kon je dat stukje taart niet weerstaan? Of heb je – ondanks je goede voornemen om maar één handje te nemen – toch de hele zak nootjes leeggegeten? Kan gebeuren. Denk nu niet: “Oké, ik kan het hele dieet wel vergeten, want ik heb toch al gezondigd.” Deze reactie is heel begrijpelijk maar ook onnodig. Het doel is om juist ook door te zetten als je een zwak moment hebt gehad.

 

Onthoud ook: afvallen kost tijd. Geef je dieet daarom niet al na één week op “omdat je toch niet afvalt”, maar probeer het minstens een paar weken. Combineer je nieuwe eetpatroon met meer bewegen en je zult zien dat het echt wel resultaat heeft.

 

Heb jij weleens een dieet gevolgd en goede tips voor anderen? Laat het weten in een reactie.

365x290-dieet-volhouden_blog_thumb.jpg

 

13 Opmerkingen
Tara
N/A

Mijn ultieme tip is dat je niet moet denken in negatieve dingen zoals: 'Ik mag geen koekjes, chips, chocolade en bitterballen.' Maar denk in: 'Ik mag onbeperkt groente, fruit, vis, gevogelte, ongebrande en -gezoute nootjes etc.' Op deze manier hangt er geen negatieve gedachte achter het afvallen maar een positieve.

 

Ook, sta jezelf eenmaal per week dat product toe dat je echt NIET kan laten staan. Zodat je naar dat product toe kanleven. Voor mij bijvoorbeeld ijs. Op zaterdagavond, tijdens een etentje of gewoon thuis mag ik dat heerlijke toetje pakken waar ik doordeweeks steevast nee tegen zegt. Dit als een soort beloning voor het goede eetpatroon van de rest van de week.

Moderator

Wat een goede tips! Absoluut een hele mooie toevoeging op de tips uit het blog. Vooral die positieve gedachte spreekt mij wel heel erg aan! Wat ik mij wel afvraag (omdat ik hier zelf moeite mee heb) is hoe je je 'beloning' kan laten staan tot de dag die je hebt afgesproken met jezelf. Of is de oplossing gewoon: pas in huis halen op dat moment? 

Stamgast

Mijn ervaring is dat afvallen altijd een op en neer gaande beweging is. Zelfs per dag. Als ik de ene dag een pond lichter ben kan het de volgende dag anderhalf pond meer zijn.

Dus daar moet je je niet door laten afleiden.

Het is een kwestie van volhouden en vooral ook je leefstijl aanpassen aan een nieuw voedingspatroon.

Dat kost veel tijd want je lichaam moet er ook aan wennen. Ik ben nu drie jaar onderweg en heb gemerkt dat ik in de winter aankom en het vanaf de lente weer eraf kan.

 

Nu ik een succesvol dieet heb en mijn leefstijl constructief heb veranderd kan ik in de lente veel makkelijker omschakelen naar de afslankmodus.

Maar daarvoor ben ik dus al wel drie jaar onderweg. Want ik moest er echt aan wennen. En dat gaat blijkbaar niet met grote stappen tegelijk. Uiteindelijk scheelt het drie of vier kilo op jaarbasis. Maar het ziet er naar uit dat die dan wel blijvend verdwenen zijn.

 

Het is een kwestie van bewust worden dat mijn lichaam ook met een ander voedingspatroon heel goed overweg kan en daar dan langzaamaan in overgaan. En zo stapje voor stapje verder gaan.

 

Wonderlijk, af en toe. Dat mijn lichaam dat toch allemaal kan.

Stamgast

Het beste advies dat ik eigenlijk kan geven om af te slanken en een dieet vol te houden is zorgen dat je geen honger hebt.

Zonder te eten uiteraard.

Maar anders slank je ook niet af.... Smiley Erg vrolijk

Stamgast

Nog 1 ander advies wat voor mij erg goed werkt.

 

Neem alleen je portemonnee mee als je boodschappen gaat doen.

Neem hem nooit mee als je alleen gaat bewegen of zo.

De eerste tijd voel je je best wel naakt zo zonder portemonnee op zak. Zo was het voor mij tenminste wel. Alsof je niet meer helemaal volwaardig bent.

 

Maar zonder portemonnee is het wel onmogelijk om zomaar even aan je gevoel toe te geven om even een lekkere snack te kopen hier of daar.

 

Ik woon in Amsterdam. Je moest eens weten hoeveel winkels ik hier passeer om iets te eten te kopen als ik een wandelingetje maak door de stad. Er zijn straten in het centrum (Damstraat bijvoorbeeld) waar ze pal tegen elkaar aan staan. Kijk maar met Google Streetview.

Als ik dan mijn portemonnee bij me zou hebben zou ik het echt niet redden om er zomaar voorbij te lopen, hoor.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Muscadijn, ik herken eigenlijk helemaal niet dat ik onderweg heel graag iets wil kopen. Ik heb alleen met avondeten soms dat ik denk, ik ga lekker makkelijk naar de snackbar. Maar dan maakt het weinig uit of ik mijn portemonnee meeneem, want de snackbar zit om de hoek. Dan helpt het mij bewust voor die dag de keuze maken gezond te eten.

 

Als ik mezelf voorneem voortaan gezond te gaan eten, dan krijg ik sowieso sneller de neiging toch maar ff een frietje te gaan halen. Ik kies er dus voor per maaltijd, zo is het te overzien en een stuk makkelijker.

Stamgast

Bij mij om de hoek zitten 2 snackbarren, een vegetarisch fastfood restaurant, een italiaans restaurant en een warme bakker. Verder zijn er ook nog een surinaams restaurant en iets verderop, voorbij de stoplichten is een indonesische take-away. En dan zou ik zowat de Beans & Bagels nog vergeten...

 

Voor mij is er dus ook volop gelegenheid om even snel naar buiten te gaan voor een makkelijke hap. Maar ik heb dus de beslissing genomen om alleen mijn portemonnee mee te nemen als ik boodschappen moet doen. Dat is dus een beperking die ik mij heb opgelegd.

Die beperking komt voort uit een tijd dat ik erg krap zat en heel goed op mijn geld moest letten. Maar toen het weer wat beter ging heb ik deze gewoonte toch maar aangehouden omdat het mij heel goed helpt tegen onnodige en vooral ongezonde impulsen.

 

Iedere keer als ik de neiging krijg om toch maar even iets lekkers te kopen moet ik dus in mijn hoofd de afweging maken of ik daarvoor mijn portemonnee tevoorschijn wil halen en wil breken met mijn gewoonte om geen ongezonde uitgaven meer te doen.

 

Het komt best wel eens voor dat ik een zak chips meeneem van de supermarkt, of een reep chocola. En op zijn tijd lust ik ook wel een lekkere fles whisky of rum. Maar voor de rest blijft mijn portemonnee thuis als ik geen boodschappen doe. Voor mij maakt dat een aanzienlijk verschil.

 

Dus als jij je voorneemt om gezonder te gaan eten dan wordt die neiging om even snel een frietje te halen toch lastiger omdat je dan ook het proces in je hoofd moet afwerken wat nou ook alweer de bedoeling was van het thuislaten van je portemonnee.

 

Vaak zijn die snack-attacks trouwens van korte duur. Na vijf minuten zijn ze meestal weer weg.

 

Ik ben een week of twee geleden weer begonnen met afvallen, wat er in de winter weer is bijgekomen.

Omdat ik in de voorgaande twee jaar gewend ben om een paar keer per week de lunch over te slaan gaat het nu veel makkelijker. Sinds ik er in ben gezakt sla ik nu maar de hele week de lunch over en eet ik na het ontbijt (fruit) alleen nog 's avonds. Ik hou er wel van om er een beetje vaart achter te zetten. Die snack-attacks zijn bij mij nu veel minder heftig dan vroeger. Ik kan me er veel makkelijker overheen zetten. Want mijn lichaam is in de afgelopen twee jaar gewend om het een paar keer per week te laten en in mijn hoofd heb ik ook de herinnering aan de keren dat ik dat zonder moeite kon doen.

Daar wordt je geestelijk sterker van. Maar mijn lichaam heeft zich dus ook aangepast. Het is dus echt niet alleen iets wat tussen mijn oren zit.

 

Maar in de nacht kom ik er ook nog wel uit om van de chocopasta en de pindakaas te snoepen. Daar zal ik eerlijk over zijn. hehehehe Smiley Erg vrolijk

Maar de kiloos vallen er nu echt vanaf hoor. In 1 week 2,7 kilo. Daar kon ik vroeger alleen maar van dromen.

 

Het gaat hier echt fantastisch man. Nooit gedacht dat afvallen zo gemakkelijk kon zijn.

Op 12 mei piekte ik nog op 91,2kg in de ochtend. Vanmorgen zat ik al op 88,6.

Jaloers???? Smiley Knipoog

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ja zonder zo af en toe iets te eten/drinken waar je echt van houd is het natuurlijk amper vol te houden. Ik geloof er in ieder geval niet in om het helemaal uit te bannen. Het lastige is overigens bij mij niet de portemonnee, maar het feit dat als ik iets in mijn hoofd heb dan gaat het ook niks anders meer worden. Ik zou een vegetarisch/gezonde afhaal tent ontzettend toejuichen. Zeker voor mensen die alleen wonen is het soms gewoon een stuk gemak om iets te halen, maakt dan niet eens uit wat het is. Nu haal ik dan maar bijvoorbeeld een maaltijdsalade bij de supermarkt.

 

Voor snack attack heb ik tegenwoordig van die snoeptomaatjes/paprika’s etc in huis. Wat er ook maar in de aanbieding is. Het is weinig moeite me ertoe te zetten om te pakken wat er in huis is, ik shop er dan ook bewust op dat ik “snacks” in huis heb. Ook maak ik nu zelf ontbijt en lunch (broodje kip/kalkoen met sla, tomaat en komkommer) in plaats van dat ik het ga kopen op station of werk. Scheelt niet alleen financieel, maar vaak ook op hoe gezond iets is.

 

 Overigens start ik vanaf 96 kilo, en ben ik van plan ook te gaan hardlopen om in september met mijn collega’s de damloop by night te kunnen lopen. Maar daarvoor is het eerst maar even zien of mijn knieën het aankunnen, die waren bij vorige hardloop pogingen vaak de bottleneck. Of ik jaloers ben? Nee, ben vooral heel blij dat je zoveel afvalt en het motiveert mij om er ook serieus werk van te maken. Chapeau!

Stamgast

Ja, gemak dient de mens Jeppe. Ik weet er alles van.

Zonder portemonnee de straat op is voor mij ook alleen maar een ondersteuning. Wel een hele nuttige overigens.

Ik word er zeker niet slanker van, maar het helpt wel om alle verleidingen tijdens het wandelen te laten staan. Simpel omdat je gewoon geen geld bij je hebt.

 

Wat voor mij toch echt de doorslag heeft gegeven om structureel te kunnen afvallen was toch echt dat ik de kaas uit mijn menu schrapte. Het staat voor mij als een paal boven water dat dat het omslagpunt is geweest. Maar ik zat toen echt in een crisis situatie: of mijn dieet omgooien of binnen een of twee jaar een kunstknie erin. En de kaas eruit was het enige dat ik nog niet echt geprobeerd had.

 

Ik denk dat je in Nederland niet snel een grote lobby tegen kaas zult tegenkomen. Het is een enorme industrie met een grote werkgelegenheid. En het idee dat kaas zo gezond is is er jarenlang door de zuivel industrie ingepompt.

Ik denk dat ik voorlopig nog wel een roepende in de woestijn zal blijven.

 

Overigens kun je net zo goed gaan wandelen ipv hardlopen. Het gaat niet om de snelheid, maar om de afstand. Wandelen is veel beter te doen voor je knieën dan hardlopen. Ik geniet ook erg veel van mijn wandelingen. Er is ontzettend veel te zien bij mij in de stad en er zijn zoveel verschillende routes te nemen. Ik loop zo af en toe ook een winkel binnen om even te kijken. En je ziet de mensen om je heen veel meer.

Wandelen is ook veel beter dan fietsen. Maar je moet ook voor voldoende calcium zorgen. Het zou best kunnen dat je misschien wat extra calcium nodig hebt. Die supplementen zijn echt spotgoedkoop hoor. 240 tabletten voor 5 euro of zo. Dan heb je per tablet 50% vd ADH.

 

Ja, zelf je eten maken is meestal toch wel gezonder. Die professionals weten hoe ze het lekker moeten maken.

Maar als ik een zelfgebakken brood of pizza uit de oven haal geeft dat toch ook wel veel voldoening. En daar kan een ander niet tegenop.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Wat kaas betreft was dat voor mij al gauw duidelijk. Ik heb van kinds af aan koemelk intolerantie dus ik weet dat ik bedachtzaam moet zijn op zuivelproducten. Het feit dat het voor ons niet goed is betekent overigens niet gelijk dat het voor niemand goed is. Zoals je zelf al eens eerder aangaf, ieder zijn lichaam is toch weer anders.

 

Als ik hardloop verbrand ik toch zichtbaar meer calorieën. Je hartslag gaat omhoog dus je bloedcirculatie is ook beter. Ik ben het wel met je eens dat wandelen een goed alternatief is als hardlopen me niet gaat lukken. Kost je dan wel meer tijd van je dag, maar dat is vooral in de zomer geen straf. Ik heb sowieso structureel calcium en magnesium tekorten, die ik met supplementen aanvul. Zelf een maaltijd maken geeft inderdaad wel voldoening. Als je zelf geen inspiratie hebt is het overigens wel lastig, veel recepten die je ziet zitten vol met dingen als suikers en zuivel (en datgene met “superfoods” spreek mij persoonlijk niet aan). Ik zoek dus nog wel een balans in vaak dezelfde dingen eten en nieuwe dingen proberen. 

Stamgast

Ja @Jeppe, die balans zoek ik ook.

 

Ik denk dat je gezonde dingen zou moeten eten die ook erg lekker zijn. Dan is het geen probleem om ze vaak te eten.

Ik vond het toch wel een gemis om geen pizza's meer te eten. Daarom ben ik ze zelf gaan maken. Je bent er wel veel tijd mee kwijt, 1,5 tot 2 uur of zo, maar als je vroeg begint is dat geen probleem meer. Ik heb geen last meer van zo'n knagend hongergevoel. Dus als je vroeg aan je eten begint heb je toch al een beetje het gevoel dat je 'binnen' bent.

 

Als ik nu door de stad loop dan mis ik die pizza's niet meer die ik overal zie. Want ik weet dat ik er elke zaterdag zelf ook eentje krijg. Maar dan wel helemaal gezond want ik bepaal zelf wat er in gaat. En ze smaken ook fantastisch.

Top bijdrager

Ik doe ook even mee met jullie afval gesprek.

 

 

In maart 4 jaar geleden woog ik het meest dat ik ooit had gewogen, 95.5

Het was dus echt 5 voor 12.

 

Ik at niet veel, maar insuline en veel medicijnen en niet kunnen bewegen bracht het zo ver.

 

Ik had door Diabetes en mijn postuur nog meer een hekel aan mijn lijf.

 

Tot ik bij mijn DVK kwam, die er heel mooi uitzag, ik maakte haar een compliment en ze vertelde dat ze 20 kilo was afgevallen. Ik meteen: Ja kun jij lekker doen, maar ik niet ! Toen gaf ze zich bloot en vertelde ze dat ze ook een pomp droeg.

Dat was het begin van een begeleiding in het ziekenhuis van een top dietiste.

 

Ik ging op 2 maal daags maaltijdvervangers en een lichte maaltijd, mocht 1 glaasje wijn blijven drinken en viel in anderhalf jaar af tot 75 kilo bij 1 meter 75

 

Tja en dat doe ik nu nog steeds want ik moet echt uitkijken dat ik niet terug groei, maar mijn leeftijd maakt ook dat ik minder voedsel nodig heb.

 

Het zal niet de beste eetmanier zijn, maar ik voel me er tevreden mee en heb de beslissing genomen dat ik niet meer zwaar wil worden, vaak bekritiseerd als ik iets niet mee eet, maar dat raakt me niet.

 

Na 2 jaar vertelde de Dietiste dat ik me 1 keer per week iets moest gunnen en we kwamen uit op een MOORKOP 13kh  en sindsdien eten we die op vrijdagavond precies om 8 uur, langer kan ik dan ook niet wachten.

 

Ben nooit meer dan 1 kilo zwaarder dan 75 , de knop is om en blijft ook met kerst om.

Ik eet bij mijn zoon en neem alleen wat me past en ook hij moet dat accepteren.

 

Maar ik zit beter in mijn vel, het is gezonder om minder te wegen en het is ook eenvoudig op de koop toe

 

Wens iedereen veel sterkte om vol te houden

 

 

Moderator

Hoi Colliore, 

 

Wat fijn dat je, naar mijn idee, zo'n fijne DVK hebt/had!

 

Ik ben benieuwd wat op dit moment eet als maaltijdvervangers! En heb je voor jezelf genoeg variatie kunnen vinden in lichte maaltijden?

 

Afgelopen vrijdag ook heerlijk genoten van een moorkop? Of heb je met de kerst iets anders lekkers gegeten?