Deze snacks mogen niet ontbreken in de sporttas van kinderen

Goed eten is ontzettend belangrijk voor kinderen. Net als regelmatig sporten. Maar vaak staat de sportkantine vol met ongezonde snacks. En altijd een chocoladereep tussendoor of frietje na de wedstrijd is natuurlijk geen goede keuze. Wat kun je dan meegeven zodat je kind wél gezond en toch lekker snackt? Wij zochten het uit.

 

Gezonde snack 1: Fruit

Fruit, natuurlijk! Druiven, een peer, een appel, een mandarijntje: wat je ook kiest, hiermee zit je altijd goed. Professionele sporters kiezen vaak voor bananen. En dit is niet voor niks. Zowel voor als na het sporten is een banaan een goede keuze. Er zit glucose in, waarvan je lichaam een flinke energieboost krijgt. Daarnaast bevatten bananen ook glycogeen en kalium. Dit zijn stoffen die helpen bij spierherstel en zorgen voor een goede vochtbalans. Een banaan is dus echt een powerfood.

 

Een appel is ook een prima stukje fruit om tussendoor te nemen. Zeker vóór het sporten is het een goede keuze. Appels bevatten namelijk het antioxidant quercetine, een stof die ervoor zorgt dat er meer zuurstof in de longen terechtkomt. Hierdoor wordt het uithoudingsvermogen vergroot. Onmisbaar tijdens een zware training! Als je je kind een appel geeft, haal dan niet de schil eraf. Hier zit namelijk een groot deel van de vitamines en mineralen in. Wel eerst even wassen!

 

Tip! Zijn jouw kinderen niet de grootste fans van fruit? Maak er dan een kunstwerk van. Een banaan is bijvoorbeeld heel geschikt om op te tekenen. Laat je creativiteit erop los en jouw kinderen willen niet meer zonder banaan naar de club!

 

verantwoordesnack01.png

 

Gezonde snack 2: Gedroogd fruit

Een alternatief voor een zakje snoep is gedroogd fruit. Net zo zoet, maar een stuk gezonder. Geef bijvoorbeeld eens rozijntjes of dadels. Hiervan krijgt je kind veel gezonde energie. Gedroogd fruit bevat bovendien veel meer mineralen dan vers fruit. Ook barst het van de voedingsstoffen zoals ijzer, calcium, magnesium en zink. Voor sporters zijn dit hele belangrijke bouwstoffen. In gedroogd fruit zit alleen wel vaak veel suiker, zeker als het een goedkope variant is. Bij de wat duurdere, verse soorten is dit niet het geval.

 

Tip! Maak met dadels deze suikervrije chocolade-dadelcake. Door gebruik te maken van rauwe cacao is dit een gezond tussendoortje.

 

verantwoordesnack02.png

 

Gezonde snack 3: Noten

Hebben je kinderen even geen zin in fruit? Dan kun je ze ook noten geven, zoals ongezouten cashewnoten, amandelen of walnoten. Die zitten namelijk boordevol ijzer, eiwitten, calcium, antioxidanten en vitamine B. Geef ze alleen niet vóór het sporten: noten schijnen het prestatievermogen te verlagen. Maar een handjevol noten is heerlijk na een dag flink bewegen, want hiermee kan het lichaam weer vlug op kracht komen!

 

Tip! Staan je kinderen niet te springen om een handje noten? Probeer het dan eens met één van deze drie zelfgemaakte gezonde mueslirepen.

 

verantwoordesnack03.png

 

Er zijn dus meerdere verantwoorde snacks die je aan je kind kunt meegeven naar een wedstrijd of training. Weet jij nog tussendoortjes die ook lekker én gezond zijn?

 

365x290-gezonde-snack_blog_thumb.jpg