Declaraties in Mijn Zilveren Kruis: duidelijk of doolhof?

Als het gaat om het betalen van zorg dan wil je weten waar je aan toe bent. Je kunt hiervoor inloggen op Mijn Zilveren Kruis, waar je een actueel overzicht vindt van je geldzaken. Toch blijkt dit overzicht niet voor iedereen altijd even duidelijk te zijn. Zo krijgen we regelmatig vragen aan de telefoon over bijvoorbeeld de herkomst van te betalen bedragen. Onze collega’s Didde en Bert willen Mijn Zilveren Kruis daarom verbeteren en aanpassen aan jouw wensen!

 

Behandeld door een specialist? Of medicijnen opgehaald? Dan reken je hiervoor meestal niet af in het ziekenhuis of de apotheek. In plaats daarvan gaat je rekening rechtstreeks naar ons. Wij zetten alle bedragen op een rijtje en vertellen jou wat wij vergoeden en welk deel je eventueel zelf betaalt. Deze informatie over je declaraties vind je op Mijn Zilveren Kruis – een afgeschermde website waarop je je verzekeringszaken kunt bekijken.

 

Onduidelijk

Dat klinkt als een handige service die je een hele berg administratie scheelt, toch? Nou, daar zijn niet al onze verzekerden het mee eens. Een deel van hen vindt de informatie over declaraties namelijk onduidelijk. Zij hebben soms moeite om in één oogopslag te zien waar ze aan toe zijn.

 

Jullie wensen

Gelukkig laten onze verzekerden van zich horen. Afgelopen jaar ontvingen we regelmatig vragen en opmerkingen over het financiële overzicht op Mijn Zilveren Kruis. Enkele voorbeelden:

 

  • Alles op één plek
    Een veelgehoorde vraag is: waar komt dit bedrag vandaan? Dit vroeg ook Community-lid Wijnands zich af toen hij ineens enkele honderden euro’s moest betalen. Dit bleek later eigen risico te zijn. Mijn Zilveren Kruis toont deze informatie wel, maar de losse bedragen staan op verschillende plekken. Hierdoor is het niet altijd makkelijk om een duidelijk overzicht te krijgen.
  • Betere specificatie
    Wat daarbij ook niet helpt, is de soms vage beschrijving van verbruikte zorg op het declaratieoverzicht. Diadino meldde op de Community: "Volgens het overzicht krijg ik één keer 'diabetes-testmaterialen', terwijl ik toch echt veel meer doosjes krijg." Omdat deze details ontbreken en de omschrijving te algemeen is, kan hij niet verklaren waarvoor hij precies betaalt.
  • Zichtbare medicijnnamen
    Marcel liep tegen iets soortgelijks aan: "Wat betekent 'verstrekking apotheek' op mijn declaratieoverzicht?" Het gaat hier om opgehaalde medicijnen die we niet bij naam noemen vanwege privacybescherming. Veel mensen zeggen dat zij de medicijnnaam graag toch willen zien, om de kosten te kunnen controleren.
  • Betaalstatus eigen risico
    Een ander struikelblok: in Mijn Zilveren Kruis staat welke ontvangen declaraties (deels) van het eigen risico af gaan, maar niet wat je hiervan al betaald hebt. Dit veroorzaakte verwarring bij Annzie: "Toen ik in Mijn Zilveren Kruis keek, was mijn eerste gedachte: ik heb het eigen risico betaald. Een aantal dagen later kwam er toch nog een rekening van ruim 150 euro."
  • Resterende vergoeding
    Tot nu toe hebben we het gehad over het inzien van verwerkte declaraties. Hendrik wil daarnaast ook weten wat hij over heeft – hoeveel hij nog kan declareren. "Wat ik zelf erg handig zou vinden, is een overzicht waarop je de huidige tandartsvergoeding kunt bekijken. Vergelijk het met het overzicht van het eigen risico." Om zijn idee te illustreren, stuurde Hendrik ons dit voorbeeld.

    tandartsvergoeding.png

 

Praat mee!

Komt één van bovenstaande punten je bekend voor? Of valt jou iets anders op in Mijn Zilveren Kruis dat aandacht vraagt? Duik dan meteen in één van de openbare gesprekken hierover op ons forum en praat mee:

 

 

Onze collega’s Didde en Bert lezen en praten mee. Daag ze uit met jouw ideeën en wensen! Dan volgt hier binnenkort een verbetervoorstel, waarop je weer kunt reageren.

365x290-mijn-zk_blog_thumb.jpg

5 Opmerkingen
Vaste bezoeker

Gebruiker heeft het bericht verwijderd

 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@ZingendVoske Het advies van Henk Westbroek neem je serieuzer dan het advies van je huisarts? Is dat misschien wat ze bedoelen met de 'kracht van muziek'. Anton

EvaM
N/A
Ik vind het jammer dat ik niet meer kan terug zien waar ik dat geld voor heb betaald, nu heb ik een bedrag moeten betalen enkele maanden terug en ik kan me niet meer herinneren waarvoor, ik weet ook niet hoe je dat terug kan zien, het staat iniedergeval niet in mijn nota die online staat...
Webcare

Hoi EvaM waar kijk je precies? Als je in Mijn Zilveren Kruis inlogt zie je bij Mijn Zorggebruik je totale zorgverbruik.

Je kunt kiezen voor een zorgsoort of alles. 

Dan lees je meer detailgegevens.

Kun je zo verder? We horen het graag als je hulp nodig hebt.

 

groet Pauline

 

 

Medewerker

Goedemiddag Kritische consu,

 

Vervelend dat de prothese niet meer blijft zitten op de implantaten en dat zij hierdoor problemen heeft met eten!

 

De vergoeding van de implantaten en de prothese komt uit de basisverzekering. Wettelijk is bepaald welke behandelingen er wel of niet vergoed worden uit de basisverzekering, zoals het plaatsen van een implantaat (in bepaalde situaties). De nota voor de OPG (rontgenfoto van de kaak) voorafgaand aan het plaatsen van implantaten wordt wel uit de basisverzekering vergoed. Als het niet voorafgaand aan plaatsen van implantaten is, wordt het niet uit de basisverzekering vergoed.

 

Wij bepalen niet wat er wel/niet in een basisverzekering zit. Dat bepaald de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport na advies van het Zorginstituut Nederland. Datgene dat wij toch als vergoeding willen zien nemen wij op in aanvullende en tandartsverzekeringen. Dat geldt hiervoor ook. In de tandartsverzekering zit bijvoorbeeld wel een vergoeding voor röntgenfoto's of een consult. Ook hebben wij in de aanvullende verzekering diverse preventieve zorg opgenomen.

 

Hoor graag of bovenstaande voor jou duidelijk is.

 

Groeten, Michiel