De zorg wordt steeds digitaler, ook voor jou?

Handige apps, websites en gadgets in de zorg: het is er al volop, maar patiënten maken er nog weinig gebruik van. Opvallend, zeker als je leest dat de helft van de Nederlanders zijn duim opsteekt bij het idee van online zorgdiensten. Ligt hier ook een taak voor ons als zorgverzekeraar om 'e-health' meer op de kaart te zetten? En welke dan? Dat is waar Mirthe van de Belt, medewerker innovatiebeleid bij Zilveren Kruis, benieuwd naar is. En daarbij vraagt ze jouw hulp!

 

Mirthe: "Sinds kort draag ik een polsbandje dat meet hoeveel ik op een dag beweeg. Zo kan ik volgen hoe actief ik ben en of ik rustig slaap. De cijfers en grafiekjes die vervolgens op mijn schermpje verschijnen, vertellen mij wat ik stiekem al weet. Op die lange kantoordagen beweeg ik erg weinig. Als ik de volgende dag een drukke agenda heb, dan lig ik vaak te woelen in bed. En ook de beloning voor het harde werken in de vorm van een chocoladereep zie ik terug in mijn digitale overzicht. Confronterend, maar tegelijkertijd precies waarom ik deze 'activity tracker' draag! De inzichten helpen mij keuzes te maken om me fitter en gezonder te voelen. Bijvoorbeeld door wat vaker te gaan hardlopen. Ook weer met een app, die me uitdaagt om niet elke avond op de bank te ploffen."

 

Digitale zorg

"Als je actief met je gezondheid bezig bent, zijn er veel bekende digitale hulpmiddelen om zelf mee aan de slag te gaan. Maar hoe is dat als je je niet fit voelt en zorg nodig hebt? De zeldzame keren dat ik ziek ben, vind ik de drempel om naar de huisarts te gaan hoog. Op Google is veel informatie te vinden, maar hoe betrouwbaar is deze? Liever zou ik via een Skype-afspraak even bellen met mijn huisarts. En dat hij dan op afstand kan bepalen of ik medicijnen nodig heb, die ik online thuis kan laten bezorgen. Nog fijner zou het zijn als hij ook de cijfers van mijn polsbandje erbij kan pakken en een zelfhulpprogramma voorstelt voor een betere nachtrust.

 

Als dat nu al een wens van mij is, hoe zou het dan zijn wanneer ik voortdurende of intensieve zorg nodig heb? Bijvoorbeeld bij een chronische aandoening als diabetes of hartfalen, of een ingrijpende gebeurtenis zoals kanker of een heupoperatie. Ik kan me voorstellen dat ik dan alle informatie zou willen hebben, die mij kan helpen om zo goed mogelijk met mijn ziekte om te gaan. Of als ik geopereerd zou moeten worden: hoe kan ik me dan het beste voorbereiden en wat kan ik doen om achteraf complicaties te voorkomen? Hierover zou ik snel en gemakkelijk informatie en tips willen krijgen, die aansluiten op mijn schema en levensstijl."

 

Ongekende mogelijkheden

"Digitalisering van de gezondheidszorg – ook wel 'e-health' genoemd – kan helpen om meer zelf aan het roer te staan van je gezondheid en vitaliteit. Het samenbrengen van meer zelfregie en slimmere technologie in de zorg biedt ongekende mogelijkheden. Zo kon ik meer dan dertig apps vinden voor mensen met een chronische aandoening. Voor mentale gezondheid zijn er diverse zelfhulpprogramma’s. Daarnaast zie ik steeds vaker initiatieven die zorg op afstand mogelijk maken, zoals videobellen met je arts en telemonitoring. En ook op landelijk niveau wordt er gewerkt aan een website waarop iedereen zijn gezondheidsinformatie kan verzamelen, beheren en delen."

 

Nog weinig 'e-patiënten'

"Echter, in de praktijk zie je dat patiënten bestaande medische tools en apps nog weinig gebruiken. De patiënt vraagt er ook niet in groten getale naar. Daarnaast helpt het niet dat de meeste 'e-health' met name is gericht op de ondersteuning van zorgverleners, en niet zozeer op het gebruiksgemak van de patiënt. Zorgverleners krijgen bovendien weinig prikkels om online zorgdiensten te gebruiken naast of in plaats van de reguliere behandeling. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel, waarin lokale succesvolle initiatieven maar niet doorgroeien naar landelijk beschikbare apps, websites of gadgets."

 

Het kan wel!

"Vanuit Zilveren Kruis wil ik graag helpen dit te doorbreken. Ik geloof dat digitale uitvindingen in de zorg miljoenen Nederlanders gezonder en vitaler kunnen maken. Hiervan is al een aantal concrete succesverhalen. Zoals de Hartwacht, een app waarmee hartpatiënten altijd in contact staan met hun cardioloog via een smartphone of tablet. Of de online zelfhulp van Mirro en OncoKompas. Mirro helpt inzicht te krijgen in de eigen mentale gezondheid, met tips, oefeningen en ervaringsverhalen. OncoKompas ondersteunt je in het leven met en na kanker, met advies gericht op jouw specifieke situatie. Daarnaast werken we samen met partijen die bezig zijn met de toekomst van de zorg. Bijvoorbeeld Ikone, die bij de verbetering van 'e-health' niet alleen zorgverleners en wetenschappers betrekt, maar juist ook patiënten."

 

Jouw stem telt

"Ik hoor ook het liefste van jou hoe we digitale zorgdiensten aantrekkelijker kunnen maken. Daarom mijn vraag: wat is ervoor nodig om 'e-health' (meer) te willen gebruiken? En hoe kunnen wij als zorgverzekeraar daarbij helpen? Laat jouw idee achter in mijn forumtopic en je krijgt persoonlijk antwoord!"