De voordelen van een snelle stofwisseling
Moderator ‎06-07-2015 11:59
Moderator

Is de uitspraak ‘Ieder pondje gaat door het mondje’ je op het lijf geschreven? Voel je je vaak sloom en heb je het snel koud? Dan is het goed mogelijk dat je een trage stofwisseling hebt. Dit houdt in dat je lijf er relatief lang over doet om voedingsstoffen om te zetten in energie, wat kan resulteren in gewichtstoename. Voor iedereen die hier last van heeft: treur niet! De snelheid van je stofwisseling heb je namelijk (deels) zelf in de hand. Wil je weten hoe? Lees dan verder.

 

Via onze voeding komen er allerlei stoffen ons lichaam binnen. Denk aan brandstoffen zoals koolhydraten, suikers, eiwitten en water, maar ook andere hulpstoffen, zoals vitamines en zuurstof. Al deze stoffen worden omgezet in bouwstoffen of afvalstoffen. Dit proces is ons metabolisme, ook wel ‘stofwisseling’ genoemd.

 

Snelle of langzame stofwisseling? 

Je stofwisseling kan snel zijn - of juist traag. Bij een snelle stofwisseling worden voedingsstoffen in een hoog tempo verwerkt. Hierdoor heb je het vaak warm, omdat bij het omzetten van al deze stoffen veel warmte vrij komt. Ook ga je regelmatig naar de wc voor een grote boodschap. Minimaal een keer per dag. Je voelt je actief en hebt vaak honger, ook als je regelmatig eet. Als je een langzame stofwisseling hebt, heb je het juist vaak koud en voel je je dikwijls een beetje sloom. Je hebt geen regelmatige ontlasting en hebt niet zo vaak honger. En het vervelendste van alles: je komt relatief snel aan.

 

Genen

De snelheid van je stofwisseling wordt mede bepaald door je genen, maar gelukkig kun je er ook zelf invloed op uitoefenen. Zeven tips:

 

1. Vaker eten

In Nederland zijn de drie grote maaltijden per dag er redelijk ingestampt, maar eigenlijk is het beter om vijf tot zeven kleine maaltijden per dag te eten. Daarmee houd je je stofwisseling constant in werking en hoeft het niet telkens weer op gang te komen.

 

2. Voedsel met hoge thermische waarde
Het kost je lichaam moeite om voedsel met een hoge thermische waarde te verbranden. Dit zijn producten met veel eiwitten, zoals eieren, vis, noten en zuivelproducten. Wanneer je dit eet, moet je lichaam extra hard werken, waardoor je stofwisseling versnelt en je meer energie verbrandt.

 

3. Kruidig eten
Het eten van rode en groene chilipepers kan je stofwisseling met twintig procent verhogen. Zeker in het eerste half uur na de maaltijd. Eet daarom eens wat vaker pepers.

 

4. Water drinken
Water drinken is belangrijk voor het verhogen van je stofwisseling. Je lichaam heeft vocht namelijk hard nodig voor het afvoeren van afvalstoffen. Krijg je onvoldoende vocht binnen, dan vertraagt dit proces en daarmee ook je stofwisseling. Zorg dus voor die acht à tien glazen water per dag.

 

5. Zwarte koffie
Van koffie gaat niet alleen je hart sneller kloppen, het is ook een manier om je stofwisseling te versnellen. Drink je koffie zwart en met mate, dan kan het een klein, maar positief effect hebben op je stofwisseling.

 

6. Groene thee
Als je van thee houdt, kies dan voor groene thee. Dit schijnt stoffen te bevatten die je stofwisseling voor een paar uur een boost kunnen geven. Kies niet voor voedingssupplementen met groene thee-extracten, maar voor een kopje met verse groene thee. Supplementen kunnen namelijk te hoge concentraties bevatten die slecht zijn voor je gezondheid.

 

7. Spieren ontwikkelen en intensief bewegen
Ben je erg gespierd? Dan verbrand je meer energie dan wanneer je een hoog vetpercentage hebt. Dit komt doordat je je spieren altijd onbewust aanspant, zelfs als je rust. Door veel te bewegen krijgt je stofwisseling ook een oppepper. Gegronde redenen om naar de sportschool te gaan dus.

 

En heb jij weleens geprobeerd je stofwisseling te versnellen door je leefstijl aan te passen?

 

Lees ook: Ontcijfer voedseletiketten en maak een gezonde keuze! 

6 Opmerkingen
Stamgast

Ik had gelezen dat vlees veel tijd nodig heeft om te verteren in de darmen. Daardoor kost het veel tijd voor de overige stoffen om in het bloed te komen. Van groente is bekend dat het licht verteerbaar is.

 

Toen ik nog vlees at had ik vijf minuten na de avondmaaltijd alweer een knagende honger. Dat was vanaf mijn 45ste.

Stoppen met vlees heeft mijn stofwisseling zeer duidelijk merkbaar verbeterd. Maar ik viel er niet van af.

Ik heb sinds ik een plantaardig dieet heb nog steeds moeite met afvallen. Maar nu komt dat omdat mijn stofwisseling zo goed werkt dat het extra voedsel heel gemakkelijk wordt opgeslagen. Maar gelukkig is mijn lichaam nu ook in staat om die extra pondjes ook weer relatief gemakkelijk te dumpen. Door die verbeterde stofwisseling.

 

Het blijft echter opletten. Want het eten smaakt me zo ontzettend goed. Gelukkig ben ik wel van dat knagende hongergevoel af.

 

Ik voel nu heel duidelijk hoe snel mijn voedsel in mijn bloedbaan komt nadat ik een maaltijd heb genuttigd. Binnen 10 minuten voel ik de energie mijn hoofd binnenstromen. Echt een duidelijk merkbaar gevoel.

 

Bedankt voor de tips. Ik verwar water drinken nog wel eens met honger. Ik moet er dan op letten om water of koffie of zo te drinken en niet iets te eten nemen.

Ik vind het trouwens prettiger om lauw water te drinken ipv koud water uit de kraan. Lauw water komt wat zachter op je maag. Van koud water heb ik gauw genoeg. Behalve dan in de zomer natuurlijk.

 

Sinds kort neem ik 's avonds ook een kommetje havermout. Soms helpt dat best wel goed om de nacht goed door te komen. Zonder dat ik dan nog een snack attack krijg of zo.

Meer dan drie eetmomenten op een dag is toch wel wat realistischer.

Bekend gezicht

Hoi 

 

Ja ik moet erg uitkijken met wat ik eet!

Ik heb een zeldzame Hypofyse aandoening, Ls,Syndroom van Tietze, Slijtage kniëenTennisarm/Golferselleboog

 

Een heel lijstje hihi

Ik ben pas gestop met roken omdat het gewoon mijn leven beinvloedde!

En dan komen de kilo's aan!

dat komt niet alleen door het roken maar ook door de fijne medicijnen zwendel die ik inneem!

Schildklier waarde's etc

 

Ook kan mijn maag en darmen neit tegen te vet voedsel

 

Soms is het moeilijk te variëren omdat ik nog een partner heb die een kieskeurtje is!

 

Ik zit nu op een door mij zelf samen gesteld dieetplan!

Veel fruit en veel verse groenten

Maar soms (door mijn lijst aan kwalen) heb ik nergens zin in!

 

Hoe los je dat op?

Ik lust alles behalve orgaanvlees en bruine bonen

 

Ik ben wel helemaal van de groene thee!

Ik heb het vaak te warm of te koud..

 

Stamgast

Hai @Nanda,

 

Je partner de deur uitzetten is geen optie hè? hahaha Smiley Erg vrolijk

 

Voor die slijtage heb ik misschien wel een oplossing: calcium supplementen.

Ik had jarenlang last van stijve gewrichten. Op een gegeven moment ben ik toch maar begonnen met calcium supplementen, nou, ik heb er geen moment spijt van hoor.

Als ik in bed lag moest ik altijd uitkijken hoe ik mijn armen boog om te voorkomen dat ze te stijf werden. En 's ochtends die stijve knieën....

Dat is nu allemaal voorbij.

 

Ik heb eerst een tijd wel 150% van de ADH geslikt. Minstens een maand of zo. Om het tekort aan te vullen. Nu zit ik op 50% extra per dag.

 

Het is een dagelijkse routine die ik mezelf min of meer noodgedwongen heb aangeleerd. Maar die stijve gewrichten zijn nu echt helemaal verleden tijd. Dat is een zegen als je in bed ligt en wanneer je er 's ochtends uit komt.

 

Toen ik gestopt was met roken werd ik ook zwaarder. Je moet je er toch doorheen werken hoor.

Ga lekker de frisse lucht in. Daar knap je van op. Frisse lucht is heel gezond voor lichaam en geest.

 

Succes.

Bekend gezicht

Goeiemorgen!

 

Hehe nee mijn partner is me dierbaar Smiley Erg vrolijk

Ik ben zelf een maatje voor een verstandelijk beperkte vrouw,, daar ga ik lekker mee wandelen en leuke dingen doen!

Je moet wat met die vrije tijd Smiley Tong

Ik ga nu met mijn partner elke avond voor het slapen een blokje om..ben al 2 kilo kwijt!!

Het gaat bij mij super snel dat scheelt weer,zolang ik van de snoep,chips en drop afblijf Smiley LOL

Stamgast

Jij ook goeiemorgen. Smiley Vrolijk

 

Die calcium tabletten zijn echt spotgoedkoop hoor. 240 tabletten voor maar 5 euro of zo.

Ik zag er vroeger vreselijk tegenop omdat ik het zo onnatuurlijk vond. Maar als je voeding te weinig calcium levert, waardoor dat tekort dus ontstaat, dan zul je eigenlijk wel moeten.

Dan blijft er geen andere keus over.

 

Je kunt het toch een keer proberen?

Bekend gezicht

Ja ik kan het zeker proberen!

Ik slik nu ook magnesium citraat en ik zou moeten overleggen of het allemaal met me medicijnen samen kan Smiley Knipoog