Buiten sporten is goedkoop en gezond

Geen zin om een abonnement op de sportschool te nemen? Geen probleem. Voor iedereen die lekker sportief bezig wil zijn, zeggen wij: ga gewoon naar buiten! Hieronder een aantal redenen en tips om (zo goed als) gratis te sporten in de buitenlucht.

 

Buiten sporten kost weinig, op het aanschaffen van wat noodzakelijk materiaal na. Maar behalve dat het kostenbesparend is, is er nog meer te zeggen voor buiten sporten.

 

Reden 1: Buiten sport je langer
Als je buiten sport, houd je het waarschijnlijk langer vol dan in de sportschool. Je ziet meer en de omgeving verandert constant. Hierdoor raak je minder snel verveeld en gaat de tijd een stuk sneller voorbij.

 

Reden 2: Buiten sporten is gezonder
Helaas zijn sportscholen niet zo gezond als we denken. Uit Brits onderzoek blijkt dat veel mensen zich niet aan de ‘fitnessetiquette’ houden, waardoor de hygiëne niet altijd zo top is. Zo maakt niet iedereen de apparaten schoon na gebruik en lopen mensen op blote voeten. Het gevolg? Griep, verkoudheid en voetschimmel liggen er altijd op de loer. En daar zit je niet op te wachten!

 

Reden 3: Buiten sporten kan altijd
Buiten kent geen sluitingstijd en je kunt dus sporten wanneer het jou uitkomt. Erg handig als je een drukke baan hebt en je je niet altijd aan de openingsuren van een sportschool kunt houden. Natuurlijk wonen we wel in Nederland, waar regenbuien ons regelmatig opzoeken. Maar bekijk het positief, want regendruppels tijdens een work-out kunnen juist ook erg verfrissend zijn!

 

Genoeg redenen om je sportkleding uit de kast te trekken en naar buiten te gaan dus. Maar wat kun je zoal doen? We zetten wat sportactiviteiten voor je op een rij. De keuze is groot!

 

Hardlopen
Een van de populairste sportactiviteiten voor volwassenen is hardlopen. Het is gratis, kan overal en op elk moment van de dag. Het enige dat je nodig hebt zijn goede hardloopschoenen om blessures te voorkomen. Begin je met hardlopen, bouw dan wel rustig op aan de hand van een hardloopschema.

 

Wielrennen
Hou je meer van snelheid? Dan is wielrennen misschien wel dé buitensport voor jou. Het mooie ervan is dat je lange toertochten kunt maken en veel kunt zien. En daarnaast train je er je hele lichaam mee, verbrand je veel calorieën en verbeter je je uithoudingsvermogen. Wil je beginnen, maar weet je nog niet zeker of het voor jou is weggelegd? Probeer dan eerst voor weinig een tweedehands racefiets op de kop te tikken. Schaf meteen een helm aan, wielrennen zonder helm is namelijk ontzettend gevaarlijk!


Skeeleren
Voor iedereen die niet zo’n fan is van hardlopen en geen zin heeft in wielrennen, is skeeleren een goed alternatief. Je maakt lange afstanden en kunt lekker hard gaan, erg goed voor je conditie dus. Met skeeleren train je voornamelijk je bovenbenen en bilspieren, maar omdat balans belangrijk is train je ook je buik- en rugspieren. Begin je net? Leer jezelf dan eerst even goed remmen en schaf de juiste bescherming aan.

 

Yoga

Voor een sterker en leniger lichaam is yoga een goede optie. Dit kun je uiteraard thuis doen. Maar waarom zou je met mooi weer geen rustig plekje in het park of het strand opzoeken? Neem je yogamatje mee en je telefoon met yoga-applicatie en binnen een mum van tijd word je helemaal zen – en dat in de buitenlucht!

 

Fitness

Wist je dat je voor fitnessoefeningen helemaal geen sportschool nodig hebt? Je kunt allerlei dingen die je buiten tegenkomt gebruiken om oefeningen te doen in combinatie met je eigen lichaamsgewicht. Een paar suggesties:

 

  • Druk je op tegen een picknicktafel in het park, daarmee train je je borst- en armspieren en op deze manier is het net iets minder zwaar dan op de grond.
  • Kom je tijdens het hardlopen een lange trap tegen? Gebruik deze dan om een aantal keer op en af te rennen, goed voor je vetverbranding.
  • ‘Outdoor gyms’ zijn in het buitenland al een tijd populair en tegenwoordig in steeds meer parken in Nederland terug te vinden. Je kunt er allerlei oefeningen doen, gratis en voor niets en lekker buiten in de frisse lucht.
  • De oefeningen die je normaal gesproken tijdens een groepsles op de sportschool of thuis in de woonkamer doet, kun je natuurlijk ook buiten op een grasveldje doen. Fitnessoefeningen zoals burpees, squats, lunges of touwtje springen, dat is buiten toch een stuk leuker?

 

Sport jij ook weleens buiten? En welke sport beoefen jij dan het liefst? Deel het hieronder!

11 Opmerkingen
Geert de Vries
N/A
Gewoon 3 a 4 dagen per week drie kwartier tot een uur robuust wandelen is al voldoende om fit te blijven. Zonder blessures en gezond voor de geest.
Coster
N/A

Ik denk dat het initiatief goed is maar niet door het zilveren kruis. Met puur dollartekens in de ogen heeft het zilveren kruis Achmea sportscholen waar heel veel oudere en soms gehandicapte veel baat bij hadden daar men het hele jaar door kon sporten. Mensen tussen de 60 en 82 jaar kwamen daar. Maar binnen enkele maanden was het afgelopen te weinig winst, wij, de klanten van zilveren kruis kregen korting daar het de verzekerings maatschappij ten goede kwam, maarja nieuwe manager!!! En nu net zilverenkruis Achmea die beweren dat sportscholen ongezond zijn, beetje dubbel hè maar je kon er op wachten

Titus Korving
N/A
buitenlopen is heerlijk, maar hardlopen is echter een van de zwaarste sporten. Doe het in clubverband waardoor je de kans op blessures verkleint. Ik heb samen met een atletiekvereniging een hardloopgroep opgericht in Breda oost, waardoor je veilig en verantwoord sport in je eigen wijk. Inmiddels lopen er 100 mensen in 4 groepen plus n wandelgroep.
Moderator

@Geert, dat klinkt al een super goede manier om fit te blijven! Vooral als er in de buurt mooie plekken zijn om lekker te wandelen. Bossen, langs het water of juist in de stad. Bij jou in de buurt mooie wandelplekken?

 

@Coster, jammer dat je dit gevoel hebt! Dit is namelijk zeker niet waarom we dit blog hebben geschreven. Het blog is juist om iedereen te laten zien welke mogelijkheden er zijn. Dat neemt niet weg dat natuurlijk voor een bepaalde doelgroep de sportschool juist veel voordelen heeft. 

 

@Titus, gaaf zeg! een hardloopgroep opgericht! Inderdaad een zware sport wat in teamverband zo zijn voordelen heeft. Ben je zelf ook een wandelaar of echt een hardloper? 

Jennifer2010
N/A

ben het helemaal met Coster eens. Ik was lid van een fitnesscenter van Achmea. Het was een prima gebouw met bar en sauna en meer dan voldoende zalen voor de diverse sporten. Mismanagement en vriendjespolitiek leidden tot de ondergang.  Dus inderdaad: dit soort berichten stoort mij vreselijk.  Ik hoop ook dat er een gerechtelijk onderzoek komt naar de misstanden bij Achmea.

Voorbijganger

Rogier schreef:

994x260-buiten_beeld_header.jpgGeen zin om een abonnement op de sportschool te nemen? Geen probleem. Voor iedereen die lekker sportief bezig wil zijn, zeggen wij: ga gewoon naar buiten! Hieronder een aantal redenen en tips om (zo goed als) gratis te sporten in de buitenlucht.

 

Buiten sporten kost weinig, op het aanschaffen van wat noodzakelijk materiaal na. Maar behalve dat het kostenbesparend is, is er nog meer te zeggen voor buiten sporten.

 

Reden 1: Buiten sport je langer
Als je buiten sport, houd je het waarschijnlijk langer vol dan in de sportschool. Je ziet meer en de omgeving verandert constant. Hierdoor raak je minder snel verveeld en gaat de tijd een stuk sneller voorbij.

 

Reden 2: Buiten sporten is gezonder
Helaas zijn sportscholen niet zo gezond als we denken. Uit Brits onderzoek blijkt dat veel mensen zich niet aan de ‘fitnessetiquette’ houden, waardoor de hygiëne niet altijd zo top is. Zo maakt niet iedereen de apparaten schoon na gebruik en lopen mensen op blote voeten. Het gevolg? Griep, verkoudheid en voetschimmel liggen er altijd op de loer. En daar zit je niet op te wachten!

 

Reden 3: Buiten sporten kan altijd
Buiten kent geen sluitingstijd en je kunt dus sporten wanneer het jou uitkomt. Erg handig als je een drukke baan hebt en je je niet altijd aan de openingsuren van een sportschool kunt houden. Natuurlijk wonen we wel in Nederland, waar regenbuien ons regelmatig opzoeken. Maar bekijk het positief, want regendruppels tijdens een work-out kunnen juist ook erg verfrissend zijn!

 

Genoeg redenen om je sportkleding uit de kast te trekken en naar buiten te gaan dus. Maar wat kun je zoal doen? We zetten wat sportactiviteiten voor je op een rij. De keuze is groot!

 

Hardlopen
Een van de populairste sportactiviteiten voor volwassenen is hardlopen. Het is gratis, kan overal en op elk moment van de dag. Het enige dat je nodig hebt zijn goede hardloopschoenen om blessures te voorkomen. Begin je met hardlopen, bouw dan wel rustig op aan de hand van een hardloopschema.

 

Wielrennen
Hou je meer van snelheid? Dan is wielrennen misschien wel dé buitensport voor jou. Het mooie ervan is dat je lange toertochten kunt maken en veel kunt zien. En daarnaast train je er je hele lichaam mee, verbrand je veel calorieën en verbeter je je uithoudingsvermogen. Wil je beginnen, maar weet je nog niet zeker of het voor jou is weggelegd? Probeer dan eerst voor weinig een tweedehands racefiets op de kop te tikken. Schaf meteen een helm aan, wielrennen zonder helm is namelijk ontzettend gevaarlijk!


Skeeleren
Voor iedereen die niet zo’n fan is van hardlopen en geen zin heeft in wielrennen, is skeeleren een goed alternatief. Je maakt lange afstanden en kunt lekker hard gaan, erg goed voor je conditie dus. Met skeeleren train je voornamelijk je bovenbenen en bilspieren, maar omdat balans belangrijk is train je ook je buik- en rugspieren. Begin je net? Leer jezelf dan eerst even goed remmen en schaf de juiste bescherming aan.

 

Yoga

Voor een sterker en leniger lichaam is yoga een goede optie. Dit kun je uiteraard thuis doen. Maar waarom zou je met mooi weer geen rustig plekje in het park of het strand opzoeken? Neem je yogamatje mee en je telefoon met yoga-applicatie en binnen een mum van tijd word je helemaal zen – en dat in de buitenlucht!

 

Fitness

Wist je dat je voor fitnessoefeningen helemaal geen sportschool nodig hebt? Je kunt allerlei dingen die je buiten tegenkomt gebruiken om oefeningen te doen in combinatie met je eigen lichaamsgewicht. Een paar suggesties:

 

  • Druk je op tegen een picknicktafel in het park, daarmee train je je borst- en armspieren en op deze manier is het net iets minder zwaar dan op de grond.
  • Kom je tijdens het hardlopen een lange trap tegen? Gebruik deze dan om een aantal keer op en af te rennen, goed voor je vetverbranding.
  • ‘Outdoor gyms’ zijn in het buitenland al een tijd populair en tegenwoordig in steeds meer parken in Nederland terug te vinden. Je kunt er allerlei oefeningen doen, gratis en voor niets en lekker buiten in de frisse lucht.
  • De oefeningen die je normaal gesproken tijdens een groepsles op de sportschool of thuis in de woonkamer doet, kun je natuurlijk ook buiten op een grasveldje doen. Fitnessoefeningen zoals burpees, squats, lunges of touwtje springen, dat is buiten toch een stuk leuker?

 

Sport jij ook weleens buiten? En welke sport beoefen jij dan het liefst? Deel het hieronder!

 


Ruim 20 jaar heb ik aan sport gedaan hardlopen 15x de halve en 2x de hele in Utrecht. Ik kon er alles in kwijt tijdens het hardlopen problemen thuis/werk maakt niet uit als ik thuis kwam en uit de badkamer was ik een ander mens. Al die jaren heb ik alleen gelopen niet in team verband en de vaste dag was de zondagmiddag. In maart ging ik ook op de woensdag avond na mijn werk ter extra voorbereiding op de dag van aanvang. In 2000 kwam ik met problemen bij de orthopeed na het maken van een mri en foto's zijn korte antwoord en die dag, vergeet ik mijn leven niet meer. Mijn linker heup was aan vervanging toe maar ja ik was te jong-50-De vraag van de orthopeed wat doet u voor sport, mijn antwoord hardlopen, zijn antwoord dan kan u daar nu mee stoppen en gaan zwemmen o.i.d. Mijn wereld storten op dat moment in hardlopen was een deel van mijn werkzame leven en ik liep samen met mijn vrouw jankend naar buiten. Binnen no time was ik 10 kilo aangekomen ik woog altijd rond de 70 kilo. Uiteindelijk in 2007-een kunstheup gaat plus minus 15 jaar mee tegen die tijd dat je aan vernieuwing toe bent, vul zelf maar in-heb ik er een gehad. Nu ben ik 65 jaar en als ik terug denkt aan die tijd van toen heb ik geen moment spijt van al die jaren van hardlopen want bewegen op welke manier dan ook is goed voor een mens ik kan het iedereen aanraden. Nu ben ik vrijwilliger als gastheer in het Diak in Utrecht wat je nu ziet vergeleken met mijn tijd van sporten is niet normaal de generatie van nu met gemiddelde leeftijden zijn veel te zwaar en volgens mij heeft dat toch te maken met te weinig beweging en andere behoeften-lees telefoon/tablat/xbox etc-Ik wens iedereen die sport veel plezier en het allerbeste voor de toekomst.  

Moderator

@Jennifer jammer dat je je stoort aan onze berichten. De insteek van dit blog is goed en gaat juist om de verschillende mogelijkheden die er zijn rondom sporten. We vinden het goed om tips te geven voor mogelijkheden buiten de sportschool om. Neemt natuurlijk niet weg dat voor sommige mensen juist de sportschool veel voordelen heeft. Sport jij op dit moment nog steeds? En sport je ook wel eens buiten of graag in de sportschool?

 

Toch nog even over de sluiting en verkoop van de Achmea health centers: Het sluiten en verkopen van de Achmea Health centers is een overwogen keuze geweest vanwege een aangepast vitaliteitsbeleid. Het hebben van fitness centra in eigendom was daarmee niet meer nodig. Een groot gedeelte van de Achmea Health centers is overgenomen door Fitland. Ook zijn er helaas een aantal vestigingen gesloten. 

 

@Geert Wauw, wat een mooie sportgeschiedenis! Zoveel lopen meegedaan en zo fanatiek bezig geweest. Wat moet het een klap zijn geweest toen je te horen kreeg dat hardlopen geen optie meer voor je was. Is sporten nog wel een mogelijkheid? Zwemmen bijvoorbeeld? 

 

Leuk vrijwilligerswerk lijkt mij Geert. Kom je heel wat mensen tegen denk ik?Smiley Vrolijk Toch lastig he, de tijd veranderd inderdaad best wel met een telefoon, tablet of spelletjescomputer in huis. Ik ben zelf 25 maar was vroeger altijd buiten. Ik heb het idee dat dat nu wel anders is! Gelukkig helpt het zonnetje wel mee voor iedereen om lekker de buitenlucht op te zoeken en te bewegen. Heb vanochtend aardig wat hardlopers geteld op weg naar werk Smiley Knipoog

 

Voorbijganger

Sporten is voor mij helaas einde oefening. Na diversen operaties de meeste aan mijn rug heb ik januari 2014 te horen gekregen dat ik chirurgies bent uitbehandeld geen herstel meer mogelijk. Binnen 10 jaar rollator/rolstoel. Klagen doe ik niet want ik kan nog met mijn vrouw stukjes fietsen auto rijden en lopen met mijn stok. Met pijn valt te leven als je er maar niet alleen voor staat. 

 

Groet,

 

Geert

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey @Geert, ik heb je verhaal net even terug gelezen. Wat onwijs jammer dat je je niet meer op het sporten kan storten, en dat je een rollator of zelfs een rolstoel nodig gaat hebben. Wel mooi om te zien dat je het positieve stuk ziet, en dat je steun hebt aan je familie. 

 

Ik hoop je vaker terug te zien op de community! Hopelijk kun je met jouw tips en positiviteit veel mensen helpen!

 

 

Henk Jetten
N/A

Ik loop 3x per week hard en doet ook aan recreatielopen? Tevens ben ik lid van een atletiekclub.

Is het niet leuk om via het Zilveren Kruis korting te krijgen bij een atletiekclub ongeacht welke club!

 

 

Vr.gr. Henk Jetten

Medewerker

Leuk idee Henk. Misschien is het leuk als je dit als idee aanlevert. Dat kan via "Denk Mee" hierboven (of zk.nl/denkmee).